شخصیت در همه فرهنگ ها دارای اهمیت است

به گزارش لیسون، عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران گفت: خبرنگار باید بتواند امنیت را در ارتباط تقویت کند، یعنی شخصیتی داشته باشد که فرد مصاحبه شونده احساس امنیت کند و صحبت های خبرساز خود را به راحتی مطرح کند.

شخصیت در همه فرهنگ ها دارای اهمیت است

محمدرضا بیگدلی عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران در گفت وگو با خبرنگار علمی دانشگاهی خبرنگاران، در رابطه با ارزیابی شخصیت برای خبرنگار، گفت: لغت های زیادی در زبان فارسی وجود دارد که مؤید شخصیت است. مثلاً این فرد خجالتی یا درون گرا است، اگر این لغت ها را در کنار همدیگر جمع کنیم، تعداد خیلی زیادی از لغات نشان دهنده شخصیت هستند.

اهمیت شخصیت در همه فرهنگ ها و آداب و رسوم

وی با بیان اینکه به شکل آماری 17 هزار لغت برای نشان دادن شخصیت وجود دارد، ادامه داد: اگر 200 هزار لغت انگلیسی وجود داشته باشد احتمالاً 10 هزار تای آنها یعنی تقریباً یک پنجم این لغات نشان دهنده شخصیت هستند که این نشان می دهد که شخصیت در همه فرهنگ ها، زبان ها و آداب و رسوم از اهمیت بالایی برخوردار است.

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه با بیان اینکه در روابط شخصی هم شخصیت دارای اهمیت زیادی است، گفت: برخی از افراد زمانی که به یک پزشک مراجعه می کنند از تخصص او نمی گویند بلکه از شخصیت خوب او صحبت به میان می آورند و دلیل مراجعه خود به پزشک را شخصیت خوب پزشک بیان می کنند، برخی از افراد نیز وقتی به یک معلم که خدمات آموزشی می دهد، مراجعه می کنند دلیل مراجعه خود را شخصیت خوب معلم مطرح می کنند.

بیگدلی با بیان اینکه برخی از پزشکان می گویند مطب داری خوب آنها باعث شده است که بیمار زیادی داشته باشند، گفت: مطب داری به شخصیت آن پزشک برمی شود، اینکه شخصیت او چقدر جذاب است و می تواند بیماران زیادی را نه از بابت تخصص بلکه به خاطر شیوه برخورد داشته باشد.

خبرنگار باید امنیت در ارتباط را تقویت کند

این استاد دانشگاه در ادامه با تأکید بر اینکه شخصیت در ایجاد رابطه، تقویت و ایجاد امنیت اهمیت دارد، گفت: برای یک خبرنگار خیلی اهمیت دارد که بتواند امنیت را در ارتباط تقویت کند یعنی شخصیتی داشته باشد که فرد مصاحبه شونده احساس امنیت کند و صحبت های خبرساز خود را به راحتی مطرح کند.

خبرنگار شخصیت جذابی نداشته باشد واقعیت ها مطرح نمی شود

وی با تاکید بر اینکه خبرنگار وقتی خبر را می نویسد و منتشر می کند باید خبر واقعی باشد و زوایه دید مردم را نسبت به آن موضوع تغییر ندهد، اضافه کرد: اگر خبرنگار شخصیت جذابی نداشته باشد، واقعیت ها مطرح نمی شود و بحث ریا و ظاهرسازی تقویت می شود، چون بحث رسانه هم مطرح است، این موضوع در بین مردم بیشتر تقویت می شود.

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه یادآور شد: خبرنگار برای اینکه مخاطب بیشتری داشته باشد باید واقعی تر خبر بدهد و با شیوه واقعی خبر را ارائه کند و با این شیوه می تواند مخاطبان بیشتری را جذب کند چرا که اگر خبرنگار مخاطب بیشتری داشته باشد، سازمانی که خبرنگار در آن فعالیت می کند نیز مخاطب بیشتری خواهد داشت و این باعث امنیت در سازمان می شود.

وی در ادامه گفت: عده ای این موضوع را به BBC انتصاب می دهند که بی بی سی 100 خبر راست می گوید برای یک دروغ اما به نظر می رسد که برای اینکه احساس امنیت را در مخاطب ایجاد کند این کار را انجام می دهد.

فردی که درون گرا باشد ذاتا نمی تواند خبرنگار خوبی باشد

بیگدلی با طرح این موضوع که شخصیت یک خبرنگار مثل شخصیت پزشک یا معلم می تواند در ارائه خدمتش اهمیت داشته باشد، یادآور شد: از آن جایی که یکسری ویژگی ها وجود دارند که مبنای ژنتیکی دارند، بنابراین فردی که درون گرا باشد، ذاتاً نمی تواند خبرنگار خوبی باشد این افراد برون گرا هستند که می توانند خبرنگارهای خوبی باشند، یک فرد نوروتیک می تواند تمام مخاطبان خود را نوروتیک کند خبرنگاری که نوروتیک است اگر رسانه ای شود، همه را افسرده می کند چون دوربین زاویه دید و دریچه دید او به خبر نوروتیک است، همانطور که صادق هدایت همه مخاطبان خود را افسرده کرد چون وی شخصیت نوروتیکی داشت. بنابراین ویژگی ها دارای اهمیت بسیار بالایی هستند.

بیگدلی در ادامه شرح داد: اگر یک خبرنگار Agreeableness(توافق پذیری یا دلپذیری یا همدلی، یک ویژگی شخصیتی است که در خصوصیت هایِ رفتاریِ فردی دیده می شود) بالایی داشته باشد، می تواند اعتقادات اجتماعی را نیز تغییر دهد همانطور که اگرAgreeableness پایینی داشته باشد نگاه سنتی را به جامعه انتقال می دهد در هر صورت این شیوه نگاه را عوض می کند، باید یک سری ویژگی های ژنتیکی در خبرنگار وجود داشته باشد.

خبرنگار با تقویت تنوع شخصیتی می تواند مخاطبان زیادی داشته باشد

وی در پاسخ به این سؤال که آیا خبرنگار با کار کردن روی ویژگی های شخصی خود می تواند مخاطب جذب کند، پاسخ داد: خبرنگار با تقویت نگاه های چندوجهی یا تنوع شخصیتی می تواند مخاطبان زیادی داشته باشد مثلاً خبرنگار در جامعه می تواند خبری را منتقل کند که این خبر به اعتقادات مردم آسیب وارد می کند ممکن است تنها مشتریان این خبر کسانی باشند که دوست دارند اعتقادات تغییر کند و بنابراین در مقابل این خبر جبهه گیری افرادی می تواند وجود داشته باشد که دوست ندارند اعتقادات پایه ای و کودکی و نیاکان خود را از دست بدهند و اعتقادات جدید جایگزین آنها شود.

بیگدلی ادامه داد: خبرنگار می تواند در شروع موضوع پیش بینی کند جامعه هدف من خاص این افراد است یا جامعه هدف من این است که این صحبت ها را داشته باشم که جامعه غیر هدف من تحریک شود که اساساً این جامعه غیر هدف مورد نظر بوده است که تحریک شود و وادار به فکر کردن شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 703

به "شخصیت در همه فرهنگ ها دارای اهمیت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شخصیت در همه فرهنگ ها دارای اهمیت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید