بلندترین درخت دنیا کجاست و چند متر دارد؟

به گزارش لیسون، بلندترین درخت حال حاضر دنیا با نام مستعار هایپریون و جزئی از درختان سکویای همواره سبز ساحلی پارک ملی ردوود در استان کالیفرنیا ایالات متحده آمریکا است. از مکان دقیق درخت هایپریون برای مدت زیادی به عنوان یک راز محافظت می شد تا از آسیب های احتمالی به درخت جلوگیری گردد. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره بلندترین درخت دنیا به دست آورید، تا سرانجام این مطلب همراه ما باشید.

بلندترین درخت دنیا کجاست و چند متر دارد؟

مشخصات بلندترین درخت دنیا

ارتفاع این درخت در سال 2006، برابر 115 متر بود و تا سال 2021 به حدود 118 متر یعنی دو برابر ارتفاع مجسمه آزادی در شهر نیویورک! افزایش یافت. این درخت دارای قطر 4.94 متر و جرم خشک تقریبی 209 متریک تن (230 تن ایالات متحده) است. درخت هایپریون بعلاوه دارای عمیق ترین تاج (از بالای درخت تا تنه درخت، یعنی جایی که شاخ و برگ آغاز می گردد) در میان درخت های دنیا یعنی، در حدود 90 متر است. سن درخت هایپریون بین 600 تا 800 سال تخمین زده می گردد. شایان ذکر می باشد بلندترین درخت دنیا در دامنه تپه ای و نه مسطح آبرفتی واقع شده است. 96 درصد از منطقه ها اطراف آن نیز پوشیده از درختان قرمز ساحلی هستند. چیزی از جنگل سیاه آلمان می دانید؟

کشف بلندترین درخت دنیا

درخت هایپریون به وسیله طبیعت شناسان آمریکایی به اسامی کریس اتکینز و مایکل تیلور در انتها اوت 2006 و در قسمتی دورافتاده از پارک ملی ردوود کالیفرنیا کشف شد. این دو با استفاده از تجهیزات حرفه ای میزان گیری لیزری دریافتند که درختی بالاتر از غول استراتوسفر (بلندترین درخت سابق دنیا) پیدا نموده اند. علیرغم آسیب هایی که دارکوب ها به بالای آن وارد نموده بودند، اما ارتفاع هایپریون در سال 2006، برابر 115.72 متر مشخص شد که بیش از 3 متر بلندتر از رکورددار قبلی بود. شاید مطلب کوچ سرفینگ برای شما جالب و خواندنی باشد.

پس از اینکه اتکینز و تیلور این کشف را اعلام کردند، تیمی از محققان دانشگاه هومبولت به سرپرستی استفان سیلت بوم شناس، میزان گیری های دقیق تری را در سپتامبر 2006 انجام دادند. فرآیند میزان گیری که شامل صعود به بالاترین شاخه و انداختن نوار متری به پایین درخت بود به وسیله گروه نشنال جئوگرافی فیلم برداری شده است. این کار آسان نبود، زیرا پایین ترین شاخه های درخت در ارتفاعی برابر با طبقه 25 یک آسمان خراش قرار دارند! در نهایت نتایج انتها عملیات میزان گیری تائید کرد که بلندترین درخت دنیا عوض شده است.

بلندترین درخت دنیا به رشد خودش ادامه می دهد!

درخت هایپریون بنام یکی از خدایان تیتان در اساطیر یونان نام گذاری شده است. هایپریون (Ὑπερίων) در یونانی باستان به معنای اعلی می باشد. بلندترین درخت دنیا هنوز نسبتاً جوان است و به طور فعال در حال رشد می باشد. تخمین زده می گردد که قدمت آن حدود 600 سال است و اگر آن را یک انسان فرض کنیم، حدوداً 20 ساله محسوب می گردد. یک درخت سکویا قرمز معمولی بین 500 تا 700 سال عمر می نماید. اگرچه بعضی از آن ها بیش از 2000 سال نیز سن دارند. بنابراین، درخت هایپریون احتمالاً برای قرن های آینده نیز به عنوان یک شگفتی باقی خواهد ماند.

بلندترین درخت دنیا تنها یک قدم تا مرگ فاصله داشته است

داستان جالبی درباره زنده ماندن بلندترین درخت دنیا وجود دارد و هایپریون یک بار به لطف شانس محض، از قطع شدن نجات یافته است. تنها در صد متری این درخت، زمین بایر ویران شده ای واقع شده است که در طول فرآیند قطع درختان در دهه 1970 شکل گرفته است. تا سال 1978، بیش از 90 درصد از جنگل های باستانی متعلق به این زمین ها قطع شدند. در مکانی که هایپریون پیدا شد، در واقع تعداد زیادی درخت با ارتفاع مشابه وجود داشته است و تعداد قابل توجهی از آن ها، حتی بزرگ تر و بلندتر از هایپریون بوده اند.

خوشبختانه، در وسط فرایند قطع این درختان، دولت ایالات متحده در زمان ریاست جیمی کارتر، دره ای که هایپریون در آن واقع شده است را خریداری کرد و به پارک ملی ردوود ضمیمه نمود. در واقع در آخرین لحظه، این درخت فوق العاده بلند برای نسل های آینده ذخیره شد.

جمع بندی

حفظ درختان شگفت انگیزی مانند هایپریون همچنان یک نگرانی بزرگ محسوب می گردد. اگرچه این نوع درختان قبل از ورود انسان ها به این دره ها وجود داشته اند، اما کاهش تعداد آن ها بسیار نگران کننده می باشد. پس از تخریب جنگل ها به وسیله صنایع چوب بری، تنها 4 درصد از جنگل های باستانی ردوود به جای مانده است و همچنان نیز از تعداد این درختان بزرگ کاسته می گردد. برنامه های درختکاری و چوب برداری منصفانه و حساب شده می تواند در پیش گیری از نابودی این درختان باستانی مؤثر باشد تا بلندترین درخت دنیا نیز با خیال راحت به رشد خودش ادامه دهد!

منبع: ژیوار
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2089

به "بلندترین درخت دنیا کجاست و چند متر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین درخت دنیا کجاست و چند متر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید