ناقوس تزار در مسکو، زنگی که هیچ وقت نواخته نشد!

به گزارش لیسون، ناقوس تزار در مسکو | Tsar Bell

مسکو از آن دسته از شهرهایی است که پر از جاذبه های دیدنی می باشد. گاهی این جاذبه ها آن قدر در یک جا متمرکز هستند که گاهی اوقات فاصله آن ها با یکدیگر شاید تنها چند قدم باشد. یکی از جاذبه های جالب و متفاوت در این شهر، ناقوس تزار در مسکو و در میدان کرملین و در همسایگی کاخ کرملین است. این ناقوس که در واقع امروزه یک تندیس است، یکی از جالب ترین جاذبه های موجود در مسکو است. ما امروز می خواهیم تا در این متن، جاذبه ای به نام ناقوس تزار در مسکو را به شما معرفی کنیم پس در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید.

ناقوس تزار در مسکو، زنگی که هیچ وقت نواخته نشد!

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

برای آشنایی با دیگر جاذبه های شهر مسکو حتما مطلب جاذبه های دیدنی مسکو را مطالعه بفرمایید.

همه چیز درباره ناقوس تزار در مسکو

ناقوس تزار در مسکو همانطور که گفتیم در میدان کرملین این شهر که بسیاری از جاذبه های دیگر هم در آن قرار گرفته اند، واقع شده است. این ناقوس بسیار عظیم که یکی از نمادهای شهر مسکو و کشور روسیه است برای اولین بار به فرمان خواهرزاده پتر کبیر که در آن موقع سِمت پادشاهی سرزمین روس ها را داشت یعنی آنا ایوانوونا برای کاخ و یا کلیسای سابق کرملین ساخته شد. آنا ایوانوونا را در تاریخ روسیه به عنوان آنای روسیه نیز می شناخته اند.

آنا در بین سال های 177 تا 1730 میلادی به عنوان دوشس کورلند بود اما خود 10 سال یعنی ازبین سال های 1730 تا 1740 میلادی به عنوان تزار روسیه حکومت می کرد. به بحث ناقوس تزار باز می گردیم. هر چند که این ناقوس هرگز بر روی این کاخ که قبلا یک کلیسا بود نواخته نشد و در طی یک آتش سوزی برای همواره به میان کاخ کرملین افتاد اما در حال حاضر تبدیل به یکی از جاودانه ترین جاذبه ها و میراث تزارهای روسی و خانواده هایشان برای روسیه 2 قرن بعد شد.

این ناقوس غول پیکر که امروزه بیشتر نقش یک تندیس 200 و خورده ای ساله را دارد تا یک ناقوس، از برنز ساخته شده و در طی دو سال یعنی از سال 1733 میلادی تا 1735 میلادی یک سازنده به نام روسی در آن سال ها به نام ایوان موتورین آن را طراحی و ساخته است.

گاهی اوقات ناقوس تزار در مسکو را کولوکول 3 (Kolokol III) هم می نامند زیرا از این نوع ناقوس در سراسر تاریخ روسیه آن قدر مدل های کم و انگشت شماری ساخته شد که اصلا برای خودشان یک نوع و دسته خاص محسوب می شوند. داستان از این قرار است که از این نوع ناقوس تنها 3 مدل به نام های Bell و Bell III ساخته شده است که سومین و آخرین مدل از این ناقوس ها از قرار ناقوس تزار در مسکو و یا به عبارتی دیگر همان کولوکول 3 است.

محل قرار گیری ناقوس تزار در حال حاضر مابین برج ایوان عظیم و دیوارهای کاخ کرملین است. این ناقوس و یا به عبارتی دیگر زنگ، به عنوان عظیم ترین ناقوس دنیا شناخته می گردد و تا به الان از این زنگ عظیم تر ساخته نشده است. درباره ناقوس تزار در مسکو باید این نکته تاریخی را بدانید که این زنگ یک بار در آتش سوزی سوخته و پس از آن هیچ وقت مورد بازسازی و بازسازی قرار نگرفته است. در واقع رنگ فعلی این ناقوس و همچنین بعضی از آثار شکستگی و ترکی که بر روی آن موجود است، حاصل این آتش سوزی بوده است.

درباره این که چرا این ناقوس تا به الان مورد بازسازی و ترمیم قرار نگرفته است، اطلاعات کاملی در دست نیست ولی با یک نگاه سطحی و گذرا به آن می توان این نکته را متوجه شد که حتی پس از این آتش سوزی ناقوس تزار در مسکو به اندازه کافی هنوز هم مستحکم و قوی و البته بسیار سنگین است. بر روی پیکره این ناقوس دویست و خورده ای ساله، تصاویری از فرشتگان، گیاهان و گل های بهشتی و تصاویری بیضی مانند تزئین شده است.

البته بر روی این ناقوس می توان تصاویر دیگری از حیوانات و بعضی از تزارهای روسی همچون تزاری که در آن موقع بر روسیه حکومت می کرد را دید. شاید برایتان سوال باشد که اصلا این ناقوس برای چی ساخته شد. در روسیه تزاری در کل 3 ناقوس عظیم برای کلیساها ساخته شد که اولین آن ها در قرن 10، دومین این ناقوس ها در قرن 14 و آخرین ناقوس قبل از آغاز قرن 18 ساخته شد که البته هیچ وقت هم صدای آن شنیده نشد. درباره ناقوس تزار در مسکو باید این نکته را بدانید که اینگونه گفته اند که آن قدر سنگین بوده است که بیشتر از 24 مرد قوی الجثه برای بلند کردن آن لازم بوده است.

در واقع این ناقوس عظیم دارای وزنی معادل با 18 هزار کیلوگرم است. با این که خواهرزاده پتر کبیر و یا به عبارتی دیگر تزار بعدی روسیه دستور داد که کارشناسان بسیاری برای آنالیز این ناقوس عظیم از سراسر روسیه دور هم جمع کرد اما باز با این وجود، او را متقاعد کردند که بازسازی دوباره این ناقوس عظیم اصلا به صرفه نیست. در نتیجه ناقوس تزار در مسکو برای همواره در وسط میدان کرملین به همان صورتی که افتاد بود ماند.

جالب است درباره این ناقوس ناکام و پر ماجرا این را بدانید که در سال 1812 میلادی که مسکو در اشغال ناپلئون بناپارت فرانسوی بود، او تصمیم داشت تا این ناقوس بسیار سنگین را به عنوان غنیمتی عظیم به فرانسه ببرد اما هر کاری هم که کرد به علت حجم زیاد و سنگینی بیش از اندازه آن، نتوانست تا آن را تکان دهد و کلا از انجام این کار منصرف شد. نزدیک به 40 سال بعد از این که این ناقوس به زمین افتاده بود، در تابستان سال 1836 میلادی یک معمار فرانسوی به نام آگوست دی مونفراند توانست تا پایه ای سنگی را طراحی کند تا ناقوس تزار در مسکو را بر روی آن قرار دهند تا بالاخره در سر جای امروزیش مستقر گردد.

آزمایش ناقوس تزار در مسکو

پس از گذشت قرن ها، این سوال ذهن کنجکاو بعضی از دانشمندان و محققان را درگیر خود نموده بود که اگر این ناقوس سالم می ماند، چه صدایی را از خود ساطع می نموده است؟ درواقع آن ها بیشتر کنجکاو بودند تا بدانند که این ناقوسی که هیچ وقت صدایی از آن بیرون نیامده، اصلا از لحاظ بیو مکانیکی و فیزیکی امکان فراوری صدا را دارد یا خیر؟ آن ها برای پاسخ به این سوال در بهار سال 2016 میلادی یک آزمایشی را طراحی و پیاده کردند که در طی آن، بدون جا به جایی این ناقوس صدای مخصوص یک ناقوس کلیسا را از آن ساطع نمایند.

در این آزمایش محققانی از روسیه، آمریکا و انگلیس مشارکت داشتند. آن ها به صورت عمده بر روی نحوه فراوری صدای یک ناقوس به صورت بازفراوری الکترونیکی تمرکز نموده و با استفاده از تجهیزات مدرن خود این صدا را بازسازی نمودند. این محققان برای شبیه سازی صدای زنگ، حتی تمامی ویژگی های مواد زنگ زده موجود در این ناقوس را مورد آنالیز قرار دادند که آنالیز نمایند که آیا ممکن است بر روی صدای فراوری شده اثر بگذارد یا نه؟ در نهایت این آزمایش عظیم با استفاده از یک بلنگوی نصب شده بر پشت ناقوس که قدرت 12 بلندگو را با هم داشت، جواب داد و صدای زنگ احتمالی ناقوس تزار در مسکو را با قدرت 81 هزار مگاهرتز مورد بازسازی دیجیتالی قرار داد.

منبع: kreml.ru

منبع: الی گشت
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 949

به "ناقوس تزار در مسکو، زنگی که هیچ وقت نواخته نشد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناقوس تزار در مسکو، زنگی که هیچ وقت نواخته نشد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید