فعالیت بیش از 35 درصد از صیادان کشور در بوشهر ، در حوزه باغبانی ضعف داریم

به گزارش لیسون، خبرنگاران/بوشهر رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار کرد: در استان بوشهر تقریبا یک میلیون و 555 هزار تن محصول کشاورزی در بخش های زراعی، باغی، دام و شیلات فراوری می کنیم که عمده این فراوری در زیر بخش زراعی و بیش از یک میلیون تن است.

فعالیت بیش از 35 درصد از صیادان کشور در بوشهر ، در حوزه باغبانی ضعف داریم

جهت دریافت خدمات طراحی سقف شیروانی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محمدتقی منوچهری 23 خرداد ماه در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی مطرح کرد: بیشترین میزان تولید ما نسبت به شاخص کشوری در حوزه شیلات است که حدود 80 هزار تن محصول تولید می کنیم و تقریبا 6.7 درصد تولیدات شیلاتی کشور در استان بوشهر تولید می گردد.

وی ادامه داد: تقریبا 315 هزار هکتار اراضی در استان بوشهر داریم که حدود 185 هزار هکتار از آن سالانه زیر کشت می رود و 130 هزار هکتار دیگر به صورت پایش گذاشته می گردد و از این سطحی که زیر کشت می رود، حدودا 48 درصد آبی است. از کل تولیدات ما 92% از اراضی آبی است و 8% آن از اراضی دیمی و این نشان دهنده اهمیت کشت آبی در استانی مثل بوشهر است که از نظر اقلیم و بارندگی شرایط مناسبی ندارد.

منوچهری اضافه نمود: طرحی که حدودا چهار سال در شهرستان دشتستان در قالب طرح نخلستان انجام شد و عظیمترین طرح آبیاری زهکشی باغات کشور است که در دشتستان اجرا شده و قرار است در سطح 19 هزار هکتار از نخیلات دشتستان که از شبکه های سطحی آبیاری می شوند اجرا گردد.

به گفته این مسئول در حال حاضر این طرح در سطح 2570 هکتار در حال انجام است و تقریبا شبکه های آبیاری به اتمام رسیده و مردم آبیاری داخل باغ را شروع نموده اند. همچنین وزارت نیرو که وظیفه تامین و در اختیار قرار دادن آب کشاورزی را بر عهده دارد در حال تامین آب است و تقریبا ایستگاه پمپاژ مربوط به وزارت نیرو تا 80 درصد پیشرفت داشته و امید داریم که تا یک ماه آینده با دستور استاندار و قولی که شرکت سهامی آب منطقه ای دادند بتوانیم طرح سعدآباد را وارد مدار نموده و آب را وارد شبکه آبیاری سعدآباد نماییم.

وی ادامه داد: در حوزه محصولات خارج از فصل تقریبا 900 هزار تن محصول در سطح 22500 هکتار از اراضی استان تولید می گردد و عمده این محصولات، خارج از فصل است و حدودا از آبان ماه تا فروردین ماه تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می گردد. عمده محصول خارج از فصل ما گوجه فرنگی است و استان بوشهر اولین تولیدنماینده گوجه فرنگی خارج از فصل به حساب می آید که سه کارخانه تولید رب در حوزه گوجه فرنگی با ظرفیت 90 هزار تن ماده خام و 15 هزار تن رب در همین سه سال گذشته در استان بوشهر ایجاد شده است.

رئیس جهاد کشاورزی اعلام نمود: تقریبا بیش از 95% کل سبزیجات و صیفی جاتی که در استان بوشهر کاشت می گردد، تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری است و به صورت مشاعی کاشت می گردد و هم در ارتقا بهره وری یاری بسیاری نموده و هم در کیفیت محصول. در کنار این ما حدود 430 هکتار گلخانه فعال در استان بوشهر داریم که این توسعه از سرانجام سال 95 تا به امروز رخ داده و ما از 135 هکتار به 430 هکتار رسیده ایم.

منوچهری در ادامه توضیح داد: عظیم ترین اسکله صیادی کشور در استان بوشهر شهرستان دیّر است و حدود 12 هزار صیاد حرفه ای و تک شغله در بوشهر کار می نمایند. بیش از 35 درصد از صیادان کشور در حوزه آب های بوشهر فعالیت می نمایند و 18 بندر صیادی و 23 اسکله، 32 تعاونی صیادی و یک اتحادیه تعاونی صیادی در استان بوشهر فعال است و بیش از 2200 شناور فعال و بیش از 1621 فروند قایق صیادی در آب های ما فعالیت می نمایند.

وی در خصوص فعالیت های شیلاتی گفت: با توجه به کاهش ذخایر و منابع آبزی در خلیج فارس، رویکرد وزارت جهاد کشاورزی در استان بوشهر تشویق به آبزی پروری است و ما در حوزه میگوی پرورشی به عنوان اولین تولیدنماینده کشور هستیم که بیشترین ظرفیت کشت میگو را در استان بوشهر داریم. ما در پرورش میگو در کشور الگو بودیم و بار اصلی این صنعت بر دوش فعالان بخش خصوصی استان بوشهر بوده و حدود 23 هزار تن تولید سالانه و 6000 هکتار سطح زیر کشت میگو در استان است و با 10 سایت پرورش میگو و 300 مزرعه فعال در استان بوشهر مهم ترین استان در حوزه پرورش میگو هستیم.

منوچهری یادآور شد: تعداد 4 کارخانه غذای آبزیان با ظرفیت 75 هزار تن تولید غذا و 30 کارخانه فعال تولید آبزیان با ظرفیت حدود 61 هزار تن و 14 کارخانه فعال تولید آبزیان ما از اتحادیه اروپا کد دارند. بخش عمده ای از محصولات آبزی ما سالانه صادر می گردد و تقریبا بین 80 تا 90 درصد میگوی ما صادر می گردد و در سال 98 ما 23 هزار تن صادرات محصولات شیلاتی به ارزش حدود 125 میلیون دلار داشته ایم.

وی در خصوص حوزه دام و طیور تاکید نمود: کل تولیدات در حوزه دام و طیور 90 هزار تن محصولات دامی است که 7900 تن گوشت قرمز، 40 هزار تن شیر خام، 39 هزار تن گوشت طیور، 1200 تن تخم مرغ و حدود 990 تن عسل در استان بوشهر تولید می گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: اتفاق بسیار خوبی که در دو سه سال اخیر در حوزه دام و طیور رخ داد، بحث تکمیل زنجیره گوشت مرغ بود و با کوشش و سرمایه گذاری بخش خصوصی توانستیم این زنجیره را کامل کنیم و واحد مرغ مادر گوشتی در شهرستان دشتستان، با ظرفیت 200 هزار قطعه راه اندازی شد که امیدوار هستیم تا سرانجام مرداد تولید خود را شروع کند.

محمدتقی منوچهری اظهار کرد: واحد جوجه کشی ما در شهرستان گناوه با ظرفیت 17 میلیون، چند ماهی است که فعالیتش را شروع نموده و ما به دنبال توسعه این واحدها هستیم. همچنین یک واحد کشتارگاهی بسیار مدرن در شهرستان گناوه از اوایل اردیبهشت راه اندازی شده و در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه در خصوص بهره وری در کشاورزی هم چند کار اجرا شده است، گفت: در بحث اجرای سیستم های نوین آبیاری بیش از 45 درصد از سطح زیر کشت آبی و بیش از 37500 هکتار از مزارع تحت پوشش سیستم های نوین آبیاری است که با حدود 2500 هکتار در حال انجام به زودی به بهره برداری خواهد رسید که این موضوع باعث کاهش مصرف آب شده و به افزایش راندمان آبیاری و بالا بردن کمیت و کیفیت محصول تولیدی ما می گردد.

رئیس جهاد کشاورزی توضیح داد: موضوع دوم بهره وری گلخانه ها که ظرفیت تولیدات آنها حدود 8000 تن محصول است و یاری زیادی به ارتقای بهره وری حوزه کشاورزی می نماید. مورد بعد که به اصطلاح پاشنه آشیل ما در استان بوده، بحث ارتقاء ضریب مکانیزاسیون است که در سال 98 از ضریب 0.78 به حدود 1.52 رسیده و از اتفاقات بسیار خوب است. فقط در حوزه باغبانی مقداری ضعف داریم که دلیل آن ساختار باغات است و امکان ورود ماشین و مانور ماشین در باغات مشکل است که با اجرای طرح نخلستان و اصلاح زیر ساخت ها می توانیم مکانیزاسیون را هم به باغات ببریم و یاری بسیار زیادی به باغداران ما خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 تیر 1400 بروزرسانی: 19 تیر 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1669

به "فعالیت بیش از 35 درصد از صیادان کشور در بوشهر ، در حوزه باغبانی ضعف داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت بیش از 35 درصد از صیادان کشور در بوشهر ، در حوزه باغبانی ضعف داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید