محققان ایرانی نانوسامانه تصفیه هوا بدون احتیاج به فیلتر ساختند

به گزارش لیسون، یک شرکت ایرانی با استفاده از خاصیت فتوکاتالیستی نانوذرات TiO2 سامانه ای برای تصفیه هوا ساخته که احتیاج به فیلتر ندارد.

محققان ایرانی نانوسامانه تصفیه هوا بدون احتیاج به فیلتر ساختند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران ،یک شرکت ایرانی دستگاهی برای تصفیه هوا ساخته است که در آن احتیاج به استفاده از فیلتر نیست. این سامانه خالص ساز هوا با استفاده از توری های آلومینیومی آغشته به نانوذرات TiO 2 می تواند ذرات آلاینده هوا را از بین ببرد.

عذرا عطایی مدیرعامل این شرکت می گوید: این دستگاه ماحصل شش سال تحقیق و پژوهش شرکت ایواز آریان گستر با همکاری دانشگاه الزهرا است. این سامانه قابلیت زدایش مواد آلاینده محیطی و همچنین عوامل بیماری زا را دارد.

عطایی درباره سازوکار این فناوری می گوید: در این فناوری از سه بخش مجزا استفاده شده است، بخش دمش هوا، لامپ UV و توری آلومینیومی آغشته به نانوذرات دی اکسیدتیتانیم که ترکیب این سه بخش منجر به آزاد شدن H2O2 می گردد. در واقع تابش UV روی توری باعث انجام فعالیت فتوکاتالیستی شده که با این کار H2O2 رهاسازی می گردد. H2O2 فراوری شده با عوامل بیماری زا نظیر قارچ و باکتری برخورد نموده و منجر به آسیب DNA آن ها می گردد که این امر در نهایت به از بین رفتن عوامل بیماری زا در محیط یاری می نماید؛ بنابراین این فناوری برای استفاده در بیمارستان ها و فضا های حساس مناسب است. از سوی دیگر H2O2 می تواند با بعضی آلاینده های محیطی نظیر آمونیاک و بنزن ترکیب گردد و آن ها را به مواد کم خطرتر تبدیل کند، بنابراین از این سامانه برای تصفیه هوای محیط هایی نظیر منازل یا فضا های اداری می توان استفاده کرد.

مدیرعامل این شرکت می افزاید: تست های این فناوری در مراکز مختلف نظیر انیستیتو پاستور موردآزمایش قرار گرفته و تایید شده است. به تازگی نیز گواهی نانومقیاس این فناوری از سوی ستاد توسعه فناوری نانو صادر شده است.

عطایی درباره مزیت های این فناوری می گوید: در حال حاضر نمونه مشابه خارجی این محصول وجود دارد، اما در آن ها از ذرات میکرونی استفاده شده است در حالی که در این محصول ذرات نانومقیاس به کار رفته و در نتیجه عملکرد این سامانه حداقل 20 درصد بهتر از نمونه های خارجی است.

به اعتقاد عطایی این فناوری به دلیل عملکرد بالا و قیمت مناسب مزیت صادراتی دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 769

به "محققان ایرانی نانوسامانه تصفیه هوا بدون احتیاج به فیلتر ساختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان ایرانی نانوسامانه تصفیه هوا بدون احتیاج به فیلتر ساختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید