تابستان کرونایی در راه مازندران

به گزارش لیسون، استان مازندران از زمان ورود ویروس کرونا در کشور تا به امروز به واسطه تردد مسافران همیشه نگرانی زیادی داشته است ، نگرانی هایی که با ورود استان به امواج پی در پی و به فاصله زمانی یکسان محقق شده بود.

تابستان کرونایی در راه مازندران

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

طی 16 ماه اخیر مازندران چهار موج همه گیری را تجربه نموده است . حضور پرشمار مسافران در کنار عادی انگاری مردم بومی استان مهم ترین عامل این امواج کشنده بود که بارها با واکنش و انتقاد رسانه ها و مسئولان بهداشت و درمان روبرو شد.

مازندرانی که همواره سفر به آن تشویق می شد ، این بار بر خلاف همواره مسئولان استانی و کشوری بارها از مردم خواستند به این استان سفر ننمایند ، ولی همواره با وجود اعمال محدودیت ها ، شهروندان شاهد حضور پرتعداد مسافران در سواحل و مناطق جهانگرد پذیر بودند و این پرسش بی پاسخ مانده است که چگونه ورود این تعداد پرحجم غیربومیان به استان با وجود اعمال محدودیت ها امکان پذیر است؟

البته با در نظر دریافت مدت طولانی حضور کرونا در میان مردم و اینکه حدود 30 درصد اشتغال و اقتصاد استان در بخش خدمات و جهانگرد است، در شرایط رنگ بندی کرونایی مطلوب ، بر سفر مدیریت شده همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی تاکید شده است ، اما گویا این مساله مورد غفلت مسافران و جهانگردان قرار می گیرد.

در حال حاضر نیز با نزدیک شدن به فصل تابستان ، مازندران و به خصوص شهرهای ساحلی آن آسیب پذیرتر از همواره در مقابل ویروس کرونا قرار گرفته اند. سال گذشته نیز در پی عادی انگاری های آستانه تابستان ، موج دوم و عظیم ترین موج کرونایی در استان طی ماه تیر آغاز شده بود و در مرداد به اوج خود رسید.

در حال حاضر هم با قرار دریافت در آستانه تابستان ، باز هم بازدید از سواحل و مناطق جنگلی استان به وضوع نشان می دهد که شمار زیادی از مسافران و جهانگردان با کمترین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و برقراری دورهمی جهانگردانه و همچنین تجمع چندین نفره در مناطق ساحلی ، جولان می دهند ، شرایطی که طبق نظر مسئولان بهداشت و درمان می تواند آتش زیر خاکستر موج دیگری از همه گیری ویروس کرونا را شعله ور کند.

برای اثبات این مدعا کافی است سری به کوچه های شهر ساحلی محمودآباد بزنید ؛ در کوچه پس کوچه های این شهر با وجود اعلام ممنوعیت ، شاهد پارک خودروهای پلاک های غیر بومی به وفور خواهید بود. حتی با وجود ممنوعیت برپایی چادر در خیابان ها و پارک ها ، این اماکن مملو از چادر هایی است که مسافران و جهانگردان با خیال راحت برپا نموده اند و پس از گشت و گذار در سواحل و جنگل در آنها بیتوته می نمایند.

البته این عدم رعایت تنها شامل حال مسافران نمی گردد ، بلکه افراد بومی نیز نه تنها از ماسک استفاده نمی نمایند ، بلکه حتی با وجود ممنوعیت ، به مسافران خدماتی همچون اجاره قایق ، جت اسکی ، چهارچرخ و اسب ارائه می دهند و تفریحات دریایی نیز کما فی السابق در ساحل دریا درحال انجام است.

مازندران و پیک پنجم کرونا

سرپرست روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ابراز نگرانی از این که عادی انگاری کرونایی در جامعه حاکم شده است ، هشدار داد : با ادامه این شرایط و فاصله گیری از رعایت پروتکل های بهداشتی ، مازندران طی هفته های آینده با موج پنجم شیوع کرونا روبرو خواهد شد.

دکتر سیمین بابایی ضمن هشدار نسبت به عادی انگاری کرونایی ، اضافه کرد : متاسفانه رفتار فعلی مردم هیچ همخوانی با شرایط کرونایی ندارد و مردم گویا به زندگی عادی قبل از شیوع کرونا بازگشته اند.

وی تجمعات در سواحل مازندران را با آغاز فصل تابستان و همچنین رفتن به ییلاقات به صورت گروهی از نگرانی های جدی دانشگاه علوم پزشکی و کادر درمان مطرح نمود و گفت : اگر شرایط دورهمی ها و تجمعات در اماکن تفریحی و چادر خوابی ها در استان به همین روال ادامه داشته باشد ، طی دو هفته آینده مازندران وارد موج پنجم کرونا خواهد شد.

دکتر بابایی همچنین از کاهش 20 درصدی رعایت پروتکل های بهداشتی در استان اطلاع داد و گفت : رعایت پروتکل های بهداشتی ، استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی در استان به زیر 50 درصد رسیده است که این موضوع بسیار نگران نماینده است.

مازندران به عنوان جهانگرد پذیر ترین استان کشور همه ساله در ایام تعطیل میزبان مسافران و جهانگردان از اقصی و نقاط کشور است به طوری که حتی شیوع کرونا نیز نتوانسته است از ورود آنان به این خطه سرسبز جلوگیری کند .

براساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حال حاضر 362 بیمار کرونایی در مراکز درمانی این استان بستری هستند که حدود 50 نفر بیشتر از هفته گذشته است.

ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی ادامه دارد

رفتارهای عادی انگارانه مسافران و حضورشان بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح مناطق شهری و بین مردم استان در حالی است که سرپرست پلیس راه مازندران چند روز پیش گفته بود که طبق تصمیم ستاد مقابله با کرونای استان ، اعمال محدودیت تردد خودروهای غیربومی به این استان همچنان به قوت خود باقی است.

سرهنگ هادی عبادی اضافه کرد : تنها آن دسته از خودروهای غیربومی اجازه ورود به مازندران را دارند که دارای مجوز رسمی از فرمانداری مبدا حرکت باشند.

وی گفت که ماموران پلیس علاوه بر مبادی اصلی ورودی استان در محورهای هراز، کندوان، سوادکوه ، کیاسر و گلوگاه و در مجموع در 57 نقطه ورودی استان مستقر هستند و اجازه ورود به خودروهای غیر بومی را به هیچ وجه نمی دهند.

سرپرست پلیس راه مازندران اضافه کرد : گشت های کنترل پلیس راه استان در محدوده تونل کندوان محور چالوس ، محدوده پلور در محور هراز، ورودی شهر پل سفیدسوادکوه ، سه راهی تلمادره محور ساری - سمنان و ورودی گیلان به مازندران در رامسر مستقر هستند و به خودروهای غیربومی فاقد مجوز لازم به هیچ عنوان اجازه ورود به استان را نخواهند داد.

منبع: گردشبان
انتشار: 10 تیر 1400 بروزرسانی: 10 تیر 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1653

به "تابستان کرونایی در راه مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تابستان کرونایی در راه مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید