8 خطر بالقوه در تهدیدهای توخالی و پوچ رابطه

به گزارش لیسون، یکی از منفی ترین الگوهایی که زوج ها از خود نشان می دهند، استفاده از تهدیدهای توخالی است. تهدیدهای توخالی به ندرت بدون نمایش بیان شده و به مرور زمان اعتبار خود را از دست می دهند.

8 خطر بالقوه در تهدیدهای توخالی و پوچ رابطه

از بین همه الگوهای منفی ای که زوج ها از خود نشان می دهند، یکی از مخرب ترین آن ها استفاده از تهدیدهای پوچ و توخالی است که در لحظه های حساس استفاده می نمایند اما هرگز اجرا نمی شوند. این تهدیدها اغلب با کلمات هرگز، هیچ وقت، دیگر یا همواره به راحتی شناسایی می شوند و هدف آن ها ترساندن شریک مقابل به هدف ترس از دست دادن است:

  • اکنون متوجه شدم که تو هرگز تغییر نخواهی کرد، رابطه من با تو دیگر به خاتمه رسیده است.
  • من دیگر هرگز نمی توانم تو را دوباره دوست داشته باشم بنابراین این انتظار را از من نداشته باش.
  • همواره وقتی در گوشه ای قرار می گیری بداخلاق می گردد من دیگر قرار نیست آن را نحمل کنم.
  • حتی فکرش را هم نکن که من روزی تو را به خاطر این موضوع ببخشم.

در ادامه هشت نتیجه ای که تهدیدهای تو خالی می توانند ایجاد نمایند را آورده ایم. یک رابطه تحت فشار این تهدیدها به صورت تکی یا با هم در نهایت از هم می پاشد.

1. از دست دادن اعتبار

به مرور زمان تهدیدهای توخالی که در هنگام عصبانیت گفته می شوند و هیچگاه عملی نمی شوند اعتبار خود را از دست می دهند و گاهی به نقطه ای می رسند که برای شریک زندگی بی معنا می شوند. شریک زندگی در سمت مقابل آن ها آغاز به نادیده گرفتن، تمسخر، چرخاندن چشم، رفتن یا مسخره کردن رفتار می نماید. آن ها ممکن است با عبارت هایی مانند فقط من را امتحان کن یا یکی از این دفعات به آرزویت می رسی تلافی نمایند.

2. نتیجه معکوس

هنگامی که شریک زندگی تهدید نماینده روزی تهدیدها را جدی بگوید نتیجه معکوس خواهد داشت. با ادامه یافتن تهدید های پوچ و توخالی شریک مقابل در برابر این تهدیدها مقاوم شده و دیگر از آن ها تاثیری نمی پذیرد. این بی حسی به سادگی می تواند به واکنش نشان ندادن تبدیل گردد که اغلب منجر به برگشت ناگهانی می گردد. می دانی، زمانش رسیده که من تو را با این جملات تهدید کنم. من فکر می کنم منظور تو دقیقا همان چیزی است که می گویی و اگر این درست باشد من دیگر علتی برای اینجا ماندن ندارم . و این یک تهدید تو خالی نیست.

3. ایجاد واکنش در شخص مقابل برای مقابله با تهدید

تهدیدهای توخالی اغلب تهدیدهای پوچ تلافی جویانه ایجاد می نمایند. زوجی که در حال پسرفت هستند عبارت های تهدید های پوچ را به هم می گویند تا از هم دورتر شوند و آن ها را از این موضوع می ترساند که کاری را انجام دهند که فرد تهدیدنماینده می خواهد، یا به صورت غیر مستقیم می خواهد از آن مطمئن گردد. دو نفر می توانند بازی را انجام دهند. در صورتی که به تهدید کردن من ادامه دهی دفعه بعد اینجا نخواهم بود من فکر می کنم که تو ارزشش را نداری.

4. فعال شدن تروماهای قبلی

ترومای قبلی و آموخته هایی که از کودکی وجود دارد اغلب هنگام شدت گرفتن احساسات ظاهر می شوند. این تروماهای تحریک شده می توانند باعث بازگشت شوند به عنوان مثال فردی که آن ها را تجربه می نماید، ترومای قبلی خود را تجربه می نماید گویی در لحظه حال اتفاق می افتد.

شریک در سمت مقابل به فردی تبدیل می گردد که آسیب قبلی را ایجاد نموده است، زیرا شریک تهدید نماینده نقش قبلی فردی یا نقشی که او شاهد بوده است را ایفا می نماید. تو واضحا هیچ اهمیتی به من ندادی، بنابراین فرقی ندارد که من چه کاری انجام دهم.، تو هیچ وقت تغییر نمی کنی.، من آماده به خاتمه رسان رابطه هستم.، تو مانند پدرم هستی، او هم به جز خودش به هیچ کس اهمیت نمی داد.

5. ایجاد نمایش برای پوشش دادن احساسات ضعف و ترس از دست دادن

تهدیدهای توخالی به ندرت یا هرگز بدون نمایش بیان می شوند. این تهدیدها با بالا بردن صدا، حالت چهره عصبانی، پا کوبیدن، راه رفتن در داخل و خارج از فضای گفت و گو، تکان دادن دست ها و اغلب پرتاب اشیاء همراه است. فردی که احساس می نماید احتیاج به تهدید کردن دارد خارج از کنترل است احساس ضعف و ترس می نماید.

ممکن است هل دادن فیزیکی یا ضربه زدن با انگشت وجود داشته باشد. تهدیدها اغلب با هل دادن فیزیکی یا ضربه زدن با انگشت همراه هستند. این تهدیدها اغلب با قطع ارتباط سریع، بالا انداختن دست ها یا سکوت پولادین به خاتمه می رسند. من ارتباطم را با تو قطع می کنم. تو بی فایده هستی. چرا همواره فکر می کردم که هنگام نیار کنار من حاضر می شوی

6.تحریک کردن رفتار پرخاشگری منفعلانه در فرد مقابل

در صورتی که شریک زندگی در سمت مقایل تهدیدهای پوچ و تو خالی عبارت ها را جدی بگیرد ممکن است بترسد که روزی واقعا تهدیدها جدی شوند. ترس از دست دادن باعث می گردد آن ها بیش از حد مطیع شوند و قول دهند شخص را از انجام کاری که گفته باز دارند. اما به علت اینکه این پاسخ صرفا متوقف کردن رفتار تهدیدآمیز است، آن ها به محض متوقف شدن تهدیدها به رفتارهای قدیمی خود باز می گردند. من متاسفم که این احساس را درباره من داری، من هر کاری بتوانم برای برطرف این مشکل انجام خواهم داد.

7. ایجاد بی اعتمادی در دیگران

افرادی که تهدیدهای پوچ و توخالی می نمایند اغلب آن ها را در برابر دیگران مطرح نموده یا به خود می بالند که دیگران از آن ها حمایت می نمایند. هنگامی که نظرات دیگران تعیین می گردد نه تنها ممکن است مورد حمایت قرار نگیرند بلکه از شکل طبیعی خارج می شوند.

این رویارویی ها ممکن است باعث گردد فردی که تهدیدهای توخالی را مطرح می نماید حتی احساس تنهایی و ترس کند. افرادی که ندانسته یا اشتباها برای اثبات آورده شده اند هم اعتمادشان را از دست می دهند. شما این تهدیدها را انجام می دهید و دیگر آن ها را دنبال نمی کنید. ما در باور کردن شما مشکل داریم.

8. جلوگیری از انعکاس عمیق تر و بهبودی بالقوه

پناه بردن به تهدیدهای پوچ و میان تهی تحت فشار می تواند به آسانی یک الگوی رفتاری گردد که فردی که آن ها را ابراز می نماید هرگز به آنچه آن ها را به آزمایش یک رابطه سوق می دهد نگاه نکند. آیا آن ها می ترسند که رابطه به هر حال تمام گردد و به سادگی در حال با رد کردن این ردشدگی را کنترل می نمایند؟ آیا آن ها واقعا قادر به کنار آمدن با درد رابطه در زمان نیستند اما از دست دادن آن بسیار وحشتناک تر است؟

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Psychology Today

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1402 بروزرسانی: 30 مرداد 1402 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2258

به "8 خطر بالقوه در تهدیدهای توخالی و پوچ رابطه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 خطر بالقوه در تهدیدهای توخالی و پوچ رابطه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید