شرح موسسه خراسان درباره ارز 4200 تومانی ، وزارت ارشاد شفاف سازی کند

به گزارش لیسون، چندی پیش خبرنگاران در گزارشی تحت اسم دلار 4200 تومانی برای تردمیل!/ شیر خشک و دارو معطل ارز هستند از تخصیص ارز ترجیحی به تعدادی از نهادهای فرهنگی گزارش داد که یک از آن ها موسسه فرهنگی هنری خراسان بود.

شرح موسسه خراسان درباره ارز 4200 تومانی ، وزارت ارشاد شفاف سازی کند

این موسسه در واکنش به گزارش خبرنگاران جوابیه ای را منتشر نموده که به شرح زیر است:

در پی انتشار مطلبی مبنی بر گرفتن ارز 4200 تومانی درباره واردات کاغذ به وسیله موسسه فرهنگی هنری خراسان در آن رسانه خواهشمند طبق قانون مطبوعات این جوابیه در آن رسانه منتشر گردد ضمن آن که از معاونت مطبوعاتی که در تامین کاغذ مطبوعات عملکرد قابل قبولی داشته است، انتظار داشتیم که در روشنگری در اینباره اقدام می کردند.

لذا برای روشن شدن افکار عمومی شرحاتی ارایه می گردد که در ادامه می خوانید:

1- زمانی که بحران کاغذ مجموعه روزنامه ها را درگیر کرد، وزارت ارشاد از موسسه فرهنگی هنری خراسان و دیگر مجموعه هایی که به علت سابقه واردات کاغذ برای مصرف خود، اعتبار کافی برای گرفتن پورفورم و واردات کاغذ داشتند، خواست که نسبت به واردات کاغذ با سهمیه ارز 4200 تومانی اقدام نمایند مشروط به این که متعهد گردد، کاغذ وارد شده را با قیمتی که سازمان حمایت از مصرف نماینده معین می نماید به روزنامه هایی که معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد معین می نماید، تحویل دهد.

2- موسسه فرهنگی هنری خراسان برای یاری به وزارت ارشاد از اعتبار خود استفاده کرد، با گرفتن وام های بانکی با سختی زیاد تامین اعتبار کرد و توانست بخشی از کاغذ مورد احتیاج مطبوعات را وارد کند. البته معاونت مطبوعاتی وزارت بجای اینکه این کاغذها را به روزنامه ها دهد تا سرمایه درگیر شده موسسه خراسان برگشت کند، با بیش از یک سال تاخیر در این زمینه اقدام کرد که باعث ضرر و زیان به موسسه خراسان شد اما آنچه مهم است این است که موسسه خراسان طبق جدولی که ارشاد به طور رسمی اعلام نموده است، کاغذهای وارد شده با ارز 4200 تومانی را عینا به نشریات و روزنامه مربوط که 164 نشریه می گردد و خراسان هم فقط یکی از آن ها است را با وزن اعلام شده و قیمت معین شده (که از قیمت تمام شده بعلت تاخیری که ذکر شد کمتر بود) تحویل داد. اسناد ، فهرست و اندازه کاغذهای تحویل شده به روزنامه های مختلف موجود است. بنابر این ارز درنظر گرفته شده به نام خراسان مربوط به مطبوعات کشور بوده است و خراسان فقط سختی گذراندن موانع متعدد برای واردات کاغذ را در اوج تحریم ها بعهده داشته است.

اما نکته سوال برانگیزی که وجود دارد این است که برای واردات کاغذ با ارز 4200 تومانی برای احتیاج مطبوعات کشور فقط خراسان اقدام ننموده است و نه تنها چند شرکت بازرگانی بلکه حداقل دو موسسه مطبوعاتی همشهری و اطلاعات هم در این زمینه ارز 4200 تومانی گرفته اند. با این شرح چند مطالبه جدی مطرح را می کنیم:

1- باید هدف دست های پشت پرده ای که نام موسسه فرهنگی و هنری خراسان را به اسم گیرندگان ارز 4200 تومانی مطرح می نمایند ولی از بردن نام همشهری و اطلاعات خودداری می نمایند معین گردد و این که چرا به این مسأله اشاره نکردند که این ارز متعلق به کل مطبوعات بوده نه فقط خراسان؟

2- چرا معاونت مطبوعاتی که همکاری خوبی در پیگیری موضوع تامین کاغذ با ارز دولتی برای مطبوعات داشته دربرابر این اتهام سکوت نموده است و شرحات لازم را برای روشنگری به افکار عمومی نمی دهد تا حداقل خودش را از اتهام رانتدهی مبرا کند؟

3- ما مدعی هستیم باید بصورت کامل و دقیق معین گردد که دیگر موسسه ها مانند اطلاعات و همشهری چقدر ارز دریافت نموده اند و مطالبه می کنیم که فهرست کاغذهای تحویلی به وسیله این موسسه ها به مطبوعات به وسیله معاونت مطبوعاتی ارشاد شفاف سازی و منتشر گردد تا معین گردد آیا همه این موسسات به وظیفه خود در تحویل کاغذ به دیگر مطبوعات عمل نموده اند یا خیر؟

4- از همه این ها مهمتر باید اندازه استفاده مطبوعات مخصوصا مطبوعات نزدیک به دولت از ارز 4200 تومانی منتشر گردد تا با توجه به حجم تیراژ روزنامه ها معین گردد آیا عدالت واقعی رعایت شده است یا خیر؟

اگر انتشار یک جانبه فهرست کاغذهایی که خراسان تحویل داده به علت جامع نبودن اطلاعات برای دیگر مطبوعات حاشیه ساز نمی شد، آنها را منتشر می کردیم لذا باید انتشار این فهرست برای مقایسه درست متناسب با تیراژ بطور کامل صورت گیرد.

شفاف سازی معاونت مطبوعاتی امری ضروری برای این مساله است که در عین حالی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است تا به امروز انجام نشده است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1704

به "شرح موسسه خراسان درباره ارز 4200 تومانی ، وزارت ارشاد شفاف سازی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرح موسسه خراسان درباره ارز 4200 تومانی ، وزارت ارشاد شفاف سازی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید