دپلماسی حافظه: تصویب قانون منع یکسان انگاری نقش شوروی و آلمان نازی در جنگ جهانی دوم به وسیله شورای فدراسیون روسیه

به گزارش لیسون، امروز در روزنامه سازندگی مطلبی خواندم که من را به فکر فروبرد:

دپلماسی حافظه: تصویب قانون منع یکسان انگاری نقش شوروی و آلمان نازی در جنگ جهانی دوم به وسیله شورای فدراسیون روسیه

با تور ارزان آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

شورای فدراسیون روسیه در جلسه علنی اخیر خود قانونی تصویب نموده است که بر اساس نباید نقش مشخص کننده ملت شوروی در شکست آلمان نازی و بعلاوه ماموریت بشردوستانه شوروی در زمان آزادسازی کشور های اروپا در این کشور زیر سوال برده گردد. بعلاوه دیگر نباید به صورت علنی اهداف و اقدامات شوروی و آلمان نازی در جنگ دنیای دوم در این کشور یکسان گرفته گردد.

طبق این تصمیم در سخنرانی عمومی یا نمایش عمومی آثار و بعلاوه در رسانه ها و اینترنت یکسان انگاشتن اهداف، تصمیمات و اقدامات رهبران شوروی، فرماندهان و نظامیان شوروی با اهداف، تصمیمات و اقدامات رهبران آلمان نازی، فرماندهان و نظامیان آلمان نازی و کشور های اروپایی محور ممنوع می گردد.

این قانون، الحاقیه به قانون جاودان سازی پیروزی ملت شوروی در جنگ دنیای دوم در سال های 1945-1941 است و در راستای اجرای فرمان پوتین، رئیس جمهور روسیه که در خاتمه جلسه شورای فرهنگی و هنری ریاست جمهوری فدراسیون روسیه در 27 اکتبر 2020 صادر شد، تنظیم شده است.

اما آیا واقعا بایستی مرور و تحلیل تاریخ با قانون هایی شکل دهی گردد و از تجدید نظر در بعضی نگاه های سنتی و متناسب با دهه های نخست بعد از جنگ خودداری گردد؟

ظاهرا بعد از گذشت بیش از 7 دهه از جنگ دنیای دوم، هنوز معذوریت هایی در خصوص تحلیل تاریخ، دست کم در رسانه های رسمی به خصوص در خود کشورهای درگیر وجود دارد و در بعضی زمینه های مسئله تابو شده، طوری که اجازه نگاه متوازن وجود ندارد.

ادامه خبر را هم بخوانید و در ادامه مقاله فارین پالیسی با اسم دیپلماسی حافظه را هم.

صدراعظم آلمان در برابر میلیون ها قربانی حمله آلمان بر اتحاد شوروی پیشین ادای احترام نموده بود و هم زمان بر زخم های زمان حال هم انگشت گذاشت. همچنان رئیس جمهور آلمان این حمله را بربریت وحشیانه خواند. مرکل سالروز حمله المان نازی به شوروی پیشین را دلیلی برای شرمندگی اسم و تأکید کرد: ما با فروتنی در برابر افراد کمی که از این حمله نظامی جان به سلامت برده و هنوز زنده هستند، سر تعظیم خم می کنیم. ما بسیار ممنون هستیم که این افراد دست آشتی به سوی ما دراز کردند. آمادگی آن ها (برای آشتی)، پس از آن همه عملی که آلمانی ها علیه شان انجام دادند، مثل یک معجزه است. روسیه، اوکراین و روسیه سفید، و هم چنین در جمهوری های بالتیک و سایر جمهوری های شوروی وقت، بیشتر از 20 میلیون انسان جان باختند. مسئولیت جنایات حکومت نازی ها به عهده آلمان باقی می ماند و هیچ چیزی نباید فراموش گردد.

سیاست میخائیل گورباچف، رئیس جمهور پیشین شوروی، زمینه وحدت دوباره و مسالمت آمیز در آلمان را در سال 1990 مساعد ساخت و همچنان سبب ایجاد روابط جوامع مدنی شد که تا امروز میان این دو دشمن سابق زمان جنگ وجود دارد.

فرانک والتر شتاین مایر، رئیس جمهور آلمان هم به مناسبت سالروز حمله آلمان نازی به اتحاد شوروی سابق، از آلمانی ها خواست تا از سرنوشت میلیون ها قربانی این جنگ و رنج مردم شوروی در آن موقع بیشتر مطلع شوند. او در مراسم افتتاح یک نمایشگاه با اسم ابعاد یک جنایت؛ اسرای جنگی شوروی در جنگ دوم دنیای گفت: جنگ آلمان علیه اتحاد شوروی یک بربریت وحشیانه بود. حمله آلمان از همان روز اول ناشی از نفرت، یهودستیزی و ضد بلشویسم، نژادپرستی جنون آمیز علیه اسلاو ها و آسیایی های اتحاد شوروی بود.

به باور او هرقدر که برای ما سخت هم باشد، باید آن را به یاد داشته باشیم. یادآوری از این فاجعه نفرت انگیز، خصومت و انسانیت زدایی، برای همه آلمانی ها به اسم یک مسئولیت و برای دنیا به اسم یک موضوع برای یادبود باقی می ماند. هیچ کس به میزان مردم این کشور در جنگ دنیای دوم قربانی جنایت های آلمان نشده است. در چند ماه اول حمله ارتش هیتلر به شوروی صد ها هزار سرباز این کشور کشته یا تیرباران شدند و گروه بزرگی از گرسنگی مردند.

22 ژوئن 2021، مصادف با هشتادمین سالروز حمله اردوی آلمان به اتحاد شوروی سابق است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1694

به "دپلماسی حافظه: تصویب قانون منع یکسان انگاری نقش شوروی و آلمان نازی در جنگ جهانی دوم به وسیله شورای فدراسیون روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دپلماسی حافظه: تصویب قانون منع یکسان انگاری نقش شوروی و آلمان نازی در جنگ جهانی دوم به وسیله شورای فدراسیون روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید