برای مواجهه با چالش سالمندی آماده نیستیم

به گزارش لیسون، طی دیدار هیات رییسه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر همکاری های مشترک بین دو سازمان در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تاکید شد.

برای مواجهه با چالش سالمندی آماده نیستیم

به گزارش خبرنگاران، دکتر علیرضا بهرامی، رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی دارای ویژگی هایی است که باعث پویا بودنش شده، اظهار کرد: یکی از این ویژگی ها این است که خود اتکایی و عدم وابستگی به درآمد نفتی دارد و نشان از ساختار مساله محور بودن دارد و جهاد دانشگاهی دانشگاه با این رویکرد یک برنامه کلی داشته و درهمین راستا فعالیت می کند و روح حاکم بر همه فعالیت های جهاد دانشگاهی فرهنگ بوده چراکه در حوزه فرهنگی تمام فعالیت ها در چهارچوب نظام برای این است که حال دانشجو خوب شود و هدف اصلی،استفاده از توانمندی های دانشجویان است.

وی اضافه کرد: تمرکز جهاد دانشگاهی در بخش پژوهش در حوزه سالمندی است چراکه یکی از ابرچالش های نظام سلامت درآینده حوزه سالمندی بوده و در حوزه آموزشی، دنبال توانمندسازی و مهارت افزایی نیروی کار مورد نیاز بازار کار هستیم.

بهرامی در ادامه بر آمادگی جهاد دانشگاهی برای همکاری و همراهی با دانشگاه تاکید کرد.

لزوم ارتقای برنامه های فرهنگی دانشگاه

دکتر علیرضا زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این نشست با اشاره به تعامل و همکاری های دو جانبه و مثبت بین جهاد دانشگاهی با بخش های مختلف دانشگاه طی دوره های مختلف، بیان کرد: جهاد دانشگاهی به دلیل ساختار چابک و فاقد بروکراسی زاید می تواند در بسیاری از حوزه ها همراه و همکار دانشگاه باشد و بنده نیز همچون گذشته برای تداوم این همکاری ها اعلام آمادگی می کنم.

وی با اشاره به استراتژی روشن دانشگاه در توجه و تقویت برنامه های فرهنگی و دانشجویی، اظهار کرد: ارتقای برنامه های فرهنگی دانشگاه از موضوعات و برنامه های استراتژیک و نیاز جدی و فعلی دانشگاه است و در این راستا از ایده های مترقی جهاد دانشگاهی استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با ذائقه دانشجو آشناتر است، گفت: وجود فرایندهای غیر اداری و نبود بروکراسی های دست و پاگیر باعث شده که جهاد دانشگاهی بتواند در متن دانشگاه و در تعامل نزدیکتری با دانشجو فعالیت کند.

زالی همچنین با استقبال از برگزاری دوره های توانمندسازی و مهارت افزایی توسط معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی، ضمن تاکید بر مساله محور بودن دوره ها، اظهار کرد: مهارت افزایی دانشجویان رشته های مختلف علوم پزشکی نیاز امروز دانشگاه هاست.

وی ادامه داد: در حوزه کارآفرینی می توان با همکاری مشترک نسبت به طراحی پروتکل هایی در سطوح مختلف کارآفرینی اقدام کرد.

زالی با اشاره به فعالیت های پژوهشی جهاد دانشگاهی در حوزه طب سالمندی و اعلام آمادگی دانشگاه برای همکاری در این حوزه، گفت: متاسفانه نظام سلامت ما برای مواجهه با چالش سالمندی در سال های آینده آماده نیست، این در حالیست که طی چند سال آینده جمعیت سالمندان در کشور چندبرابر شده و باید برای رفع نیازهای سلامتی و اجتماعی آنها راه حلهای علمی بررسی و ارایه شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش طول عمر ایرانیان، ادامه داد: این درحالیست که متاسفانه برنامه درستی برای توانمندسازی و افزایش کیفیت زندگی سالمندان نداریم. در حال حاضر افراد در سنین بازنشستگی به شدت فرسایش پیدا می کنند، بنابراین باید برنامه هایی برای تقویت توانمندی و سلامت افراد سالمند در دوره بازنشستگی بررسی و تدوین کنیم.

زالی در ادامه با انتقاد از حذف رشته تخصصی طب سالمندی در مقطع تخصصی، اظهار کرد: با توجه به نیاز جامعه و چالش های پیش رو در حوزه سالمندی، حذف این رشته آسیب بزرگی به حوزه سلامت کشور وارد می کند.

وی با اعلام آمادگی نسبت به همکاری مشترک با جهاد دانشگاهی برای تولید پکیج سالمندی در حوزه های آموزشی، پژوهشی و درمانی، اظهار کرد: البته تدوین این سند و پروتکل عملیاتی نیازمند تشکیل گروه های تخصصی مختلف و برنامه ریزی گسترده است.

زالی در بخش دیگر این نشست با بیان اینکه راه اندازی دفتر خبرگزاری خبرنگاران در دانشگاه را یک فرصت مطلوب برای دانشگاه می دانم، گفت: رسانه ها جایگاه موثری در پیگیری و تحقق برنامه های دانشگاه دارند و خبرنگاران در این زمینه و در حوزه سلامت به عنوان یک رسانه متعهد و بی طرف بسیار خوب عمل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در عصر انتشار اخبار متعدد و سرعت بالای انتشار اخبار، تحلیل رسانه ای باید جایگزین اخبار رسانه ای شود، ادامه داد: باید با تحلیل اخبار و برنامه ها به دنبال راه حل و راه حل مناسبی برای مسائل و چالشهای جامعه باشیم ، که این مهم در فضای آزاداندیشی رسانه ای حاصل می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبرنگاران را رسانه ای مورد اعتماد بین مردم، دانشجویان و مسئولان معرفی کرد و گفت: همواره به عنوان رسانه ای اصیل با خبرنگاران همکاری کرده و به حضور خبرنگاران در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یک فرصت ارزشمند نگاه می کنم.

دکتر زالی همچنین با استقبال از راه اندازی دبیرخانه نکوداشت استاد در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، تقدیر از اساتید پیشکسوت را ارزشمند و نیاز دانشگاه بیان کرد و در این رابطه پیشنهاد راه اندازی خانه اساتید پیشکسوت در دانشگاه را ارایه کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با بیان اینکه جهاد دانشگاهی رقیب دانشگاه نیست، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی مولود مبارک انقلاب فرهنگی است و ما نیز از هرگونه تعامل و همکاری با این سازمان دانشگاهی استقبال می کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این دیدار ضمن معرفی فعالیت ها و برنامه های جهاد دانشگاهی در بخش های مختلف فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، بر آمادگی جهاد دانشگاهی برای همکاری و همراهی با دانشگاه تاکید کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 619

به "برای مواجهه با چالش سالمندی آماده نیستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای مواجهه با چالش سالمندی آماده نیستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید