ضوابط اقامتگاه های سنتی آنالیز شد

به گزارش لیسون، ضوابط ارزیابی و درجه بندی اقامتگاه های سنتی آنالیز شد. این اماکن اقامتی تا کنون ضوابط و استاندارد نوشته شده ای نداشتند.

ضوابط اقامتگاه های سنتی آنالیز شد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران، ولی تیموری ـ معاون جهانگردی وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی ـ در جلسه کارگروه تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی اقامتگاه های سنتی، یادآور شد: در مباحث مرتبط با کیفیت خدمات جهانگردی موضوعی با عنوان تهیه ضوابط و استانداردهای فنی و کیفیت وجود دارد تا واحدهای جهانگردی بر اساس آن درجه بندی شوند و حداقل های استاندارد و نوع خدماتشان تعیین گردد. تدوین این ضوابط برای مردم تعیین می نماید اگر در یک هتل سه یا چهارستاره اقامت دارند، باید منتظر دریافت چه خدماتی باشند. همچنین زمانی که وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی درجه آن ها را تأیید نموده است، مردم به اعتماد این وزارتخانه در آن مراکز اقامت می نمایند.

وی ادامه داد: درجه بندی واحدها مبنای نرخ گذاری است و از این نظر برای جهانگردان اهمیت دارد. در این راستا ارتقای کیفیت خدمات جهانگردی یکی از اولویت های معاونت جهانگردی بوده، برای انجام این کار باید تعدادی شاخص آماده می کردیم که متأسفانه در طول سال های گذشته تعریف و تدوین نشده بود و خلأ وجود داشت.

معاون جهانگردی اضافه نمود: در طول تاریخ صنعت جهانگردی ایران تنها برای چهار موضوع ضابطه وجود داشت، اما اکنون این ضوابط برای 29 مصداق از تأسیسات جهانگردی درحال آماده سازی است.

تیموری گفت: در دو سال گذشته ضوابط موجود بازنگری و تعدادی اضافه شد؛ ضوابط هتل ها نیز به روزرسانی شد و برای هتل آپارتمان ها ضوابط جدیدی تنظیم شد. سفره خانه های سنتی و اقامتگاه های بوم گردی به این مجموعه اضافه شدند، مهمان پذیرها از گذشته ضوابطی داشتند که کامل نیست و باید به روزرسانی گردد و برای سایر واحدها نیز ضابطه وجود ندارد.

او از تهیه ضوابط جدید برای شش گروه جدید شامل مجتمع های جهانگردی، اقامتگاه های سنتی، مراکز سرگرمی و تفریحی، هتل بیمارستان، دهکده های سلامت، کمپین ها و اردوگاه ها با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی اطلاع داد و اضافه نمود: تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی اقامتگاه های سنتی حداقل هفت ماه زمان صرف نموده و نسخه نهایی پیش نویس این ضوابط امروز مرور شد.

معاون جهانگردی با اشاره به مسائل سرمایه گذاری در زیرساخت های اقامتی و ناتوانی در جذب سرمایه های خارجی، اظهار کرد: اقامتگاه های سنتی می تواند نقطه قوت کشور باشد. ایران دارای بناهای تاریخی بسیاری است و با توجه به اینکه این اقامتگاه ها بر اساس فرهنگ، سنت و تاریخ کشور شکل گرفته است، می تواند مجموعه ارزشمندی باشد و این امکان را می دهد تا خلأ موجود رفع گردد.

تیموری اعلام کرد: علاوه بر اینکه جهانگرد می تواند در این مکان ها اقامت کند، فرصتی فراهم می گردد تا با فرهنگ، تاریخ و آداب ورسوم آن منطقه آشنا گردد. بنابراین اقامتگاه های سنتی نه به عنوان مرکز اقامتی بلکه به عنوان یک جاذبه تاریخی و فرهنگی مورد توجه است و همواره سعی کردیم تا از نظرات تمام صاحب نظران این حوزه در سراسر کشور برای تدوین ضوابط ارزیابی و درجه بندی اقامتگاه های سنتی استفاده کنیم. در ماراتن تنگاتنگ میراث فرهنگی و جهانگردی قرار داشتیم که هم باید ویژگی ها و ظرافت های تاریخی و میراث فرهنگی را مدنظر قرار می دادیم و هم نگاه توسعه ای جهانگردی را لحاظ می کردیم.

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 988

به "ضوابط اقامتگاه های سنتی آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضوابط اقامتگاه های سنتی آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید