احتمال افزایش 2 تا 3 برابری مرگ و میر در هفته های آینده

به گزارش لیسون، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه آمار ها نشان می دهد شیوع کرونا در استان اصفهان در هفته های گذشته جهش شدیدی داشته، گفت: باتوجه به افزایش تعداد بیماران حاد و نیازمند دستگاه یاری تنفس در استان ممکن است در هفته های آینده با مرگ و میر 2 تا 3 برابری بیماران روبرو شویم که شرایط استان به لحاظ مرگ و میر بیماران را به فاجعه تبدیل می نماید.

احتمال افزایش 2 تا 3 برابری مرگ و میر در هفته های آینده

به گزارش ایسنا، آرش نجیمی، با اشاره به اینکه متاسفانه شرایط استان اصفهان از نظر شیوع ویروس کرونا به شدت بحرانی شده، اظهار کرد: تقریبا تمام شهرستان های استان در شرایط قرمز یا نارنجی هستند و در حال حاضر هیچ نقطه ای در استان شرایط مناسبی ندارد.

وی با ابراز نگرانی از رسیدن تعداد نمونه های شناسایی شده قطعی کرونا در استان به بیش از یک هزار مورد در روز، گفت: باید درنظر داشته باشیم تست کرونا درصد منفی کاذب هم دارد، یعنی عده ای قطعا بیمار هستند، اما در تست ها تشخیص داده نمی گردد. اگر این افراد را به عدد یک هزار مورد مبتلای قطعی در روز اضافه کنیم، با تعداد مبتلایان بسیار زیادی در استان روبرو هستیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به بستری شدن بعضی از بیماران کووید19 در بیمارستان، گفت: بیشتر موارد مثبت کرونا سرپایی هستند که در بیمارستان بستری نمی شوند. این افراد باید حداقل به مدت دو هفته قرنطینه خانگی را رعایت نمایند، اما درصورت بی توجهی به قرنطینه خانگی و حضور در جامعه، عامل انتقال و شیوع بیشتر کرونا شده و هر روز بر حجم مبتلایان اضافه می نمایند.

نگرانی از افزایش تعداد بیماران حاد در استان

وی افزایش موارد حاد بیماری را یکی دیگر از نگرانی های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شرایط کنونی برشمرد و اضافه نمود: تعداد موارد حاد بیماری افرادی هستند که در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند چندین روز است از 250 مورد افزایش پیدا نموده، این درحالی است که با افزایش تعداد بیماران حاد، احتیاج به تخت های آی سی یو بیشتری داریم.

نجیمی محدودیت تخت ها و پرسنل بخش آی سی یو را یادآور شد و گفت: پرسنل تخصصی که در بخش مراقبت های ویژه کار می نمایند محدود هستند، ضمن اینکه بعضی از همین افراد درگیر بیماری شده اند و آن هایی که سالم هستند هم دچار فرسودگی و خستگی شده اند که افزایش تعداد بیماران در بخش آی سی یو بار سنگینی به آن ها تحمیل می نماید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه تعداد بیماران احتیاجمند به تخت آی سی یو به 250 مورد رسیده است، گفت: علاوه بر مشکلاتی که در زمینه تخت و پرسنل بخش آی سی یو اشاره شد، برای بیش از نیمی از این بیماران لوله گذاری صورت گرفته است و متاسفانه نرخ مرگ و میر در این افراد بالا است.

وی ادامه داد: با توجه به جهش تعداد بیماران حاد و احتیاجمند دستگاه یاری تنفس در استان ممکن است در هفته های آینده با مرگ و میر 2 تا 3 برابری بیماران کووید19 در بیمارستان ها روبرو شویم که شرایط استان به لحاظ مرگ و میر بیماران را به فاجعه تبدیل می نماید.

آمار ها از جهش شدید شیوع کرونا در استان می گوید

نجیمی با بیان اینکه آمار ها نشان می دهد شیوع کرونا در استان اصفهان در هفته های گذشته جهش شدیدی داشته، توضیح داد: از ابتدای شیوع کرونا، متوسط تعداد بیماران بستری 164 نفر در روز بود، در حالی که در هفته گذشته متوسط بیماران بستری به 312 نفر در روز رسید که تقریبا 2 برابر متوسط کل طی چند ماه گذشته است.

وی افزود: از ابتدای همه گیری کرونا متوسط تعداد کل مرگ و میر بیماران در 24 ساعت شبانه روز 17 نفر بود، این درحالی است که این تعداد در هفته گذشته به 25 نفر افزایش یافت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اعلام اینکه در هفته گذشته بیش از 2 هزار و 200 بیمار کووید19 در بیمارستان های استان بستری شدند که رقم بسیار بالایی است، گفت: در این شرایط تعداد مبتلایان در سنین 5 تا 18 سال نیز افزایش یافته است.

بستری 40 بیمار 5 تا 18 ساله در هفته گذشته

وی با بیان اینکه نه تنها شناسایی و موارد مثبت گروه سنی 5 تا 18 سال افزایش یافته، بلکه موارد بستری آن ها نیز افزایش یافته و ادامه داد: در هفته گذشته 40 بیمار در سن 5 تا 18 سال در بیمارستان بستری شدند و شاهد 2 مورد مرگ در این گروه سنی بودیم.

نجیمی یادآور شد: تعداد مرگ و میر های بیمارستانی در هفته گذشته 262 مورد در بیمارستان های استان بود که با توجه به اینکه بعضی مرگ ها در منزل اتفاق می افتد، مجموع تعداد مرگ و میر بر اثر کرونا در استان طی یک هفته به بیش از 270 مورد رسید.

وی با یادآوری اینکه اصفهان هم اکنون یکی از استان های بحرانی در کشور است، گفت: متاسفانه توقفی در فرایند شیوع بیماری در استان نمی بینیم و این فرایند دائما درحال افزایش است.

بیمارستان های دولتی و دانشگاهی جوابگوی حجم بیماران نبود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه براساس دستورالعمل معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مجبور شدیم تعداد بیشتری از تخت های بیمارستان های خصوصی را نیز وارد مدار درمان بیماران کووید کنیم، توضیح داد: بیمارستان های بخش دولتی و دانشگاهی قادر به پاسخگویی به این حجم از بیماران نبود و صف انتظار برای بستری بیماران در بخش دولتی ایجاد شده بود، برای همین مجبور شدیم تعدادی از بیمارستان های خصوصی و تأمین اجتماعی را نیز وارد چرخه پذیرش بیماران کووید کنیم.

وی ادامه داد: با این حجم فراوری بیمار و بدحال شدن بیماران کووید قطعا به زودی شرایطی که برای بیمارستان های دولتی ایجاد شد، در بیمارستان های خصوصی هم اتفاق می افتد و صف انتظاری که در بیمارستان های دولتی با آن روبرو بودیم ممکن است در هفته های آینده در تمام بیمارستان های استان تکرار گردد.

آمار ها نشان می دهد فرصت مماشات با هیچ فعالیتی برخلاف دستورالعمل ها را نداریم

نجیمی با تاکید براینکه انتظار داشتیم مردم استان همکاری بیشتری برای کنترل بیماری داشتند، گفت: بعد از فرودین ماه تا به امروز همکاری خوبی از سوی مردم در سطح جامعه ندیده ایم، براین اساس به نظر می رسد احتیاج به محدودیت های بیشتر و جدی دریافت قوانین و اعمال آن ها در جامعه احساس می گردد. البته برخورد با مشاغلی که از محدودیت ها و قوانین پیروی نمی نمایند از هفته های پیش آغاز شده و در روز های آینده با جدیت و برخورد قاطع دنبال می کنیم، چون سلامت مردم و شرایط بیماری نشان می دهد اصلا فرصت مماشات با هیچ گونه فعالیتی بر خلاف دستورالعمل ها را نداریم.

وی با اشاره به محدودیت هایی که از پنج شنبه گذشته در اصفهان اعمال شده و ممکن است تمدید گردد، گفت: مردم استان اصفهان باید از رفت و آمد های غیر ضروری و حضور در تجمعات به طور جدی خودداری نموده و پایبندی بیشتری به پروتکل ها داشته باشند، چراکه در غیر این صورت و حتی با وجود محدودیت ها با سیل بیماران روبرو خواهیم بود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید براینکه با ادامه فرایند کنونی بیشترین آسیب را خود مردم می بینند، گفت: هم اکنون در شرایط بحران هستیم و برای اینکه به شرایط فاجعه نرسیم باید از هم اکنون فکر اساسی برای تغییر رفتارهایمان در جامعه داشته باشیم.

منبع: فرارو
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1209

به "احتمال افزایش 2 تا 3 برابری مرگ و میر در هفته های آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال افزایش 2 تا 3 برابری مرگ و میر در هفته های آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید