با مراحل اخذ گواهی خاتمه کار آشنا شوید

به گزارش لیسون، ساخت و ساز ساختمان در مناطق شهری تابع ضوابط و قوانینی است که شهرداری معین نموده است. جهت ساخت باید از ابتدا تا خاتمه کار ساخت وساز ساختمان طبق این ضوابط پیش رفت. هرگونه تخطی و بی قانونی با برخورد قانونی از طرف شهرداری و پس از آن، مراجع قضایی همراه خواهد بود. اینگونه نیست که هر مالکی تنها با تکیه بر حق مالکیت خود به هر سبک و سیاقی که مد نظرش است ساختمان خود را بسازد و یا حتی بازسازی کند. در ابتدای کار افراد باید پروانه ساخت را از شهرداری دریافت و به ساختن ساختمان مشغول شوند اما در خاتمه کار ساختمان نیز باید اخذ گواهی خاتمه کار صورت پذیرد. در این مقاله شما را با فرایند و شرایط اخذ گواهی خاتمه کار آشنا خواهیم کرد.

با مراحل اخذ گواهی خاتمه کار آشنا شوید
  • گواهی سرانجام کار چیست؟
  • مراحل درخواست و اخذ گواهی سرانجام کار
  • نکاتی مهم در مورد سرانجام کار ساختمان

گواهی سرانجام کار چیست؟

پس از اتمام عملیات ساخت وساز ساختمان در صورتی که ساختمان از نظر فنی و مهندسی مورد تأیید شهرداری باشد و همچنین مطابق با آنچه در پروانه ساخت ذکر شده پیش رفته باشد یا خلافی، بدهی و اقتصادیات نداشته باشد، شهرداری و سازمان متولی امر مدرکی تحت عنوان سرانجام کار صادر می نماید. سرانجام کار یکی از مهمترین مدارکی است که یک ساختمان دارد و در آن کاربری ملک تعیین می گردد. در گواهی سرانجام کار باید تمامی مقررات قانونی و فنی مربوط به ساختمان سازی توسط کارشناس فنی شهرداری تأیید گردد. همچنین ساختمان مورد نظر باید کاملا متناسب با نقشه مصوب احداث شده باشد. در غیر این صورت گواهی صادر نخواهد شد. گواهی سرانجام کار برای هر دو نوع املاک تجاری و مسکونی ارائه داده می گردد. مدت زمان اعتبار مجوز، طبق قوانین مصوب شهرسازی، 2 سال خواهد بود. اگر کلنگ احداث ساختمانی زده شده باشد، مدت اعتبار این ساختمان بر اساس تراز بنا تعیین می گردد که اگر از تاریخ تعیین شده بیشتر به طول انجامد، اخطار دریافت نموده و در نهایت مشمول جریمه می­گردد.

همان طور که می دانید شهرداری تهران برای نظارت بر ساختمان سازی از مهندسان ناظر استفاده و بر اساس گزارش مهندسان ناظر نیز شهرداری اقدام به صدور سرانجام کار می نماید. صاحبان املاک نیز با گزارش سرانجام کاری که از شهرداری اخذ نموده اند، به سازمان ثبت اسناد مراجعه و سند ملک خود را دریافت می نمایند. در صورتی که مجوز سرانجام کار گرفته نگردد، امکان سند زدن ملک وجود ندارد. از منظر قانون مالک حق فروش ملک به شخص غیر بدون اخذ مجوز سرانجام کار را ندارد. بسیاری از افراد سودجو ملک دارای خلافی را با قیمتی پایین تر از قیمت منطقه می فروشند که این عمل برای خریدار موجب دردسرهای فراوانی می گردد. افرادی که ساختمان را پیش خرید نموده اند اما مالک یا مالکین اقدام به اخذ مجوز سرانجام کار ننموده اند می توانند مطالبات خود را به وسیله مراجع قضایی پیگیری نمایند.

دفاتر اسناد رسمی قانونا وظیفه دارند که از ممنوع المعامله نبودن طرفین معامله، بازداشت نبودن ملک، فقدان تخلفات ساختمانی و وصول اقتصادیات اطمینان کافی داشته باشند. به همین جهت برای انجام معامله استعلامات لازمه را از سازمان ها و اداره های مربوطه دریافت می نماید. در کل اداره ثبت اسناد و مدارک برای تنظیم و صدور صورت مجلس تفکیکی بر روی گواهی سرانجام کار تأکید دارد و در صورت نبود مجوز هیچ سندی ثبت نمی گردد. اخذ گواهی سرانجام کار ساختمان، وظیفه مالکین ساختمان یا قائم مقام قانونی یا وکیل قانونی آنان است.

مراحل درخواست و اخذ گواهی سرانجام کار

پس از اتمام کار ساختمان باید به شهرداری منطقه مراجعه نموده و تقاضای فرم درخواست سرانجام کار بدهید. فرم را با دقت تکمیل کنید. اگر ساخت وساز ساختمان شما برای نوسازی انجام گرفته باید عوارض نوسازی را به دولت پرداخت نموده و رسید آن را همراه خود داشته باشید. از دیگر مدارک مورد احتیاج شما سند مالکیت رسمی، درخواست به شهردار برای اخذ دستور، ثبت شماره و تاریخ در دبیرخانه و تعیین زمان برای بازدید کارشناس دفتر فنی است. کارشناسان دفتر فنی و شهرداری باید از ساختمان بازدید نمایند زیرا یکی از مدارک بسیار مهم تأییدیه کارشناسان مورد نظر است.

در نظر داشته باشید که مهندس ناظر باید فرم گزارش عملیات را تکمیل نموده و امضا کند. در تمام مراحلی که به شهرداری و یا ادارات دیگر مراجعه می کنید باید مدارک شناسایی خود اعم از شناسنامه و کارت ملی را به همراه داشته باشید. در تهران بابت حق الزحمه نظارت فیشی صادر می گردد که مالک باید به سازمان رفته و مبلغ آن را به حساب سازمان واریز کند. در استان تهران ناظرین باید قبل از اتمام مدت قرارداد نظارت و قبل از ثبت گزارش اتمام عملیات در سایت سازمان شماره پرونده را وارد نموده و تمدید قرارداد نظارت را اعلام نمایند وقتی گزارش اتمام عملیات بدون خلاف توسط ناظر صادر می گردد به این معنی است که ساختمان شایسته دریافت گواهی سرانجام کار است و اگر مالک حق الزحمه ناظر را در دوران بعد از مدت قرارداد پرداخت ننموده باشد ناظر می تواند از تائید مجوز سرانجام کار خودداری کند.

در کل مدارک مورد احتیاج شامل موارد زیر است:

  • کارت شناسایی به همراه فیش نوسازی امسال
  • تکمیل فرم مربوطه جهت سرانجام ساختمان توسط مهندس ناظر
  • مراجعه به واحد بایگانی و دریافت پرونده، اخذ نوبت بازدید ملک توسط مالک
  • بازدید توسط مأمور فنی شهرداری و ارائه گزارش
  • آنالیز گزارش مأمور فنی توسط مسئول فنی و شهرسازی صدور دستور محاسبه
  • کنترل زیربنا توسط محاسب با توجه به گزارش مأمور فنی و سابقه (پروانه ساختمان) از نظر اضافه متراژ و کسری پارکینگ. در صورت تائید محاسب مجدداً آنالیز مسئول شهرسازی و در صورت احتیاج، رضایت مجاوران و یا بر طرف کردن موارد خلاف از قبیل مشرف بودن نسبت به مجاوران، اضافه ارتفاع و …
  • تهیه پیش نویس سرانجام ساختمان (واحد تشکیل پرونده)
  • تکمیل برگ گواهی سرانجام ساختمان در پروانه ساختمان
  • امضا توسط معاون شهرسازی، شهردار (معاون اقتصادی - اداری)، محاسب، پیش نویس گیرنده
  • ممهور شدن به مهر، شماره و تاریخ شهرداری توسط دبیرخانه

پس از تکمیل و ارائه مدارک لازم باید منتظر نظر کارشناس باشید. مدارک شما به بخش محاسبات رفته و در آنجا رسید عوارض، گزارش ناظر و برگ اتمام بنا (پیش نویس سرانجام کار) آنالیز می گردد. این مراحل در صورتی انجام می گردد که ملک دارای خلافی نباشد. برای بعضی افراد تخفیفات ویژه ای برای عوارض در نظر گرفته شده است. خانواده های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان برای انجام کارهای مربوط به شهرسازی می توانند به نماینده ویژه مستقر در آن واحد مراجعه نمایند. این خانواده ها از تخفیف عوارض صدور پروانه بابت هر واحد مسکونی برخوردارند. به خانواده های شهدا بابت یک واحد مسکونی 70 درصد تخفیف، به جانبازان به نسبت جانبازی شان و همچنین به آزادگان به نسبت سال های اسارت، تخفیف عوارض صدور پروانه تعلق می گیرد.

نکاتی مهم در مورد سرانجام کار ساختمان

  • با توجه به قوانین مربوط به پیش فروش ساختمان، قراردادهای پیش فروش ساختمان باید در دفاتر اسناد رسمی، تنظیم گردد. از تنظیم قرارداد به صورت دستی یا در بنگاه معاملات پرهیز کنید.
  • در صورت وجود تخلفات ساختمانی، پرونده به کمیسیون ماده 100 شهرداری ها ارجاع می گردد و صدور گواهی سرانجام کار ساختمان درگرو رأی کمیسیون ماده 100 قرار می گیرد. در صورتی که رأی بر تخریب ساختمان باشد، مالک می تواند جهت اعتراض به دیوان عدالت اداری مراجعه کند. در بسیاری از موارد کمیسیون رأی به برطرف تخلف، جریمه و بازدید مجدد صادر می نماید. بعضی شهرداری ها با پرداخت جریمه، مبادرت به صدور سرانجام کار نمی نمایند بلکه علاوه بر جریمه، مالک را مکلف به پرداخت عوارضی مانند عوارض اضافه بنا یا عوارض بعد از کمیسیون می نمایند. راه چاره منطبق بر قانون این است که با پرداخت جریمه، برگ سرانجام کار صادر و تسلیم گردد و شهرداری سایر مطالبات خود نظیر عوارض را از طرق پیش بینی شده قانونی پیگیری و مطالبه نماید و تا زمان دریافت مطالبات خود از صدور برگه مفاصا حساب امتناع کند.
  • مناطقی که در خارج از محدوده و حریم قانونی شهرها هستند و تحت نظارت شهرداری نیست صدور پروانه احداث ساختمان و گواهی سرانجام کار ساختمان زیر نظر وزارت کشور (دهیاری ها، بخشداری ها، فرمانداری ها، استانداری ها) صادر می­گردد.
  • فروشنده باید متعهد به اخذ گواهی سرانجام کار و تنظیم سند با ذکر تاریخ دقیق سررسید در قرارداد بین فروشنده و خریدار گردد. همچنین باید تاریخ دقیق جهت حضور در دفتر اسناد رسمی و انتقال سند (پس از اخذ سرانجام کار) در قرارداد قید گردد. چنانچه فروشنده در تاریخ مقرر در دفتر حاضر نشد شما حتما حضور پیدا نموده و گواهی حضور خود را بگیرید.
  • با توجه به اینکه بین گفته های مالکین و مدارک در مورد تاریخ صدور سرانجام کار ساختمان، تعداد طبقات، مساحت و … تناقض وجود دارد، لذا خریداران ساختمان برای جلوگیری از ضررهای اقتصادی، مجاز به دریافت استعلام سرانجام کار ساختمانی هستند.
  • در گزارش اتمام عملیات ناظر نباید به راحتی گزارش اتمام عملیات صادر کند، توصیه می گردد گزارش ها همچنان در مرحله نازک کاری باقی بماند و بعد از سرانجام عملیات اجرایی و درخواست مالک از ناظر مبنی بر ارائه برگ سبز سرانجام کار، تا زمان اخذ استاندارد آسانسور، گزارش اتمام عملیات صادر نگردد.
  • گواهی سرانجام کار باید با درج تعیینات کامل ساختمان اعم از متراژ عرصه، اعیان و طبقات ساختمان با مشاعات و کاربری های اجزای ساختمان و… صادر گردد.
  • تائیدیه ناظر گاز و برق برای تک ناظرها به عنوان سندی جهت صدور تائیدیه سرانجام کار باید توسط مالک ارائه گردد و اگر ساختمان چهار ناظره باشد باید هرکدام از ناظرین جداگانه گزارش بدون خلاف اتمام عملیات را به ناظر هماهنگ نماینده ارائه نمایند. هنگامی که کنتور گاز و برق و آب وصل شد آنالیز صدور برگ سبز سرانجام کار بلامانع است.
  • یکی از نکات ضروری در پیش خرید آپارتمان، تطبیق گفته های مالک و سازنده با مدارک ادعایی است بنابراین اطمینان از صحت صدور پروانه و جواز ساختمان و همچنین اطلاع از ریز جزئیات (نظیر مساحت هر طبقه، تعداد طبقات، سیستم های سرمایشی و گرمایشی و سایر امکانات آن) بسیار ارزنده و مفید خواهد بود. بنابراین خریدار باید درخواست استعلام پروانه ساخت و مجوز سرانجام کار را بدهد.
  • در صورت انقضای تاریخ سرانجام کار و نبود هرگونه خلاف و تغییر در ساختمان با همان تعیینات، مدت آن مجدد تمدید خواهد شد.
  • مواردی وجود دارد که برای صدور گواهی سرانجام کار احتیاج به نظر مأمور بازدید است این موارد ممکن است از دید ناظر دور بماند. مواردی چون درب آسانسور که بسیار مهم است. درب بازشوی آسانسور باید در محل پاگرد باز گردد که گاهی این درب به پارکینگ باز می گردد. سنگ تزئینی دور درب آدم رو، دارای پیش آمدگی بیش از مقدار مندرج در ضوابط شهرسازی است که ناظر متوجه آن نشده است و باید استاندارد گردد. ضروری است ناظران قبل از صدور تائیدیه برگ سبز سرانجام کار نظر مأمور بازدید را جویا شده و آن را در گزارش های خود اعمال نمایند.
  • پرداخت هزینه ها با دارنده سند و مالک است مگر آنکه کسی بنا به دلیلی این تعهدات اقتصادی را پذیرفته باشد.
  • مراحل الزام به اخذ سرانجام کار شامل: دادخواستی به خواسته الزام به اخذ سرانجام کار به دادگاه عمومی و حقوقی تقدیم می گردد، نمونه دادخواست الزام به اخذ سرانجام کار، خواسته چنین موضوعی باید الزام به اخذ سرانجام کار و البته در دادخواست باید پلاک ثبتی و منشأ تعهد نیز درج گردد.

این مقاله موردپسند شما قرار گرفته است؟

منبع: هومینگ
انتشار: 26 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1043

به "با مراحل اخذ گواهی خاتمه کار آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مراحل اخذ گواهی خاتمه کار آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید