دریاچه نئور اردبیل Neor Lake

به گزارش لیسون، دریاچه نئور اردبیل

در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی ایران یکی از جاذبه های بسیار زیبای اردبیل یعنی دریاچه نئور را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از دریاچه های بسیار زیبا، دیدنی و محبوب میان گردشگران است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

دریاچه نئور اردبیل Neor Lake

دریاچه نئور یکی از دریاچه های بسیار زیبای ایران است که در بین شهرستان اردبیل و خلخال در استان اردبیل در مرز بین استان اردبیل و گیلان واقع شده است.

دریاچه نئور در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به طرف خلخال در یکی از دره های کوهستان باغرو و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر 210 هکتار واقع می باشد برای رسیدن به آن بعد از طی حدود 35 کیلومتر از شهر اردبیل به سوی شهر خلخال به ده بودالالو می رسیم سپس می بایست جاده ای به طول 13 کیلومتر را به سوی بالای کوه طی نموده و بعد از گذر از کنار روستای عباس آباد به دریاچه می رسیم. جاده کوهستانی برای رسیدن به این دریاچه آسفالت بوده، ولی جاده دور دریاچه خاکی می باشد.

بارندگى مناسب و وجود چشمه هاى فراوان سبب پایدارى شرایط دریاچه شده است. ضمن آنکه هواى مطبوع منطقه زمینه بسیار مناسبى براى جذب جهانگرد خصوصا در اوقات گرم سال را فراهم می نماید. در اطراف دریاچه چشمه های گسلی فراوانی وجود دارد که دبی آب این چشمه ها بر حسب مقادیر نزولات برفی سالیانه و پایداری برف چالها در ایام گرم و موقعیت آنها فرق دارد.

این منطقه پوشش گیاهى متنوعى از گیاهان خشکى زى و آبزى دارد. از گیاهان دارویی روییده در منطقه نیز می توان به شبدر، بابونه، بومادران، آلاله و نعناع اشاره نمود. دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه های پرندگان مهاجر عبوری و نوعی ماهی به نام قزل آلای رنگین کمان است.

دریاچه نئور مشتمل بر دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار به هم می پیوندند و دریاچه واحد را به وجود می آورند و در حداکثرین عمق در حد کمینه 5/5 متر و در حد بیشینه 13 متر می باشد. آب این دریاچه برای استفاده آبیاری زمین های کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گیرد که در سال 1366 با هدف ذخیره آب جهت استفاده های کشاورزی سدی در تنها خروجی دریاچه (قانلی دره) احداث و مورد بهره برداری نهاده شد و هر ساله به اندازه اندک بچه ماهی قزل آلای رنگین کمان جهت کنترل جمعیت گامارس های موجود در دریاچه رها سازی می شود. وسعت حوضه آبریز دریاچه نئور 45 کیلومتر مربع بوده و از مراتع ییلاقی عشایر فندوقلو می باشد.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 21 مهر 1403 بروزرسانی: 21 مهر 1403 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2311

به "دریاچه نئور اردبیل Neor Lake" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه نئور اردبیل Neor Lake"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید