ماجرای قاچاق سیگار و کرونا

به گزارش لیسون، خبرنگاران: رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور طرح رهگیری سیگارت به دلیل کرونا و تعطیلی چاپخانه ها به تعویق افتاد.

ماجرای قاچاق سیگار و کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، عطاءالله معروفخانی در پاسخ به این سوال که سالانه چقدر سیگار قاچاق به کشور وارد می شود، گفت: براساس برآوردهای اجرا شده سالانه حداقل 15 تا 20 میلیارد نخ سیگار قاچاق به کشور وارد می شود.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور افزود: ارزش واردات سیگار قاچاق به کشور نیز حداقل 10 هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

وی در مورد اجرای طرح رهگیری سیگارت خاطرنشان کرد: طرح رهگیری سیگارت در اسفند ماه سال 98 برای نخستین بار در جهان در ایران رونمایی شد.

معروفخانی با اشاره به اینکه اجرای طرح رهگیری سیگارت باعث کاهش قاچاق می شود، گفت: علیرغم تلاش یک و نیم ساله برای اجرا شدن طرح رهگیری سیگارت، متاسفانه با شیوع ویروس کرونا عملیاتی شدن طرح به تعویق افتاد.

وی با اشاره به اینکه کاغذ لازم برای چاپ کد رهگیری وارداتی است، گفت: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی چاپخانه ها و همچنین مشکلاتی که برای ورود کالا به وجود آمد مشکلاتی برای تهیه کد رهگیری سیگار به وجود آمد.

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با ابراز امیدواری برای اجرای طرح رهگیری سیگار در تیرماه 99 خاطرنشان کرد: چاپخانه ها و شرکت ها ملزوم به واردات کاغذ مورد نیاز برای چاپ کد رهگیری شده اند و با فراهم شدن مقدمات لازم امیدواریم این طرح هر چه زودتر و در تیرماه اجرایی شود.

5 اسفند سال 98 طی مراسمی از کدرهگیری سیگارت در شرکت دخانیات رونمایی شد، اجرای این طرح به لحاظ کنترل واردات غیرقانونی و قاچاق سیگار به کشور اهمیت بسزایی دارد.

به گفته سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اجرای طرح رهگیری سیگارت، ریسک عرضه سیگار قاچاق افزایش و رصد پذیر کردن کلیه فرآیندهای تولید، حمل ونقل و انبارش سیگار فراهم می شود و با ابزار شناسه کالا و رهگیری امکان سنجی و اصالت سنجی کالاهای دخانی فراهم می شود و در مجموع امکان رهگیری مالکیتی و مکانی محقق می شود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 31 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1052

به "ماجرای قاچاق سیگار و کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای قاچاق سیگار و کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید