روستای سنگان؛ پیشنهاد عالی برای سفر یک روزه در اطراف تهران، عکس

به گزارش لیسون، در این بخش از لحظه آخر می خواهیم این روستای زیبا و تماشایی را به شما معرفی کنیم تا بدانید چه چیزی در این مکان انتظار شما را می کشد.

روستای سنگان؛ پیشنهاد عالی برای سفر یک روزه در اطراف تهران، عکس

روستای سنگان کجاست

روستای بکر و زیبای سنگان در شمال غرب تهران از توابع بخش کن و کمی بالاتر از سولقان واقع شده است. این روستای کوهستانی که در زبان محلی سنگون نیز نامیده می گردد در ارتفاع 2100 متری از سطح دریا واقع شده است. قبرهای موجود در روستای سنگان تهران نوشته هایی دارند که از آن ها می توان فهمید این مکان بیش از 2 هزار سال است که محل زندگی مردم می باشد.

این روستا دارای 4 محله با نام های ده پایین، ده وسط، محله باغدره و ده بالا می باشد؛ ورود به روستا به وسیله محله پایین که قدیمی تر از سایر بخش ها هم می باشد انجام می گردد. ساکنان روستا به زبان تاتی که گویش طهران قدیم می باشد، سخن می گویند.

شغلی که مردم روستا به آن مشغول هستند کشاورزی و باغداری مدرن می باشد؛ لازم به ذکر است که حاج ناصر خان اویسی بنیانگذار این شغل در روستا بود و خودش هم به اهالی محل این دو کار را آموخت.

روستای وردیچ - وردیچ یکی از بهترین و جذاب ترین روستاهای اطراف شهر تهران است.

در این روستا 3 امامزاده با نام های سید علاء الدین در محله پایین، امامزاده قاسم در محله بالا و امامزاده سید عماد الدین در محله وسط می باشد. همچنین یک تکیه تاریخی در محله پایین وجود دارد که قدمت آن به دوران صفویه مربوط می گردد؛ البته این مکان که نزد مردم روستا بسیار مهم می باشد و دارای معماری منحصر به فردی می باشد، تا به حال دو بار مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته است. روستا دارای دو جاذبه بسیار مهم بوده که در آثار ملی و طبیعی ایران هم ثبت شده اند: آبشار سنگان و چنار هزارساله. جاذبه های دیدنی این مکان به توضیح زیر هستند:

-آبشار سنگان: این آبشار زیبا و خوش منظر در دامنه های قله پهنه حصار واقع شده است. برای رسیدن به آبشار زیبای سنگان حدود 2 ساعت باید کوهپیمایی نمایید. این آبشار با ارتفاع 30 متر جزء آبشارهای مرتفع ایران است و بلندترین آبشار استان تهران محسوب می گردد. پیمودن جهت نسبتا طولانیِ آبشار ارزش آن را دارد که از نزدیک به تماشای آن بپردازید. ضمن این که پایین آبشار محوطه ای مسطح دارد که می توانید در آن جا پیک نیک کنید و از فضای دل انگیز آن لذت ببرید. این آبشار تقریبا در تمام فصول سال آب دارد ولی در ماه های فروردین و اردیبهشت مقدار آب آن بسیار بیشتر می گردد. توجه داشته باشید اگر قصد دارید از آبشار دیدن کنید، لوازمی از قبیل کفش ساق دار، کلاه آفتابی، عینک آفتابی، ظروف یک بار مصرف، کرم ضد آفتاب، زیرانداز، لوازم بهداشتی، فلاسک چای، قمقمه آب، دوربین عکاسی، هد لمپ و غذای مناسب همراه داشته باشید.

آبشار سنگان

رودخانه سنگان: رودخانه ای که در روستا جریان دارد، فصلی می باشد. این رودخانه 12 کیلومتری از دامنه های شرقی کوه کرکو سرچشمه می گیرد و بعد از این که جهت روستا را طی می نماید، به رود کن می ریزد.

درخت چنار هزارساله: این درخت با قدمت زیادی که دارد، مورد توجه جهانگرد های بی شماری قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به روستای سنگان

از آن جایی که روستا در میان کوه های البرز میانی قرار گرفته، آب و هوایی خنک و دلپذیر دارد از همین رو فصل تابستان زمان مناسبی برای بازدید از روستا و مناظر بکر آن می باشد. البته فصل بهار بهترین زمان بازدید از روستا می باشد چراکه رویش گل های رنگارنگ و طراوت درخت ها حس بسیار مثبتی را القا می نماید و انرژی خوبی را به بازدیدکنندگان انتقال می دهد. روستای سنگان در پاییز انتخابی مناسب برای عکاسی می باشد؛ ریزش برگ درختان منظره ای خیره کننده ایجاد می نماید که هر شخصی از دیدن آن به وجد می آید.

در فصل بهار اطراف آبشار سنگان مملو از ریواس می گردد؛ از دیگر گیاهانی که در این روستا دیده می گردد می توان به سماق، زرشک و گلپر اشاره نمود. همچنین در روستا میوه هایی همچون زردآلو، انجیر، آلبالو، گیلاس، گردو، توت و سیب در فصول مختلف سال وجود دارد.

جهت دسترسی به روستای سنگان

راه دسترسی به روستای سنگان به وسیله جاده امامزاده داوود و با خودروی شخصی امکان پذیر بوده و گردشگران تور تهران باید بدانند که فاصله تهران تا سنگان حدود 40 دقیقه می باشد. برای قرارگیری در جاده امامزاده داوود و روستای سنگان، از میدان دوم شهران راهی کن شوید و در ادامه خیابان کوهسار را به سمت جاده امامزاده داوود ادامه دهید؛ پس از طی کردن حدود 10 کیلومتر، به یک سه راهی می رسید که تابلو سنگان را نشان می دهد.

سخن آخر

بازدید از روستای سنگان تهران قطعا خاطره ای فراموش نشدنی را از منظره ای تماشایی برای شما رقم خواهد زد؛ پیشنهاد می کنیم که از این روستایِ بکرِ اطراف تهران بازدید کنید و نجربه خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع: گردشبان
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1313

به "روستای سنگان؛ پیشنهاد عالی برای سفر یک روزه در اطراف تهران، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای سنگان؛ پیشنهاد عالی برای سفر یک روزه در اطراف تهران، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید