مناطق دیدنی و گردشگری شهرضا (Shahreza)

به گزارش لیسون، شهرستان شهرضا از جمله شهرهای قدیمی منطقه اصفهان است که بر شاهراه ارتباطی5 استان کشور، فارس، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و یزد قرار گرفته است.شهرضا از شهرهای کهن و با اصالت استان اصفهان است که صنایع دستی آن نیز هم چون تاریخ آن قدمت و اصالت زیادی داشته و از دیرباز دارای اهمیت فراوان است. این شهرستان با توجه به موقعیت خاص جغرافیائی و آب و هوائی کوهستانی و کویری همچنین در بعضی از مناطق این شهرستان وجود چشمه سارها و اماکن تاریخی هزارساله، هر بیننده ای را در فصل بهار و تابستان مجذوب خود می نماید. در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی شهرضا بیشتر آشنا شوید.

مناطق دیدنی و گردشگری شهرضا (Shahreza)

امامزاده شاه رضا

از جمله آثار دیدنی این شهر امامزاده شاهرضا است.گفته می شود شاهرضا در زمان امام رضا از دست مأموران حکومت وقت گریخت و به کوه این شهر پناه برده است. مأموران اورا در غاری درآن کوه کشتند و سرش را برای حاکم اصفهان بردند.این بقعه از آثا دوران صفویه بوده و ساختمان اولیه آن متعلق به عهد شاه اسماعیل اول مؤسس سلسله صفویه (950-930 هجری قمری) است.

مسجد جامع شهرضا

مسجد جامع شهرضا یکی از زیباترین آثار تاریخی این شهرستان واقع در مرکز شهر و ورودی بازار قدیمی است. این مسجد مربوط به دوره سلجوقی، گنبدی با ارتفاع 10 متر و مناره ای با ارتفاع 15 متر دارد و سبک معماری این بنا از نوع ضربی است که در ساخت آن از آجر ساده استفاده شده است. این بنا با شبستانی بزرگ، محرابی نقاشی شده و منبری سنگی در ابتدای بازار بزرگ سر پوشیده شهرضا قرار گرفته است. تاریخ بنای این اثر گران بها بر اساس لوحی که در سال 739 نگاشته شده به قرن هشتم هجری می رسد. در دالان این مسجد بر یک سنگ وقف نامه ای موجود است که مقداری از آب ملک صحرای موقان شهرضا را وقف مسجد نموده تا از منافع حاصله سهمی را با سادات فقیر و سهم دیگری را صرف تعمیر و فرش و روشنایی نمایند. به مرور زمان بافت قدیمی مسجد دستخوش تغییراتی شده که می توان به مواردی نظیر خراب کردن حوض آب وسط حیاط و جابجایی سنگ آب آن به کاروانسرای جعفرخان اشاره نمود.

مسجد نو شهرضا با پیشینه 700 سال

مسجد نو شهرضا با پیشینه 700 سال یکی از آثار تاریخی ملی این شهرستان شهرضا به شمار می رود، این مسجد حدود هزارمتر مربع مساحت دارد و به شیوه معماری دوره صفویه با سقف ضربی ساخته شده و دارای دو شبستان است.شبستان اصلی مسجد 9 ستون سنگی دارد که پایه آنها برای استحکام بیشتر از ساج بنا شده است، در بخش شرقی مسجد حیاطی با ایوان آجری ساخته و محراب مسجد هم با مقرنس کاری تزئین شده است.هشت ناودان سنگی و سنگ آبی متعلق به سال 1130 هجری قمری از دیگر دیدنی های مسجد نو شهرضا است، مسجد نو در سال 75 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

کاروانسرای ملک

کاروانسرای ملک از بناهای تاریخی دوره صفویه در شمال شهرستان شهرضا در جوار امامزاده شاهرضا در جهت اصفهان به شیراز بنا شده است. این کاروانسرا همانند دیگر بناهای عصر عباسی در زمین مستطیل شکل و به صورت چهار ایوانه ساخته شده و در وسط آن حوض آب بزرگی وجود داشته که آب آن به مصرف کاروانیان و زائران حاضر در کاروانسرا می رسیده است. این آب از زاویه جنوب شرقی کاروانسرا با معابر تنگ و طولانی با پیچ و خم به کاروانسرا وارد می شده است و از سمت شاقتصادی کاروانسرا خارج می شده است. محل تامین آب از چشمه ای بوده که از کوه مجاور امام زاده جاری بوده که هم اکنون علاوه بر خشک شدن، حوض وسط نیز تخریب شده است.

کاروانسرای امین آباد

کاروان سرای امین آباد یکی از آثار ملی ثبت شده است که در شهرضا قرار گرفته است. ساخت این بنا به دوره صفوی بازمی شود. کاروان سرای امین آباد دارای بنایی هشت ضلعی است که همین موضوع یکی از ویژگی های معماری آن است. وجود مسجد، حمام و آب انبار اهمیت این کاروان سرا را در گذشته نشان می دهد. بنای کاروان سرا از جنس سنگ و آجر است و با سقف های گنبدی شکل نمایی تحسین برانگیز دارد.

کبوتر خانه شهرضا

با ورود به شهر شهرضا و پرسه زدن در مناطق قدیمی تر آن گاهی ساخنمان های بلند و استوانه ای شکلی را می توان دید که با معماری جالبی ساخته شده اند. این بنا ها به کبوتر خانه معروف هستند. کبوتر خانه ها محلی برای تجمع پرندگان و جمع آوری و استفاده از کود آن ها برای کشاورزی و دیگر مصارف می باشد. از زیبا ترین کبوتر خانه ها را در این شهر می توان دید.

آسیابان شهرضا

عصارخانه های زیادی درشهر وجودداشته که به علت مسائل اقتصادی عصارخانه ها را خراب می کرداند.تنها عصارخانه ای که در شهرستان شهرضا سالم باقی مانده و هنوز مشغول به کار است .این عصارخانه حدود صدسال سابقه دارد و درآنجا روغن منداب وروغنهای دیگر می دریافتد.

مسجد خان

همان طور که اشاره شد شهر شهرضا مجموعه ای از مساجد و امامزاده ها را در خود جای داده است. یکی دیگر از مساجد این شهر مسجد خان می باشد که با گنبد و گلدسته ای زببا از زمان زندیه برجای مانده است. از ویژگی های این مسجد زیبا قرار دریافت آن بر روی ستون های سنگی و همچنین آجری بودن بنا می باشد.

بازار بزرگ و چهار سوق شهرضا

این بازار که از جمله بازار های قدیمی کشور محسوب می شود به شکل زیبایی در دل بافت قدیمی شهر طی قرون گذشته گسترش یافته است.این بازار دارای کاروانسرا ها و اماکن قدیمی است. در مرکز بازار چهار سوقی قرار گرفته است که گنبدی آجری بر فراز آن ایجاد شده که از جمله آثار تاریخی این شهر محسوب می شود.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 701

به "مناطق دیدنی و گردشگری شهرضا (Shahreza)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناطق دیدنی و گردشگری شهرضا (Shahreza)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید