کوشش برای استرداد مجرمان از روسیه

به گزارش لیسون، در پنتاگون باور عمومی بر این بود که متیس میخواهد مانع دستیابی میلی به پست ریاست ستاد مشترک ارتش امریکا گردد. به ترامپ گفتم او باید برای همه پست های فرماندهی نظامی و ستاد کارکنان ارتش دست کم سه نامزد پیشنهادی دریافت کند.

کوشش برای استرداد مجرمان از روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

وقتی من وارد کاخ سفید شدم متیس برای هر یک از این پست ها، یک نفر را معرفی می کرد که به نظر من کاهش قابل توجه کنترل مدنی و سیاسی بر نهادهای نظامی را نشان می داد. من در سراسر مدت خدمتم در کاخ سفید به عنوان مشاور امنیت ملی پیگیر این موضوع بودم، اما چنین تلاشی فقط تا حدی موفقیت آمیز بود. من و ترامپ درباره چگونگی طرح موضوع دخالت روسیه در انتخابات با پوتین، مذاکره کردیم بویژه که اکنون کیفرخواست مولر علیه جاسوسان اداره اطلاعات نظامی خارجی روسیه علنی شده بود. از آنجایی که ما هیچ نوع پیمان استرداد مجرمان با روسیه نداشتیم و قانون اساسی روسیه نیز استرداد به هر نحوی را منع می کرد احتمال تحویل دادن این مجرمان، بسیار اندک بود. بنابراین به ترامپ توصیه کردم برخلاف پیشنهاد بسیاری از دموکرات ها و جمهوریخواهان چنین خواسته ای از روسیه اصولاً مطرح نگردد. درخواست درباره چیزی که می دانستیم امکان اجرای آن وجود ندارد، ما را ضعیف جلوه می داد. در مقابل به ترامپ پیشنهاد کردم به پوتین بگوید من علاقه مند هستم افرادی که علیه آنها کیفرخواست مطرح شده است به ایالات متحده آمده و بی گناهی خود را ثابت نمایند که به نظر می رسید ترامپ از این پیشنهاد خوشش آمده است. به من گفت: این پیشنهاد شما درخور تحسین است. ترامپ می خواست بگوید اگر نقش روس ها در هک کردن انتخابات 2016 تا این حد جدی بوده است، اوباما باید اقدامات بیشتری در مقابل آن انجام می داد؛ نکته ای که کاملاً درست بود. پیش نویس گزارشی را که از دفتر مشاور حقوقی کاخ سفید دریافت نموده بودم تسلیم ترامپ کردم، از دفتر مشاور حقوقی خواسته بودم اهداف ما را در مخالفت با دخالت روسیه در انتخابات ترسیم کند. ترامپ تغییراتی را در آن ایجاد کرد که نارضایتی کُلی او از این موضوع را نشان می داد. دقیقاً به دلیل همین مسأله بود که خواستم پیش نویس تهیه گردد. ترامپ می توانست با دادن این کاغذ به پوتین مخالفت شدید ما را با موضوع دخالت های روسیه نشان دهد بدون اینکه احتیاج باشد وارد مذاکرات طولانی گردد. در نهایت ترامپ تصمیم گرفت از این سند استفاده نکند. او از من خواست موضوع دخالت در انتخابات را خود من مطرح کنم. به او گفتم آن را در برنامه ناهار کاری مطرح خواهم کرد اما واضح بود که من در نشست دو نفره ای که ترامپ بسیار به آن علاقه داشت، حضور نداشتم.

هلسینکی

هواپیمای ما در هلسینکی پایتخت فنلاند به زمین نشست و ما با خودرو تا هتل کالاستاجاتورپا (بفرمایید، سعی کنید آن را تلفظ کنید) رفتیم. صبح دوشنبه از راه تونل (دالان زیرگذر) به مهمانسرای هتل رفتم تا به ترامپ اطلاع دهم که باید صبحانه را با سائولی نینیستو رئیس جمهوری فنلاند صرف کند. اولین بار سپتامبر 1990 به همراه جیم بیکر وزیر خارجه وقت امریکا به منظور آماده کردن جورج بوش (پدر) برای نشست هایش با میخائیل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی از این دالان عبور نموده بودم. این نشست ها بعد از تهاجم صدام حسین رئیس جمهوری پیشین عراق به کویت برگزار گردید. ، ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1261

به "کوشش برای استرداد مجرمان از روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای استرداد مجرمان از روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید