این 900 میلیارد دلار آمریکا را نجات می دهد؟

به گزارش لیسون، خبرنگاران : رهبران کنگره ایالات متحده شامگاه یکشنبه سر یک بسته مالی به ارزش 900 میلیارد دلار برای تزریق به اقتصاد کشور و کمک به افرادی که از شیوع ویروس کرونا آسیب مالی دیده اند، به توافق رسیدند.

این 900 میلیارد دلار آمریکا را نجات می دهد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از دنیای اقتصاد، جمهوری خواستار و دموکرات های کنگره می گویند بر سر یک کمک اقتصادی دیگر در دوران بیماری پاندمی به توافق رسیده اند، از جمله پرداخت مستقیم به آمریکایی ها و دریافت حقوق بیکاری برای افراد از کار بیکار شده و کمک اقتصادی برای توزیع واکسن کرونا. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، این اولین تزریق قابل توجه دلار به اقتصاد از ماه آوریل سال جاری میلادی به حساب می آید، زیرا پیش از آن شکاف حزبی مانع رسیدن به یک توافق جامع می شد. در این راستا رهبران کنگره ایالات متحده شامگاه یکشنبه سر یک بسته اقتصادی به ارزش 900 میلیارد دلار برای تزریق به اقتصاد کشور و کمک به افرادی که از شیوع ویروس کرونا آسیب اقتصادی دیده اند، به توافق رسیدند.

این بسته کمکی که دومین مشوق اقتصادی بزرگ در تاریخ ایالات متحده محسوب می شود، پس از لایحه کمک اقتصادی 3/ 2تریلیون دلاری در ماه مارس شکل گرفته است و احتمال می رود که روز دوشنبه به رای گذاشته شود. تا به امروز بیش از 317 هزار نفر در ایالات متحده بر اثر ویروس کرونا جان باخته اند در حالی که آمار ابتلا به آن نیز طی هفته های اخیر به شدت افزایش پیدا نموده و اکنون به بیش از 214 هزار مورد ابتلای روزانه در سراسر کشور رسیده است. میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواستار در سنای آمریکا گفت: انتها مذاکرات دو حزب به نتیجه ای رسید که کشور نیاز دارد. او که در جمع خبرنگاران حضور پیدا نموده بود تا درباره این توافق صحبت کند، شرح داد: برای کسانی که مدتی طولانی در انتظار دریافت کمک بوده اند، بسته های کمکی جدیدی در راه است.

رهبران جمهوری خواستار و دموکرات ها می گویند که این بسته اقتصادی از حمایت کافی برای تصویب در مجلس کنندگان و سنا برخوردار است. بن ویلیامسون، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، هم از این لایحه حمایت نموده و آن را امضا خواهد کرد تا تبدیل به قانون شود. طبق این لایحه قرار است به میلیون ها بزرگسال آمریکایی 600 دلار به طور هفتگی پرداخت شود و کمک هزینه برای افرادی نیز که بیکار شده اند به 300 دلار در هفته افزایش یابد. این بسته کمکی همچنین شامل میلیاردها دلار برای کسب و کارهای کوچک، کمک غذایی، توزیع واکسن، حمل و نقل و مراقبت های بهداشتی می شود. بخشی از بودجه مورد توافق، جهت فراهم کردن تسهیلاتی برای کمک به ودیعه اجاره مسکن، مدارس و ارائه دهندگان خدمات درمانی اختصاص پیدا می کند. چاک شومر، رهبر دموکرات های سنای آمریکا در یک کنفرانس خبری با تایید اصل مطلب گفت که کار خوبی انجام گرفته اما جامع نیست و باید بیشتر کار شود. او با تشریح بیشتر این موضوع افزود: این لایحه، لایحه خوبی است. امشب شب خوبی بود اما این خاتمه ماجرا نیست، خاتمه کار نیست. کسی که فکر می کند تصویب این لایحه برای گذر از مسائل کافی است، نمی داند در آمریکا چه می گذرد. او افزود که پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن در ماه آینده تلاش می کند کمک های بیشتری به تصویب برسد.

طی این 11 ماه که نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده شناسایی شد، بیماری کووید- 19 منجر به بیکاری میلیون ها آمریکایی شده و آمار بیکاری نیز همچنان رو به افزایش است. اقتصاددانان می گویند مادامی که واکسیناسیون گسترده ای در کشور انجام نشود. رشد اقتصادی احتمالا همچنان کند باقی بماند. بودجه کمکی قبلی، تا خاتمه سال میلادی 2020 به خاتمه می رسد. تا به امروز حدود 12 میلیون نفر از مردم آمریکا به استفاده از بودجه سال جاری، نیاز پیدا نموده اند. هفته گذشته 885 هزار نفر از شهروندان آمریکا تقاضای دریافت کمک هزینه بیکاری کردند. این بیشترین تقاضا از ماه سپتامبر تا به امروز است.

بودجه زیر فشار فضای پیروزی انتخاباتی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید به تصویب رسید، اما دونالد ترامپ که تا 20 ژانویه در مقام ریاست جمهوری است نیز از آن حمایت نموده است. در شرایطی که بسکمک از کنندگان جمهوری خواه با بسته ای چنین کلان مخالف بودند، برخی از کنندگان دموکرات بسته حمایت اقتصادی را برای جبران ضربات کرونا ناکافی می دانند. هنوز تا لحظه تنظیم گزارش به صورت رسمی رای گیری برای تصویب این بسته اقتصادی انجام نشده اما در آخرین ساعات شب گذشته این رای گیری صورت گرفته است.

همچنین قرار است کنگره بودجه دولت آمریکا در 9 ماه آینده را تصویب کند که حدود یک تریلیون و چهارصد میلیارد دلار ارزش دارد. کنندگان کنگره آمریکا در روزهای آخر هفته هم مشغول بحث و مصاحبه درباره این لایحه بودجه بودند. از ماه اکتبر به این سو، دولت آمریکا با بودجه موقتی کار می نموده است. اگر قانون گذاران به نتیجه نمی رسیدند هم دولت آمریکا تعطیل می شد و هم کسانی که وابسته به بودجه بیکاری بودند، بدون کمک می ماندند. دولت امیدوار است که مردم با خرج کردن این پول ها به گردش اقتصادی کمک کنند. با این حال، آمریکایی ها در ماه های اخیر با مسائل اقتصادی بسکمک روبه رو بوده اند. بنا به تحقیق مشترکی که دانشگاه شیکاگو و دانشگاه نوتردام در ایندیانا انجام داده اند، آمار فقر در این کشور به 11/ 7 درصد در ماه گذشته رسیده که نسبت به تابستان 2/ 4 درصد رشد داشته است.

از شصت سال پیش که آمریکایی ها آمار فقر در این کشور را رصد می کنند، در هیچ سالی رشد فقر به این اندازه نبوده است. حدود هشت میلیون نفر به آمار فقرا در آمریکا اضافه نموده شده است. ترامپ هم روز یکشنبه در یک توییت خواستار افزایش کمک های نقدی شد، هر چند هم حزبی هایش با این مساله مشکل دارند.

نسخه اصلی این بسته نجات 3/ 2 تریلیون دلار بود که انتها دو حزب در مورد 900 میلیارد دلار آن به توافق رسیدند؛ انتظار می رفت کمک 3/ 2تریلیون دلاری تا پیش از تعطیلات تصویب شود و به عنوان آخرین دستاورد قانونی کنگره قدیم به حساب آید. اگر کار فشرده برخی از کمیته های سنا نبود، با توجه به اینکه زمان قانونی رو به اتمام بود، امکان تایید آن وجود نداشت. حالا به تفکیک کمک ها قرار است 82 میلیارد دلار به کالج ها و مدارس تعلق گیرد. از رقم فوق 13 میلیارد دلار به کمک های تغذیه ای و 7 میلیارد دلار برای افزایش پهنای باند اینترنت تعلق می گیرد. همچنین 25 میلیارد دلار هم به کمک ها جهت پرداخت بهای اجاره مسکن تخصیص می یابد. همچنین قرار است مهلت تخلیه منازلی که آخر سال خاتمه می یابد، تمدید شود.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس کنندگان و از رهبران دموکرات، روز یکشنبه در یک نامه نوشت: ما اکنون در مورد لایحه ای توافق نموده ایم که ویروس کرونا را خرد کنیم و پول ها را به جیب کارگرانی واریز می کنیم که برای بقا تلاش و تقلا می کنند. او با تاکید بر اینکه این تازه قدم اول است، گفت اما قدم مهمی برداشته شده است.

در حالی که امضای دونالد ترامپ روی این قانون خواهد بود اما عواقب آن روی ریاست جمهوری جو بایدن دیده خواهد شد که باید یک اقتصاد شکننده را به روزهای بهبودی بازگرداند. گفته می شود بایدن فشار قابل توجهی به کنندگان آورد تا یک توافق حداقلی تا پیش از تعطیلات صورت گیرد تا در ماه ژانویه به سراغ یک کمک اقتصادی اساسی بروند. بایدن در بیانیه ای گفت: من از اینکه می بینم کنندگان کنگره به این پیام توجه نموده و با یکدیگر همکاری می کنند، بسیار خوشحالم. این تنها آغاز یک کار بزرگ در زمانی است که رئیس جمهور فعلی روزهای آخر خود را سپری می کند. کار ما هنوز به خاتمه نرسیده است.

اقتصاددانان هشدار می دهند که بسته محرک اقتصادی مورد نظر در کاپیتول هیل هنوز کافی نیست و رقم بیشتری برای بهبود اقتصاد لازم است. رقم مورد نیاز برای بسته محرک اقتصادی فعلی از بسته محرک اقتصادی سال 2009 که در حدود 800میلیارد دلار بود تا به جنگ رکورد اقتصادی بروند، باید بیشتر باشد. دموکرات ها با رد بسته های چند میلیارد دلاری از بایدن خواهند خواست تا روی یک طرح بسیار بزرگ کار کند. برای همین چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات ها در سنا می گوید تصویب این قانون قدم اول است، تا خاتمه کار زیادی باقی مانده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1369

به "این 900 میلیارد دلار آمریکا را نجات می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این 900 میلیارد دلار آمریکا را نجات می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید