استرس کرونا علایم بیماران فیبرومیالژیا را تشدید می نماید

به گزارش لیسون، ایرنا/متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: فیبرومیالژیا مهمترین علت درد به خصوص در بین زنان است، بعضی علایم این بیماری با کرونا مشترک است. استرس کرونا علایم بیماری آنان را تشدید و سیستم ایمنی آنان را تضعیف می نماید.

استرس کرونا علایم بیماران فیبرومیالژیا را تشدید می نماید

کامران آزما اضافه نمود: فیبرومیالژیا از شایع ترین علل دردهای مزمن است و افراد مبتلا علاوه بر دردهای منتشر و حساسیت عضلانی معمولا از اختلال خواب و خستگی هم رنج می برند، در تعداد زیادی هم نشانه هایی از افسردگی یا اضطراب مشاهده می گردد. عمده این بیماران خانم های بین سنین 30 تا 50 سالگی هستند که نسبت به حس درد حساسیت بیشتری دارند.

وی ادامه داد: بحران کرونا می تواند نگرانی هایی را برای این افراد ایجاد کند. از یک طرف بسیاری از علایم و نشانه هایی که بیماران فیبرومیالژیک دارند نظیر بدن درد، سردرد، بی حالی و خستگی شبیه علایمی است که ممکن است بیماران مبتلا به کرونا هم تجربه نمایند. از طرف دیگر نگرانی از احتمال ابتلا به کرونا استرس زا و اضطراب آور است و این استرس می تواند باعث اختلال خواب و شعله ور شدن و افزایش علایم فیبرومیالژیا گردد.

عضو هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: اینکه آیا در بحران کرونا این افراد در معرض خطر بیشتری هستند و علایم کرونا هم در آنها شدیدتر هست یا نه و چه مراقبت هایی احتیاج هست، پرسش های دیگری است که ذهن این افراد را درگیر می نماید.

وی اضافه نمود: گرچه فیبرومیالژی جزو بیماری های خود ایمنی نیست و معمولا داروهایی هم که در درمان فیبرومیالژی به کار می رود سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار نمی دهد اما بسیاری از آنها همزمان به بیماری های خود ایمنی مثل لوپوس، روماتوئید آرتریت و بیماری های التهابی روده مبتلا هستند و معمولا داروهایی که برای کنترل بیمای های همراه استفاده می نمایند، سیستم ایمنی را ضعیف نموده و شانس عفونت ویروسی کرونا در این افراد بالاتر از دیگران و احتمال شدیدتر بودن بیماری بیشتر است بنابراین در صورت همراهی با این بیماری ها و داشتن فیبرومیالژی ثانویه باید رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری از کووید 19 را جدی تر بگیرند.

آزما گفت: این بیماران نباید به دلیل ترس از کرونا به صورت خودسرانه تغییری در نوع و مقدار داروهای خود بدهند تنها نکته ای که توصیه می گردد این است که بهتر است به جای داروهای ضد التهاب غیر استروییدی برای کاهش درد از مسکن هایی نظیر استامینوفن استفاده نمایند. حتی تغییر و کم کردن خودسرانه داروهای دیگری که برای بیماری های همزمان و به عنوان مثال برای روماتویید ارتریت استفاده می نمایند باعث برگشت و فعال شدن بیماری زمینه ای می گردد مگر اینکه به تجویز پزشک معالج باشد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی اضافه نمود: توجه به علائم بیماری به دلیل مشابهت بسیاری از شکایات در کرونا و فیبرومیالژی و افتراق دادن این ها از هم مهم است این بیماران باید به کیفیت و شدت علایمی نظیر بدن درد، بی حالی و خستگی که از قبل داشته اند، دقت نمایند و در صورت هر گونه تغییر در شدت و کیفیت علایم به خصوص همراه شدن با احساس تنگی نفس یا درد حاد سینه پزشک خود را در جریان بگذارند.

وی گفت: همچنین به رغم اینکه مصرف برخی از داروها در این بیماران ممکن است تب را مخفی نگه دارد یا برخی داروها تب خفیفی را ایجاد کند ولی بیماران باد در مورد بروز تب، لرز، سرفه خشک هوشیار باشند و در صورت شک به کووید 19 به پزشک مراجعه نمایند.

آزما اضافه نمود: کاهش استرس و نگرانی از احتمال ابتلا هم در این افراد اهمیت بیشتری دارد بنابراین در ایام بحرانی کرونا، توصیه کلی به داشتن آرامش و توجه به تکنیک های ریلکسیشن نظیر مدیتیشن و تنفس های عمیق و خواب کافی در جهت جلوگیری از شعله ور شدن علائم فیبرومیالژی است.

وی گفت: همچنین این بیماران باید توجه و دقت بیشتری به مواردی که درد های فیبرومیالژی را کاهش می دهد، داشته باشند بنابراین توجه به رژیم غذایی و محدود کردن مصرف قند و چربی و هله هوله و مصرف بیشتر سبزیجات و میوه های تازه، توجه به بهداشت خواب و رفتن به رختحواب در وقت مشخص و دریافت دوش آب گرم قبل از خواب و فعالیت ورزشی متعادل مهم است و کنترل و کاهش علائم فیبرومیالژی موثر است.

فیبرومیالژیا (fibromyalgia) یک بیماری مزمن طولانی مدت است و باعث بروز مسائل نظیر درد در ماهیچه ها و استخوان ها، مناطق تحریک پذیر و حساس به درد، خستگی عمومی و اختلالات خواب و اختلالات شناختی می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1284

به "استرس کرونا علایم بیماران فیبرومیالژیا را تشدید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرس کرونا علایم بیماران فیبرومیالژیا را تشدید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید