شب یلدا در کانادا

به گزارش لیسون، شب یلدا یا شب چله، یک جشن ایرانی است که در بلندترین و تاریک ترین شب سال برگزار می شود. یلدا به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر(آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول دی ماه(نخستین روز زمستان) گفته می شود. در این شب دوستان و خانواده برای خوردن تنقلات، خوراکی های مختلف و خواندن شعر(به ویژه حافظ)، دور هم جمع می شوند. انواع میوه، آجیل، انار و هندوانه از رایج ترین تنقلات شب یلدا محسوب می شوند. رنگ قرمز این میوه ها نماد قرمزی سپیده دم و تابش و گرما است. بزرگان خانواده پس از خوردن تنقلات، معمولاً شروع به قصه خوانی و دریافت فال با کتاب حافظ می کنند. جشن شب یلدا در میان اهالی ایران، آذربایجان، افغانستان، کردستان، تاجیکستان و کردها و آذری های ترکیه برگزار می شود.

شب یلدا در کانادا

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با دور زمین همراه باشید، سفر دل اگیز به شهرهای تورنتو و ونکوور را با ما تجربه کنید.

ایرانیان کانادا در شب یلدا

ایرانیان کانادا نیز هر ساله دور هم جمع می شوند و شب یلدا را در کانادا جشن می گیرند. زمستان در کانادا رنگ و بویی دیگر دارد. با وجود شب های طولانی و آب و هوای سرد و زمستانی، زندگی با شور و هیجان جریان دارد. رستوران ها و انجمن های ایرانی زیادی در کانادا وجود دارند که به ایرانیان کانادا این امکان را می دهد که در مکانی دور هم جمع شوند و شب یلدا را در کانادا با خوردن تنقلات و شامی مفصل جشن بگیرند. برای مثال رستورانی به نام Queen Of Persia در داون تاون تورنتو هست که یک زوج ایرانی آن را می گردانند. این زوج درباره مهمانی شب یلدایی که در یلدای سال گذشته برگزار کردند می گویند: می کوشیم تا در یک همایش ایرانی- کانادایی، ضمن برپایی سنت زیبای شب یلدا، شکوه فرهنگ سرزمین مان را به نمایش بگذاریم. فرهنگی که همواره پیام آور مهر و شادی و دوستی بوده است. در این جشن میهمانان در حین صرف تنقلات و میوه، از موزیک زنده نیز لذت بردند.

در شهرهای مختلف کانادا نیز انجمن های مختلفی متشکل از ایرانیان مقیم کانادا وجود دارد. افراد می توانند با شرکت در مراسم شب یلدا که از سوی این انجمن ها برگزار می شود، ارتباطات خود را با ایرانیان کانادا گسترش داده و تجارب فرهنگی مشترک خود را با هم در کانادا به اشتراک بگذارند.

منبع: موسسه کانادایی جی اس آی
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 860

به "شب یلدا در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب یلدا در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید