کشف چنگالی ترسناک و غول پیکر که دانشمندان را شوکه کرد!

به گزارش لیسون، کشف چنگال غول پیکر

حدود سه دهه پیش گروهی از باستان شناسان داخل غاری بزرگ در کوه اوون نیوزلند مشغول حفاری بودند که ناگهان چیز عجیب و ترسناکی را کشف کردند. فضای غار تاریک بود و باستان شناسان نمی توانستند به درستی تشخیص بدهند که آیا چشمانشان درست می بیند یا نه! آن ها وسط غار ایستاده بودند و یک چنگال غول پیکر با ناخن های بلند و تیز و گوشت و پوست سالم در برابرشان قرار گرفته بود! شرایط این دست ترسناک آنقدر سالم بود که انگار که همین الان از بدن یک دایناسور ماقبل تاریخ قطع شده باشد! این چنگال ترسناک و غول پیکر چه بود و به چه حیوانی تعلق داشت؟ آیا این جانور هنوز هم زنده بود و گونه هایی از آن در نیوزلند زندگی می کردند؟ ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

کشف چنگالی ترسناک و غول پیکر که دانشمندان را شوکه کرد!

دانشمندان به چه نتیجه ای رسیدند؟

همان طور که گفتیم دانشمندان در وسط غاری در نیوزلند یک چنگال بزرگ پیدا کردند که انگار از بدن جانوری که تازه مرده قطع شده باشد. باستان شناسان که از این کشف غافلگیر شده بودند مشتاق بودند که هرچه زودتر این دست را مورد بررسی قرار بدهند و راز آن را کشف نمایند. نتایج تحقیق حیرت انگیز بود و باعث غافلگیری بیش از پیش دانشمندان شد. این چنگال که کاملا سالم و بی نقص به نظر می رسید حدود 3300 سال قدمت داشت و عضو مومیایی شده یک پرنده بزرگ الجثه به نام موآ (Moa) بود! موآ یک نوع پرنده غول پیکر ماقبل تاریخی است که قرن ها پیش منقرض شده و از بین رفته است. ظاهرا این چنگال سه هزار ساله در شرایط مساعدی قرار گرفته بود و به علت گرما و خشکی هوا به طور طبیعی مومیایی شده بود.

این چنگال عجیب و ترسناک که کاملا سالم مانده بود به یکی از گونه های این پرنده به نام موآی زمین مرتفع یا مگالاپتریکس (Megalapteryx didinus) تعلق دارد که بومی نیوزلند محسوب می شد. نتیجه تحقیقات و بررسی DNA که در مجموعه مقالات آموزشگاه ملی منتشر شده نشان می دهد که اولین موآ حدود 1.8 میلیون سال پیش ظاهر شده است و حداقل ده گونه از این نوع پرنده غول پیکر وجود داشته اند. اما این پرندگان ماقبل تاریخی به سرعت و به طرز عجیبی منقرض شده اند.

کشف پرنده ای ماقبل تاریخی به نام موآ

اولین کشف این پرنده ماقبل تاریخی به سال 1839 برمی گردد. در آن موقع، جان هریس که یک بازرگان و علاقمند به تاریخ طبیعی بود در بازدید از یک قبیله مائوری استخوان فسیل شده عجیب و غریبی را دریافت کرد! یکی از بومیان این چنگال را در ساحل رودخانه پیدا نموده بود و برای او آورده بود. این استخوان بسیار عجیب بود و به همین علت برای تحقیقات بیشتر به نزد سر ریچارد اوون که در موزه کالج سلطنتی لندن کار می کرد فرستاده شد. اوون تا چهار سال مشغول مطالعه روی استخوان بود و نمی توانست راز آن را متوجه بگردد. استخوان با هیچ یک از جانورانی که تا آن موقع شناخته شده بودند مطابق نداشت.

در نهایت اوون به این نتیجه رسید که این استخوان غول پیکر به گونه ای ناشناخته تعلق دارد که هنوز شناسایی نشده است. در آن موقع بقیه دانشمندان این تئوری اوون را به سخره گرفتند اما بعدها ثابت شد که حق با اوون بوده است. کشفیات بعدی استخوان های دیگری از این پرنده بزرگ الجثه را مثل تکه های پازل در کنار هم قرار گرفته است و تصویری کامل از موآ ماقبل تاریخی را به وجود آورد.

از زمان اولین کشف استخوان های موآ، هزاران استخوان دیگر کشف شده است. بعضی از بقایای این پرنده مثل چنگال ترسناکی که در غار نیوزلند پیدا شد به طرز عجیبی سالم مانده بودند. نمونه هایی کشف شده اند که هنوز بافت نرم ماهیچه، پوست و حتی پر هم دارند و هیچ کس باورش نمی گردد که متعلق به چندین هزار سال پیش باشند! بیشتر این فسیل ها در منطقه های مثل توده های شنی، باتلاق ها و غارها پیدا شده اند. ظاهرا پرنده ها برای آشیانه سازی یا فرار از طوفان و آب و هوای بد در این منطقه ها گیر افتاده بودند و هزاران سال همان جا به جای مانده اند. شرایط خاص این مکان ها باعث شده بود جسد پرنده در محیطی طبیعی خشک بگردد و به شکلی طبیعی مومیایی گردد. به این ترتیب بعد از هزاران سال هم این پرنده ها سالم و کامل حفظ می شدند.

منبع: theepochtimes.com

منبع: الی گشت
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1951

به "کشف چنگالی ترسناک و غول پیکر که دانشمندان را شوکه کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف چنگالی ترسناک و غول پیکر که دانشمندان را شوکه کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید