13 خصوصیت راهنمایان گردشگری

به گزارش لیسون، با ویژگی های یک راهنمای گردشگری آشنا شوید

راهنمایان تور باید از خصوصیات شخصیتی و رفتاری خاص و والایی بهره مند باشند تا بتوانند از پس این شغل مجذوب کننده اما پر افت و خیز برآیند. با خبرنگاران همراه باشید تا در ادامه ببینیم راهنمایان گردشگری چه ویژگی هایی دارند.

13 خصوصیت راهنمایان گردشگری

1. نیرومندی و مصمم بودن

یک راهنمای تور باید دارای توانایی رهبری باشد. یعنی بتواند مدیریت نموده و تصمیم بگیرد. این کار برای کسانی که شخصیتی مردد، بی ثبات، ترسو و کمرو دارند مناسب نمی باشد.

2. دید مثبت

راهنما باید فردی خوشبین بوده یا دست کم خود را اینگونه نشان دهد. یادتان باشد که این خوشبینی مسری است. راهنمای منفی باف، مایه دردسر و گرفتاری است. البته خوش بینی بیش از میزان هم خوب نیست.

3. زیرکی و خوش سرزبانی

یک همراه تور هم باید سیاست مدار باشد و با مسافران گروه، کارکنان هتل ها، رستوران ها، شرکت های حمل ونقل و رانندگان روشی سیاستمدارانه در پیش گیرد. نباید به شایعات توجه کند، به اعتماد اطرافیان باید ارج بگذارد و به حساسیت هایشان توجه نماید.

4. صداقت و وفاداری

فضیلتی که هر راهنمای تور باید داشته باشد صداقت و پایبندی به اصول در برابر مسافران و سازمانی است که برایشان کار می نماید. در این کار همه چیز باید روشن باشد و هیچ پنهان کاری و حساب سازی نباید وجود داشته باشد. راهنما نباید دست به کارهایی بزند که به سازمان و کارفرمایش لطمه وارد گردد.

5. اعتماد به نفس و قاطعیت

یک راهنما بهتر است دارای اعتماد به نفس و غرور بوده و کمی منیت داشته باشد. هنگامی که کارمند هتل می گویداتاق یک تخته ندارند، راهنما نباید فورا کوتاه بیاید بلکه باید بگوید: بگو رئیست بیاید. این به معنای دادزدن، ناسزاگفتن یا رفتار خشونت آمیز نیست. بلکه به این معناست که راهنما بر حقوق مسافرانش پافشاری می نماید.

6. آرامش در رفتار

حتی در هنگام نگرانی نیز باید لبخند اطمینان بر لبان راهنما باشد. راهنمای خوب هرگز حتی در درونش احساس ترس ندارد. آنها باید در بحران ها خونسردی شان را حفظ نموده و در برابر موارد اضطراری به سرعت برترین واکنش را نشان دهند. در برابر مخاطرات بزرگ باید این توان را داشته باشند که به درستی و روشنی بیندیشند.

7. شخصیت گرم و پرشور

ویژگی هایی که در موردشان صحبت کردیم، در هنگام عمل کمی ارتشی مآبانه به نظر می رسند. اما در راهنمایان تور باید کمی رفتار افسر فرمانده نیز وجود داشته باشد. اما باید به خاطر داشته باشید که مسافران یک گروه آزاد و خوشگذران هستند نه یک دسته سرباز. راهنمای تور هنگامی که رهبریش را اعمال می نماید باید گشاده رو بوده و نشان دهد که آماده لبخند زدن است.

8. آراستگی و پیراستگی

مسافران تور می توانند وضعی نامرتب یا آشفته داشته باشند اما سرپرست گروه باید همیشه دارای ظاهری آراسته باشد. این آراستگی و شادابی بر اعتبار و اقتدارش اضافه می نماید و سرمشقی برای دیگران خواهد شد.

9. تندرستی

این بدین معنا نیست که سرپرست تور از همان ابتدا وارد ورزش های سنگین گردد. اما باید تندرست باشد. از ناتوانی بدنی رنج نبرد و بنیه خوبی داشته باشد. حتی در هنگامی بیماری باید طوری رفتار کند که گویای سرزندگی و توانمندی باشد.

10. حساسیت

گذشته از برنامه ریزی برای جهت یا موارد اضطراری، راهنما همیشه باید حالات مسافران را زیر نظر داشته و واکنش های شخصیتی شان را پیش بینی نماید. او باید اسباب آسایش و آرامش مسافران تنها و نگران را نیز فراهم نماید. راهنما باید کمی روانشناسی هم بلد باشد و نسبت به مسافران و حالاتشان هوشیار باشد.

11. انعطاف پذیری و نرمش

در سفر مسائلی چون خرابی وسایل حمل و نقل، اختلال در ابزارهای ارتباطی و پیغام رسانی، وجود مسافران ناسازگار و دردسر آفرین یا بیماری ها، بلایای طبیعی، تاخیر وسایل ترابری و… وجود دارد. پس راهنمای تور باید به سرعت و با حضور فکر برای آنها چاره سازی کند. باید بتواد تا هرگاه شرایط ایجاب کرد، برنامه را تغییر دهد.

12. فداکاری

یک همراه تور باید همیشه آماده باشد تا به خاطر رفاه گروه از آسایش خود چشم پوشی کند. یک لیدر باید پس از همه غذا بخورد، بنوشد و بیاساید.

13. آینده نگری

همچنان که نرمش پذیری فضیلتی بایسته است یک همراه تور کاردان باید همه چیزهای نادرست و مشکل آفرین را از قبل پیش بینی نموده و بکوشد از رویداد آنها جلوگیری نماید.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 فروردین 1401 بروزرسانی: 6 فروردین 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1976

به "13 خصوصیت راهنمایان گردشگری" امتیاز دهید

2 کاربر به "13 خصوصیت راهنمایان گردشگری" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 خصوصیت راهنمایان گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید