ایستگاه های میانی خط 6 تا سرانجام سال وارد مدار می گردد ، مترو تا چند کیلومتر دیگر به پرند می رسد؟

به گزارش لیسون، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: خط 6 در دو بخش افتتاح شده و قسمت میانی آن که از معابر کلیدی است تا انتها سال وارد مدار می گردد و مسافران این خط از ایستگاه دولت آباد تا شهید ستاری را طی خواهند کرد.

ایستگاه های میانی خط 6 تا سرانجام سال وارد مدار می گردد ، مترو تا چند کیلومتر دیگر به پرند می رسد؟

به گزارش خبرنگاران، مسعود درستی با حضور به مناسبت روز حمل و نقل با بیان اینکه نیروهای مترو در 365 روز سال فعالیت می نمایند تا مسافران بدون دغدغه و استرس با شرایط ایمن جابجا شوند و مسئله ای نداشته باشند، اظهار کرد: مترو در سطح جهان به عنوان صنعت پاک و سبز تلقی می گردد و آلودگی های تهدید نماینده محیط زیست در متروی تهران وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه با اشاره به وجود هفت خط در تهران گفت: متروی مرکز 258 کیلومتر مسافت و 144 ایستگاه دارد و روزانه یک میلیون و 500 هزار نفر در خطوط مترو تهران جابجا می شوند که در روزهای خاص به 2 میلیون نفر می رسد. در حال حاضر 171 رام قطار در حال سرویس دهی هستند و حدود 260 واگن دو طبقه نیز در خط 5 مترو فعالیت می نمایند. به جز خط دو و سه که با هم تلاقی ندارند، 6 خط دیگر در نقاطی با هم تلاقی دارند و تقاطع های خط یک و سه نیز به زودی وارد مدار خواهد شد.

او با بیان اینکه ظرفیت مترو تهران بیش از این است، یادآور شد: در حوزه ناوگان ما پای کار هستیم، اما کمبود ناوگان موضوعی است که در پایین بودن راندمان اثرگذار است.

بخشی از صحبت های درستی را در ادامه بخوانید:

*این هفت خط یک میلیون و 400 هزار نفر را جابجا می نمایند و اگر هر خط 200 هزار نفر را جابجا کند و 6 خط از مدار خارج شوند، در آن موقع حتی 20 هزار نفر را جابجا نخواهد کرد؛ برای مثال خط یک روزانه 300 هزار نفر را جابجا می نماید و اگر خط 2 و 4 نباشند و مسافر به این خط وارد ننمایند و خط یک به تنهایی فعالیت کند، تعداد مسافران به 30 هزار نفر نیز نمی رسد، بنابراین باید گفت که مترو به صورت شبکه ای فعالیت می نماید. ما به خطوط 8، 9، 10 و 11 احتیاج داریم که در آینده شبکه را کامل کند و اقدامات آن در حال برنامه ریزی است و اگر شبکه تکمیل گردد، ظرفیت هفت خط فعلی نیز افزایش خواهد یافت. در حوزه زیرساخت نواقصی وجود دارد که باید رفع گردد.

*عملیات اجرایی خط 10 به طول 44 کیلومتر شروع شده و در شمال شهر تهران مسیری را به صورت شرقی-غربی طی می نماید؛ این خط از منطقه 22 شروع می گردد و در میدان قنات کوثر در شمال شرق تهران به اتمام می رسد. سه خط 8،9 و 11 نیز در مرحله مطالعات است و از سال آینده وارد فاز اجرایی خواهد شد.

*50 میلیون دلار به ازای هر یک کیلومتر باید هزینه گردد. در بخش ساخت مترو وابستگی وجود ندارد و همه چیز بومی است. در بخش های داخلی نیز قسمتی ارزبری دارد به طوری که در بخش سیگنالینگ با اینکه فراوری داخلی است برای تجهیزات اولیه ارزبری دارد.

*در سطح جهان به ازای هر یک کیلومتر باید 50 میلیون دلار هزینه گردد. برای برنامه ریزی یک خط 40 کیلومتری بخش های مختلف شهر باید به کارگاه تبدیل گردد که می تواند ترافیک را مختل کند. اگر بخواهیم طرح را چهار ساله به اتمام برسانیم، باید شش تا هفت دستگاه تی بی ام به کار بگیریم که باید احتیاجسنجی گردد که می توان همزمان از این دستگاه ها در اجرای چهار خط استفاده کرد.

*برنامه 20 ساله تا سال 1420 تنظیم شده است که قرار شد در سه فاز هفت ساله خطوط 8 تا 11 با برنامه ریزی وارد مدار شوند.مدیریت شهری تهران کوشش می نماید این بازه 20 ساله را به 6 سال کاهش دهد.

* بهای بلیطی که از مسافر دریافت می گردد کمتر از بهای تمام شده است. کمتر از 20 درصد بهای تمام شده از مسافر دریافت می گردد و چهار برابر آن باید در اختیار مترو قرار بگیرد که خدمات به صورت بهینه ارائه گردد.

*قرار بوده یک سوم بهای بلیط از مردم، یک سوم از شهرداری و یک سوم از دولت دریافت گردد. یک سوم سهم مسافر بسیار کمتر شده و به یک پنجم کاهش یافته است؛ قرار نیست مردم تحت فشار قرار بگیرند و با همین رویکرد سهم مردم روند کاهشی داشته است.

*در هفت ماه منتهی به مهرماه استفاده از مترو باعث صرفه جویی دو هزار و 450 میلیارد تومانی در مصرف سوخت شده است.

*همکاران ما در کوشش هستند که بخش میانی خط 6 را که از خطوط خوب تهران است و از معابر مهمی عبور می نماید به اتمام برسانند. خط 6 در دو بخش افتتاح شده و قسمت میانی آن که از معابر کلیدی است تا انتها سال وارد مدار می گردد و مسافران از دولت آباد تا شهید ستاری را طی خواهند کرد. این خبر بسیار خوبی است. مسافر در حال حاضر به خوبی از این خط استفاده نمی نماید چون جزیره ای است و امیدواریم تا سال آینده، این خط به طور کامل در خدمت مردم باشد.

*مترو پرند منشعب شده از جنوب خط یک به طول 50 کیلومتر است که 30 کیلومتر در حال خدمات دهی تا فرودگاه امام (ره) است و تا 20 کیلومتر آینده به پرند می رسد؛ در بازدید رئیس جمهور از این خط در هفته گذشته، به نظر می رسد یک خط آن تا خردادماه به بهره برداری برسد. متولی مترو پردیس نیز وزارت راه و شهرسازی است و بر اساس آنچه اعلام شده در حال تکمیل مطالعات برای اجرای طرح است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 دی 1401 بروزرسانی: 1 دی 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2155

به "ایستگاه های میانی خط 6 تا سرانجام سال وارد مدار می گردد ، مترو تا چند کیلومتر دیگر به پرند می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایستگاه های میانی خط 6 تا سرانجام سال وارد مدار می گردد ، مترو تا چند کیلومتر دیگر به پرند می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید