تقویت سلامت روانی با نیم ساعت ورزش به جای شبکه های اجتماعی

به گزارش لیسون، هم کاهش زمان صرف شده روزانه در شبکه های اجتماعی، و هم افزایش فعالیت جسمانی، می تواند تاثیر مثبتی بر سلامتی افراد داشته باشد.

تقویت سلامت روانی با نیم ساعت ورزش به جای شبکه های اجتماعی

طبق مطالعه ای تازه، 30 دقیقه کمتر در شبکه های اجتماعی وقت گذراندن در روز و در عوض تخصیص دادن آن موقع به فعالیت جسمانی، می تواند به طرز چشمگیری سلامت روان را بهبود بخشد.

این پژوهش که هفته گذشته در مجله پابلیک هلت (Public Health) منتشر شد، در مجموع 642 داوطلب را آنالیز کرد و به این نتیجه رسید که کسانی که 30 دقیقه از زمان استفاده از شبکه های اجتماعی (اس ام یو - SMU) را به مدت دو هفته با ورزش عوض کردند، از احساس شادتر، رضایت بیشتر، استرس کمتر ناشی از اثرات همه گیری بیماری کووید-19، و افسردگی کمتری نسبت به گروه کنترل برخوردار بودند.

دانشمندان، از جمله [دانشمندانی] در دانشگاه روهر بوخوم (Ruhr University Bochum) در آلمان، می گویند که این اثرات حتی بیش از شش ماه بعد از سرانجام مطالعه قابل مشاهده بوده است.

پژوهشگران در این مطالعه نوشتند: ترکیب آگاهانه SMU کمتر و فعالیت جسمانی بیشتر، متعاقبا به انعطاف پذیری روانی بیشتر در برابر تاثیرات منفی همه گیری، و [دستیابی به] سطح بالاتری از سلامتی روان در طول شش ماه می انجامد.

دانشمندان 642 داوطلب را به کار گرفتند و آن ها را به شیوه غیرانتخابی در یکی از چهار گروه تقریبا مساوی قرار دادند.

اعضای اولین گروه در یک دوره مداخله دو هفته ای، استفاده روزانه خود را از شبکه های اجتماعی 30 دقیقه کاهش دادند.

اعضای گروه دوم در حالی که طبق معمول از شبکه های اجتماعی استفاده می کردند، زمان فعالیت جسمانی خود را 30 دقیقه افزایش دادند.

دانشمندان گفتند که اعضای گروه سوم هر دو شیوه را با هم ترکیب کردند؛ [به این صورت که] استفاده از شبکه های اجتماعی را کاهش، و فعالیت جسمانی را افزایش دادند، و گروه کنترل آخر، رفتار های خود را در طول مرحله مداخله تغییر ندادند.

شرکت نمایندگان قبل از مرحله مداخله دو هفته ای، در طول آن، و تا شش ماه پس از آن، به نظرسنجی های آنلاین پاسخ می دادند.

در این نظرسنجی ها، آن ها مدت، شدت، و اهمیت احساسی خود را از به کارگیری شبکه های اجتماعی توصیف می کردند.

آن ها بعلاوه داده های فعالیت جسمانی، رضایت از زندگی، احساس شادی فردی، نشانه های افسردگی، بار روانی ناشی از همه گیری کووید-19، و مصرف سیگار خود را به اشتراک گذاشتند.

این پژوهش به این نتیجه رسید که هم کاهش زمان صرف شده روزانه در شبکه های اجتماعی، و هم افزایش فعالیت جسمانی، می تواند تاثیر مثبتی بر سلامتی افراد داشته باشد.

دانشمندان می گویند که ترکیب این دو مداخله می تواند بر رضایت افراد را از زندگی و احساس شادی فردی بیفزاید، و نیز عوارض افسردگی را کاهش دهد.

آن ها می گویند که این اثرات مدتی طولانی، حتی تا شش ماه بعد از سرانجام مرحله مداخله دو هفته ای، نیز باقی می ماند.

جولیا بریلووسکایا، از نویسندگان همکار این مطالعه، گفت: این به ما نشان می دهد که هرازگاهی کاهش حضور آنلاین و بازگشتن به ریشه های انسانی خود، چقدر حیاتی است.

دکتر بریلووسکایا اضافه نمود: این معیارها را می توان به راحتی در زندگی روزمره افراد پیاده کرد و کاملا رایگان است، و در عین حال به ما یاری می نمایند تا در عصر دیجیتال شاد و سالم بمانیم.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 27 شهریور 1401 بروزرسانی: 27 شهریور 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2114

به "تقویت سلامت روانی با نیم ساعت ورزش به جای شبکه های اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت سلامت روانی با نیم ساعت ورزش به جای شبکه های اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید