ایران دانشجویان خود را از ایتالیا و هلند بازمی گرداند، هماهنگی برای انجام پروازهای ویژه

به گزارش لیسون، جمعی از دانشجویان در کشورهای ایتالیا و هلند خواهان بازگشت به کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا هستند که با تدابیر وزارتخانه های علوم، امور خارجه و بهداشت این دانشجویان به کشور بازمی گردند.

ایران دانشجویان خود را از ایتالیا و هلند بازمی گرداند، هماهنگی برای انجام پروازهای ویژه

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، با شیوع ویروس کرونا در ایران و اغلب کشورهای دنیا، جمعی از دانشجویان و هموطنان مقیم کشورهای درگیر کرونا درخواست بازگشت به کشور را داشتند، اولین گروه، دانشجویان حاضر در چین بودند که به کشور بازگشتند و اکنون جمعی از دانشجویان و هموطنان مقیم ایتالیا و هلند درخواست بازگشت به کشور را دارند.

جمعی از دانشجویان ایرانی در کشورهای درگیر کرونا خواهان بازگشت به کشور هستند

درخواست دانشجویان مقیم کشورهای دیگر به وسیله سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشورها به وزارت امور خارجه منعکس می گردد و این وزارتخانه برای اخذ موافقت برای انجام پروازهای ویژه کوشش می نماید.

بنابر اعلام وزارت علوم تعداد دانشجویان ایرانی غیرپزشکی در کشورهای دیگر که به وزارت علوم مربوط باشند کم است و برای بسیاری از کشورها هنوز پروازهای عادی برقرار است و دانشجویان می توانند در صورت درخواست با پروازهای معمولی برقرار به کشور برگردند. در نتیجه وزارت امور خارجه برای کشورهایی که به دلیل شرایط سخت، همه رفت و آمدها را ممنوع نموده اند برای ایجاد پرواز و بازگرداندن دانشجویان و هم وطنان کوشش می نماید.

اغلب دانشجویان ایرانی در خارج در رشته های پزشکی تحصیل می نمایند

منصور غلامی وزیر علوم هم با تاکید بر اینکه تعداد دانشجویان غیرپزشکی ایرانی در کشورهای دیگر خیلی کم است، گفت: ایران بازگشت دانشجوها از کشورهایی که شرایط بحرانی است را پیگیری می نماید و برای مثال 3 تا 4 پرواز برای بازگشت دانشجویان ایرانی از ایتالیا و یک پرواز برای بازگشت دانشجویان ایرانی از هلند انجام می گردد.

ابراهیم حاجی زاده مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان در این باره به خبرنگار ما، گفت: عمده دانشجویان ایرانی در خارج در رشته های پزشکی تحصیل می نمایند.

به گفته وی، وزارت علوم همیشه به وسیله رایزن های علمی خود اطلاع رسانی های لازم را به دانشجویان دارد و اخیرا هم با شیوع ویروس کرونا در دنیا، تدابیری برای دانشجویان دکتری که در حال استفاده از فرصت تحقیقاتی در خارج از کشور بودند اما به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالیت آنان دچار اختلال شده بود اندیشیده شد.

تعداد دانشجویان ایرانی مشغول تحصیل در خارج تا 55 هزار دانشجو برآورد می گردد. گفته می گردد که تقریبا به همان تعداد که دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می نماید، دانشجوی ایرانی در دانشگاه های خارج از کشور مشغول تحصیل است. عبدالحمید علیزاده مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی وزارت علوم درباره آمار دانشجویان خارجی در ایران به خبرنگار ما، گفت: از 40 هزار دانشجو بین المللی که در دانشگاه های کشور تحصیل می نمایند 22 هزار نفر در زیرمجموعه های وزارت علوم، 8 هزار در دانشگاه آزاد، 3 هزار در وزارت بهداشت و مابقی در سایر دانشگاه ها در حال تحصیل هستند.

آمادگی ایران برای بازگشت دانشجویان متقاضی بازگشت

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت وگو با خبرنگار با توجه به هماهنگی به عمل آمده از سوی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با وزارت امور خارجه، گفت: وزارت علوم فقط راهنمایی دانشجوها به سفارت برای ثبت درخواست بازگشت و اطلاع رسانی به وسیله رایزنی های علمی را بر عهده دارد.

صدیقی همچنین گفت: نخستین گروهی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارج که در پی شیوع ویروس در دنیا به کشور بازگشتند، دانشجوهای ایرانی در چین بودند و جمعی از دانشجوهای ایرانی در ایتالیا و هلند در خواست بازگشت به کشور را دارند و هر زمان دانشجویان دیگری هم علاقمند به بازگشت به کشور باشند امکان بازگشت را برای آنان فراهم می کنیم. یک پرواز برای بازگشت دانشجویان از ایتالیا به ایران انجام شد و پرواز دوم لغو شد اما قرار است پروازهای دیگری انجام گردد. پروازی برای بازگشت دانشجویان ایرانی از هلند هم انجام خواهد شد.

مسایل بهداشتی رعایت نگردد پرواز بازگشتی لغو می گردد

درباره علت لغو پروازی که قرار بود دانشجویان دیگری را از ایتالیا به ایران بازگرداند، سفارت جمهوری اسلامی ایران در رم اطلاعیه ای داد و خطاب به مسافران پرواز فوق العاده روز آدینه (29 فروردین 1399) ایران ایر خصوصا دانشجویان متقاضی این پرواز خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل رفتارهای نامناسب عده ای از مسافران بازگشتی به کشور در پرواز روز چهارشنبه (27 فروردین) و عدم تکمین مشارالیهم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و مقررات قرنطینه ای، مسوولان بهداشتی کشور برای حفظ سلامت مسافران، خانواده های آنها و شهروندان ایرانی تصمیم به لغو پرواز روز آدینه گرفتند.

3 پرواز جدید برای بازگشت ایرانی ها از ایتالیا انجام می گردد

اما پس از لغو این پرواز سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه از رایزنی برای انجام یک پرواز دیگر از رم و 2 پرواز دیگر از میلان به تهران برای بازگشت دانشجویان ایرانی از ایتالیا به ایران اطلاع داد و گفت: پروتکل های بهداشتی دریافتی از وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا به نمایندگی های رم و میلان برای اطلاع رسانی به دانشجویان و هموطنان متقاضی بازگشت منعکس شده و دفاتر ایران ایر در رم و میلان درباره الزامی بودن تکمیل فرم و جلوگیری از سوار کردن آن دسته از مسافرانی که احیانا توجه لازم را به پروتکل های بهداشتی ایران نداشته، مجددا توجیه شده اند.

دانشجویان با 4 پرواز به ایران بازمی گردند

پس از لغو یک پرواز به دلیل رعایت نشدن مسایل بهداشتی، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان تاکید نمود: 3 پرواز از شهرهای رم و میلان ایتالیا و یک پرواز از شهر آمستردام هلند برای بازگشت دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور انجام خواهد شد.

وزارت علوم فقط هماهنگ نماینده درخواست دانشجویان برای بازگشت است

البته در بازگشت دانشجویان از کشورهای درگیر بیماری کرونا، وزارت علوم فقط نقش اطلاع رسانی به دانشجویان و راهنمایی آنان به سفارت را برعهده دارد و همه پروتکل های بازگشت دانشجویان مانند دیگر هم وطنان متقاضی بازگشت به کشور برعهده وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت است و پروتکل های وزارت بهداشت توسط وزارت امور خارجه به همه افرادی که متقاضی بازگشت به کشور هستند اعلام می گردد.

در این باره ویدئوی زیر را ببینید:

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 936

به "ایران دانشجویان خود را از ایتالیا و هلند بازمی گرداند، هماهنگی برای انجام پروازهای ویژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران دانشجویان خود را از ایتالیا و هلند بازمی گرداند، هماهنگی برای انجام پروازهای ویژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید