ریابکوف: آمریکا نگران رجحان نظامی روسیه است، به تکرار تحریکات در دریای سیاه پاسخ دندان شکن می دهیم

به گزارش لیسون، معاون وزیرخارجه روسیه با اشاره به اینکه تحریم ها به اساس سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده و آنها بی فایده بودن آن را نمی پذیرند، از دست دادن فرصت بهبود روابط مسکو و واشنگتن را نابخشودنی نامید و گفت: روسیه هرگز از منافع خود نخواهد گذشت.

ریابکوف: آمریکا نگران رجحان نظامی روسیه است، به تکرار تحریکات در دریای سیاه پاسخ دندان شکن می دهیم

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ راوه بلاگ بیشتر بدانید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه شنبه) در مصاحبه ای با نشریه حیات بین المللی، چاپ مسکو، اعلام کرد که طرف روسی تردیدی ندارد ایالات متحده مایل است تسلیحات نظامی روسیه محدود باشد تا برتری آمریکا در این عرصه حفظ شود.

ریابکوف در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: بدون تردید در ایالات متحده می خواهند تا روسیه نتواند از لحاظ کیفیت در تسلیحات نظامی از آنها پیشی بگیرد. البته روسیه به طرف آمریکایی اجازه نخواهد داد تا توان بالقوه راهبردی این کشور را کاهش دهد. ضمن اینکه مقامات مسکو برای گفتگو با واشنگتن درباره سیستم های نو تسلیحاتی، تحت این شرایط که دورنمای تسلیحات مافوق صوت آمریکایی هم بررسی شوند، آمادگی دارند.

معاون وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که این کشور امیدوار است تا خاتمه ماه جولای (دهم مرداد ماه) دور نو مذاکرات دوجانبه پیرامون مسائل ثبات راهبردی از سر گرفته شوند. وی گفت: همانطور که قبلا گفته ام، این مذاکرات ابتدا در سطح بین وزارت خانه ای خواهد بود و سپس در خصوص ادامه رایزنی ها و شکل آنها تصمیم گیری می شود.

ریابکوف یا یادآوری اینکه فعلا هیچ مکاهمم یا ساختاری برای مذاکرات مربوط به ثبات راهبردی با آمریکا وجود ندارد، توضیح داد: دو طرف توافقاتی در این باره دارند و این موضوع در بیانیه مشترک روسای جمهوری دو کشور در ژنو مطرح شده و تأکید شده که این گفتگوها با انرژی، جهت گیری شده، متمرکز و جامع خواهد بود. ما بر این عقیده هستیم که این مذاکرات باید بین وزارت خانه ای باشند و احتمالاً آمریکایی ها هم با این مسئله موافقند. مسلماً سپس این رایزنی ا باید در سطوح مختلف ادامه پیدا کند.

این دیپلمات بلندپایه ابراز امیدواری کرد که همتایان آمریکایی ساده لوح نبوده و آمادگی آن را داشته باشند که مذاکرات درباره ثبات راهبردی تنها مطابق با دستورکار مورد نظر آنها نباشد، برای اینکه روسیه اصرار دارد که نگرانی های این کشور هم مورد توجه و گفتگو قرار بگیرد.

هشدار روسیه درباره تکرار اقدامات تحریک آمیز در دریای سیاه: دندان ناقضان خرد خواهد شد

معاون وزیر خارجه در صحبت در خصوص حادثه نقض مرزهای دریایی روسیه در سواحل کریمه از طریق ناوشکن دیفندر انگلیس، از کسانی که دست به چنین اقدامات تحریک آمیزی می زنند، خواست تا از این کار خود دست بردازند، برای اینکه ممکن است تو دماغی سختی بخوردند.

وی تأکید کرد که دریای سیاه جای چنین بازی هایی نیست و در نتیجه چنین اقدامات تحریک آمیزی، خطر بروز مناقشه نظامی در این منطقه ممکن است بیشتر از گذشته شود.

ریابکوف در توضیح اشاره مستقیم ولادیمیر پوتین به انگلیس و آمریکا، گفت: در باره چنین اقداماتی باید تا جای ممکن واضح و مستقیم صحبت کرد و دقیقاً ناقضان را با انگشت خطاب قرار داد، چرا که دفعه بعد آنها بهتر است تحریکات خود را کنار گذاشته و در مسائل منطقه دخالتی نکنند. برای اینکه دفعه بعد با ضربه محکم تو دماغی روبرو شوند.

به گفته وی، در صورت تکرار چنین حادثه ای، مسکو ممکن است ناقضان مرزهای ملی روسیه را مورد حمله قرار دهد و این مسئله تنها به تصمیم گیری سیاسی نیاز دارد و کاملاً جدی است.

آمریکا به رویکردهای روسیه در قبال حل مسائل اوکراین بی توجه است

سرگئی ریابکوف در پاسخ به سئوال دیگری ابراز تأسف کرد که در ایالات متحده روی پیشنهادات طرف روسی در خصوص حل و فصل اوضاع در اوکراین حساب نمی کنند.

وی گفت: هیچ تمایلی برای در نظر گرفتن رویکردها و ارزیابی های ما مشاهده نمی شود. مسلماً در چنین وضعیتی، بسیار سخت است که درباره سهم سازنده آمریکا در فرایند حل و فصل مسائل، برای مثال شرکت در ترکیب مذاکرات مینسک صحبت کرد.

معاون وزیر خارجه یادآور شد که در جریان نشست سران ژنو این مسئله روشن نشد، البته مقامات مسکو امکان جذب واشنگتن در حل و فصل مسائل در اوکراین را بعید نمی دانند و این مسئله به آن بستگی خواهد داشت که چه کسی هماهنگ کننده تلاش های جمعی در این جهت گیری باشد.

وی اضافه نمود: در نهایت همه چیز به این بستگی دارد که آیا طرف آمریکایی حاضر خواهد بود در قبال تمامی اتفاقاتی که چه در منطقه دونباس و چه بطور کلی پیرامون اوکراین می افتد، برخوردی واقع بینانه تر، قابل قبول، متواضعانه، آرام و مسئولانه تر داشته باشد.

این دیپلمات بلندپایه در ادامه یادآور شد، آمریکا و روسیه امکان عادی سازی روابط را دارند، هرچند این کار ساده ای نبوده و به تلاش بسیار بیشتری، احتمالاً بیش از برگزاری نشست سران نیاز دارد و از دست دادن این موقعیت نابخشودنی است. به گفته وی، مقامات مسکو آماده کار در این جهت گیری هستند.

ریابکوف در عین حال اضافه نمود: ولی واشنگتن همچنان در پی بهانه ای برای توسعه تحریم ها علیه مسکو است. سیاست تحریم ها به یکی از اصول خط مشی سیاسی خارجی آمریکا تبدیل شده است و مقامات واشنگتن به سادگی نمی توانند از آن چشم پوشی کرده و حتی به فقدان دورنمای این سیاست و بی فایده و بدون نتیجه بودن آن اعتراف کنند و تنها در پی بهانه ای می گردند تا از این ابزار استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1693

به "ریابکوف: آمریکا نگران رجحان نظامی روسیه است، به تکرار تحریکات در دریای سیاه پاسخ دندان شکن می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریابکوف: آمریکا نگران رجحان نظامی روسیه است، به تکرار تحریکات در دریای سیاه پاسخ دندان شکن می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید