قلعه بختک لیلان یکی از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود

به گزارش لیسون، جاذبه ها/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، قلعه بختک لیلان یکی از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود.

قلعه بختک لیلان یکی از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود

قلعه بختک لیلان در شهرستان ملکان و بخش لیلان واقع شده و در تاریخ 19 مرداد 1379 با شماره ثبت 2780 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. قلعه محلی است به شکل تقریبا بیضی که مساحتی در حدود 100 هکتار دارد که به دلیل عدم وجود شواهد زنده یا نوشته های صریح و روشن به درستی نمیتوان قدمت تاریخی آن را تعیین نمود. براساس داستانها و خرابه های کاروانسرا میتوان گفت که جاده ابریشم از لیلان میگذشته و دلیل اینکه امروزه ما لیلان را کوچک می بینیم، اتفاق افتادن زلزله های متعدد و همچنین در بن بست قرار گرفتن لیلان و عدم وجود امکانات رفاهی و… می باشد. گویا لیلان قبلا در درون قلعه ای محصور بوده که هم اکنون از دیوارهای آن قلعه تپه نماهایی بیش مشاهده نمی شود.

قلعه در سالهای قبل از طریق بسیاری از باستان شناسان ایرانی و خارجی بررسی و بازدید شد و در خصوص قدمت و پیشینه تاریخی آن مطالبی را ارائه کرده اند. روزگاری این قلعه نه تنها مامن اهالی در مقابل تهاجم بیگانگان بشمار می رفت، بلکه کانون توجه دینی ایران و سلاطین ساسانی نیز بود بطوریکه شهر شیز و آتشکده آذرگشسب را به این مکان نسبت می دهند. محوطه قلعه بختک لیلان محوطه حدود 160 هکتار بوده و ده ها تپه در این محوطه بررسی شده که بیشترین آنها در جبهه شر قی محوطه قرار گرفته اند. اعتبار این محوطه به دوران اشکانی نیز می رسد و در دوره ساسانیان نیز از اعتبار و اهمیت بسزائی برخوردار می شود و از قرون اسلامی تا دوران ایلخانی نیز اعتبار و اهمیت تاریخی خود را حفظ نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 9 مهر 1401 بروزرسانی: 9 مهر 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2122

به "قلعه بختک لیلان یکی از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه بختک لیلان یکی از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید