جوانه ای از صنعت در دل دانشگاه

به گزارش لیسون، حلقه ارتباطی مفقود میان دانشگاه و صنعت دغدغه ای است که از سال ها پیش مطرح بوده و نخبگان کشور همیشه در کوشش بوده اند تا این فاصله را تا حد امکان کاهش دهند.

جوانه ای از صنعت در دل دانشگاه

به همین دلیل راهنمایی هدفمند انتها نامه های دانشجویی به سمت اجرای طرح های فناورانه دارای قابلیت تجاری سازی بیش از گذشته مورد توجه مراکز آموزشی قرار گرفته است.

در روزهای انتهای سال 99 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور افزایش سرعت دستیابی به این هدف، طرحی را با عنوان گرنت فناوری جوانه با یاری پارک های علم و فناوری برای حمایت اقتصادی از انتها نامه های ارشد و رساله های دکترای فناوری محور در نظر گرفته است.

در گفت گو با دکتر کوروش پرند، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، جزئیات این طرح و نحوه تخصیص بودجه های پژوهشی را جویا شده ایم.

سالانه هزاران رساله دکتری و انتها نامه کارشناسی ارشد به فهرست طرح های تحقیقاتی کشور اضافه می گردد، اما چه تعداد از این طرح ها که ماه ها کوشش، تحقیق و عمر یک دانشجو صرف انجامش شده است به محصول یا فناوری کاربردی برای برطرف نیازهای کشور تبدیل خواهد شد؟

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی شرح می دهد: طرح گرنت فناوری جوانه از سوی وزارت عتف و با همکاری پارک های علم و فناوری با هدف حمایت اقتصادی از طرح های تحقیقاتی دانشجویی فناوری محور که قابلیت تجاری سازی دارند، پیشنهاد شده است. این بودجه پژوهشی در مرحله اول قرار است به رساله های دکتری و انتها نامه های کارشناسی ارشد حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) اختصاص یابد.

دکتر پرند، هدف اصلی از اجرای طرح گرنت فناوری جوانه را یاری به تبدیل شدن دستاوردها و ایده های دانشجویی به فناوری های قابل استفاده در جهت برطرف نیازهای کشور می داند و می افزاید: قرار است در هر مرحله از این طرح از انتها نامه ها و رساله هایی که دارای قابلیت تجاری سازی هستند در حوزه های مشخصی حمایت گردد تا شاهد کاربردی شدن هرچه بیشتر طرح های تحقیقاتی دانشجویی در حوزه های گوناگون علم و فناوری باشیم.

57 گرنت آماده تخصیص

تخصیص بودجه پژوهشی طرح فناوری جوانه به استاد راهنمای اول انتها نامه ارشد یا رساله دکتری خواهد بود.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در این رابطه شرح می دهد: استاد راهنمای اول به عنوان مسؤول هسته در نظر گرفته می گردد و تکمیل کاربرگ ها و ارائه مستندات در سامانه techgrant.msrt.ir را بر عهده خواهد داشت.

دکتر پرند می افزاید: هر استاد راهنما، سه واحد اعتبار برای استفاده از این بودجه تحقیقاتی خواهد داشت. به این صورت که هر رساله دکتری معادل دو واحد و هر انتها نامه کارشناسی ارشد معادل یک واحد اعتبار خواهد بود. بنابراین هر استاد راهنما می تواند برای سه انتها نامه کارشناسی ارشد یا یک رساله دکتری + یک انتها نامه کارشناسی ارشد دانشجویانش درخواست داده باشد.

وی در ادامه می افزاید: در مرحله اول این طرح در دانشگاه شهید بهشتی، 57 بودجه تحقیقاتی

در نظر گرفته شده است که دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فراخور موضوع انتها نامه خود که در این مقطع باید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد، از این بودجه بهره مند خواهند شد.

از شروع اردیبهشت واریز خواهد شد

دکتر پرند در خصوص نحوه داوری درخواست ها برای این طرح تصریح می نماید: پس از تأیید کاربرگ ها از سوی نماینده پارک، در جلسات پیش دفاع و دفاع با حضور نماینده هسته، تصمیم نهایی برای پذیرش طرح در شورای پذیرش پارک متشکل از رئیس پارک به عنوان رئیس شورا، معاون پارک به عنوان دبیر شورا، دو نفر از مدیران فناوری دانشگاه و مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه به عنوان اعضای شورا، اخذ خواهد شد. وی می افزاید: این فرآیند با سرعت در حال پیگیری است و امیدواریم از ابتدای اردیبهشت 1400 شاهد واریز این بودجه ها به صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه به عنوان صندوق عامل برای تخصیص آن به طرح های مربوطه باشیم.

به گفته دکتر پرند، این طرح در پارک های علم و فناوری بعضی دیگر از دانشگاه های کشور نیز در حال اجرا است و دانشجویان می توانند به وسیله پارک های علم و فناوری دانشگاه های کشور از نحوه اجرای این طرح آگاه شوند.

عسل اخویان طهرانی - دانش و سلامت / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 13 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1559

به "جوانه ای از صنعت در دل دانشگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوانه ای از صنعت در دل دانشگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید