خبرنگاران بازار پرندگان فریدونکنار، پرونده همواره باز

به گزارش لیسون، ساری - خبرنگاران - بازار پرنده فریدونکنار به عنوان تنها بازار فروش لاشه پرندگان وحشی مهاجر در استان های شمالی کشور با وجود ممنوعیت شکار و همه گیری ویروس کرونا که بیشتر مشاغل را به تعطیلی کشانده ، به فعالیتش ادامه می دهد.

خبرنگاران بازار پرندگان فریدونکنار، پرونده همواره باز

به گزارش خبرنگاران ، بی نتیجه بودن کوشش مسئولان و دستگاه های متولی در مازندران از جمله محیط زیست طی چند سال گذشته برای تعطیلی این مکان پرمناقشه باعث شده تا پرونده این بازار همچنان به عنوان یکی از پرونده های باز در دوران مختلف مدیریتی استانی و شهرستانی مطرح باشد.

اگر چه در اسفند 96 پس از چندین سال اعتراض و پیگیری ، یگان حفاظت محیط زیست با هماهنگی و همکاری مسئولان استانی و محلی توانست صندلی اصلی این بازار را که کابوس همه ساله محیط بانان و تشکل های زیست محیطی بود ، جمع کند و این خوش بینی پدید آمده بود که دیگر اسم و رسم این بازار به تاریخ پیوسته است ، ولی دیری نپایید که به دلیل آنچه که بعدها از سوی محیط زیست بی رغبتی مسئولان محلی برای همکاری نامیده شد ، بار دیگر بساط پرونده فروشی در حد وسیع تری پهن گردد.

تا به امروز هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی به چرایی فعالیت دوباره بازار نشده است ، ولی افرادی که در آنجا فعالیت دارند بر این اعتقادند که با سابقه طولانی بازار ، کسی حق تعطیلی آن را ندارد و بحث قانونی یا غیرقانونی بودن هم برای آن قابل طرح نیست چون همین سابقه هویت و مجوز آن است.

یکی از فعالان این بازار در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرنگاران گفت : این بازار دهها سال قدمت دارد و نیازی به مجوز قانونی ندارد. بازار ما همانند سایر بازارهای سنتی در سطح استان به عنوان نماد شهری و میراث فرهنگی محسوب می گردد و باید مورد حمایت قرار گیرد.

وی در پاسخ به این ایراد که در بازار پرونده فروشی لاشه پرندگانی فروخته می گردد که به صورت غیرقانونی شکار می شوند ، اضافه نمود : تمامی لاشه های پرندگان در این بازار در قالب صید پرندگان و با مجوز قانونی است و حاصل شکار بی رویه و کشتار دست جمعی پرندگان همانند آنچه که در رسانه ها مطرح و بزرگنمایی می گردد ، نیست.

این فعال بازار پرنده فروشی فریدونکنار گفت : به هر حال مردم منطقه از پرندگان حفاظت می نمایند و برای نگهداری آنها هزینه می پردازند و در مقابل تعدادی کمی از این پرندگان را که از لحاظ جمعیتی در زمره پرندگان در خطر انقراض نیستند ، شکار می نمایند و می فروشند .

وی اضافه نمود : در حال حاضر تنها محیط زیست مخالف فعالیت بازار ما است و بقیه مسئولان ساماندهی بازار را دنبال می نمایند و قرار است علاوه بر بازسازی ظاهری بازار ، از ورود لاشه پرنده از سایر مناطق و استان ها به داخل مازندران و فروش در بازار فریدونکنار جلوگیری نمایند که ما هم حمایت می کنیم .

صید به جای شکار

رییس اتحادیه تعاونی های دامگاهداران ارزباران شهرستان فریدونکنار هم به خبرنگار خبرنگاران گفت : در حال حاضر هیچگونه شکار پرندگان در منطقه ارزباران ، فریدونکنار و سرخرود انجام نمی گردد و لاشه پرندگانی که در بازار فروخته می گردد ، حاصل صید قانونی پرندگان است.

رحمت احمدی اضافه نمود : صید پرندگان نیز در قالب دامگاه ،کرس و گذر انجام می گردد و قدمت آن نیز به چندین قرن می رسد و در این فعالیت صیادی کشتار دست جمعی وجود ندارد.

وی گفت :هم اکنون حدود هفت شرکت تعاونی دامگاهدار در شهرستان فریدونکنار فعالیت دارد و حدود 150 تا 200 نفر عضو این تعاونی ها هستند که شغل اصلی آنها کشاورزی است و برای تفریح و سرگرمی صید پرندگان را انجام می دهند و قالب شکار هم پرندگانی است که جمعیت زیادی دارند.

احمدی اضافه نمود : علاوه بر این ، ما در منطقه از درختانی که نماد طبیعت و محیط زیست است حفاظت می کنیم و اگر جلوی صید را بگیرند این درختان نیز از بین می رود.

وی در خصوص فعالیت بازار فروش پرندگان گفت : در این بازار بخشی از لاشه پرندگان مربوط به شکارچیانی است که با پرداخت هزینه ، مجوز شکار می گیرند و شکارشان را در بازار می فروشند.

رییس اتحادیه تعاونی های دامگاهداران اضافه نمود : علاوه بر این ، بخش زیادی از لاشه موجود در بازار هم مربوط به سایر شهرستان های استان است مانند شکارهایی که در منطقه میانکاله در شرق مازندران انجام می گردد و به اینجا می آورند و می فروشند ولی محیط زیست فقط به ما گیر می دهند و جاهای دیگر را رها کردند.

وی با اظهار این که اتحادثه تمامی مقررات مربوط به شکار را رعایت می نماید و اعضای آن تور هوایی ندارند ، گفت : واقعیت این است که بازار فروش پرندگان تاثیر چندانی در تداوم صید و شکار ندارد و با تعطیلی بازار هم به صورت غیر رسمی صید ادامه خواهد داشت چون مشتری خودش را پیدا می نماید.

احمدی در خصوص تن ندادن صیادان و شکارچیان پرندگان به طرح های جایگزین هم شرح داد : تا به امروز تمام طرح هایی که ارایه شد در حد حرف و روی کاغذ بود و کسی به طور عملی و میدانی طرحی ارایه نداد.

بازار مساوی با انگیزه

اگر چه متولیان بازار پرنده فریدنکنار و صیادانی که در قالب اتحادیه فعالیت دارند بازار را در تداوم مشکل شکار غیرمجاز پرندگان بی تاثیر می دانند ، ولی رییس انجمن حمایت از پرندگان وحشی مهاجر شهرستان فریدونکنار با رد این ادعا ، گفت : زمانی که بازار پرندگان وحشی در شهرستان فعال باشد ، انگیزه برای شکار و صید نیز وجود خواهد داشت و باید بازار در راستای حفاظت از پرندگان مهاجر وحشی تعطیل گردد.

مسعود محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود : در سال های اخیر به دلیل افزایش کشت دوم ، ورود پرندگان به فریدونکنار کاهش 20 تا 30 درصدی یافت و آمار شکار نیز به همین اندازه کمتر شد.

وی گفت : بیشترین شکار و بخصوص صید پرندگان در ماه های مهر و آبان و زمان ابتدایی آغاز کوچ و دوره ای که بخش زیادی از پرندگان دوران نابالغی و جوجه ای را طی می نمایند، انجام می گردد و پس از آن پرندگان با شناخت از منطقه کمتر در دام صیادان می افتند.

محمدی گفت : در سال های اخیر طرح پرنده نگاری و پرنده پروری با تخم پرندگان وحشی به عنوان طرح های جایگزین در دست اجرا نهاده شد و تا به نتیجه رسیدن این طرح ها قطعا شکار به عنوان کار دم دستی ادامه می یابد ، بویژه این که بازار فعال است.

وی اضافه نمود : باید دولت به خصوص محیط زیست با حمایت اقتصادی و تسهیلات ارزان قیمت برای نتیجه بخشی این طرح ها به ما یاری کند و با نتیجه بخش بودن طرح جایگزین ، شکار از هر نوعش به خودی خود از بین می رود.

وی اظهارداشت : بخش زیادی ازصید پرندگان در اراضی شالیزاری خصوصی انجام می گردد و بیشتر به نوعی سرگرمی است.

وی میانگین ورود روزانه پرندگان وحشی در بازار را حدود یکهزار بال بیان کرد.

فعالیت غیرقانونی

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران هم گفت : با وجود این که سال جاری صید و شکار در استان ممنوع است همچنان شکار و صید را شاهدیم و فعالیت بازار نیز به صورت غیر قانونی ادامه دارد.

کوروس ربیعی اضافه نمود : سال جاری زیر چتر بی رغبتی مسئولان ، بازار پرندگان هم ادامه دار شد و حداقل روزانه سه تا 6 هزار بال پرنده شکار و در این بازار عرضه می گردد.

وی گفت : محیط زیست به تنهایی قادر به برخورد با متخلفان صید و شکار به خصوص در فریدونکنار نیست و باید سایر دستگاه های مرتبط هم پای کار باشند.

ربیعی گفت : منافع چندین میلیاردی حاصل از صید و شکار غیرقانونی موجب شده تا بازار فروش لاشه پرندگان وحشی با وجود اینکه غیر قانونی است ، ادامه یابد.

وی اضافه نمود : محیطزیست مخالف شکار و صید پرندگان با شمایل کشتار دست جمعی در قالب کرس و گذر و دام هوایی و دومگاه است و صرفا شکار سنتی دوما مورد تایید است که به نسل پرندگان آسیب نمی زند.

ربیعی اظهارداشت : با وجود این که براساس طرح پنج ساله ساماندهی صید و شکار باید تمام روش های شکار به جز دوما حذف گردد ، این طرح به دلیل عدم همکاری دستگاه های مرتبط و همراهی نکردن اتحادیه شکارچیان به خاطر منفعت اقتصادی ابتر ماند.

وی اضافه نمود : محیط زیست از طرح های جایگزین شکار و پرنده نگری حمایت می نماید و تسهیلات بانکی هم برای این طرح ها پرداخت می گردد.

بر اساس آمار سالانه حدود 1.5 میلیون بال پرنده مهاجر وحشی وارد تالاب و آببندان های مازندران می شوند و دستکم 300 هزاربال از این پرندگان با شکار و صید بی رویه تلف می شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1298

به "خبرنگاران بازار پرندگان فریدونکنار، پرونده همواره باز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بازار پرندگان فریدونکنار، پرونده همواره باز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید