خبرنگاران ظریف: نشستی درباره سوریه در تهران برگزار می گردد

به گزارش لیسون، تهران-خبرنگاران- محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در استانبول با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود گفت: به زودی نشستی درباره راستا توافق آستانه درباره سوریه در تهران برگزار می گردد.

خبرنگاران ظریف: نشستی درباره سوریه در تهران برگزار می گردد

به گزارش المیادین، ظریف تعامل دو کشور را بسیار بسیار مفید توصیف کرد و گفت: تیم پزشکی ایران و ترکیه در کنار هم برای مقابله با ویروس کرونا عمل نمایند.

وی با بیان این که بازگشایی مرزها از لحاظ ادامه تجارت ترکیه و ایران بسیار مهم است، اضافه کرد: از مهم ترین مسائلی که با همتای ترک خود درباره آن گفت وگو کردیم، از سرگیری تجارت میان دو کشور است و در این زمینه تجارت ریلی همچنان ادامه خواهد داشت و به محض اینکه دو طرف به توافق مشخصی برای بازگشایی مرزها برسند، اخبار آن را اعلام خواهیم کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد از تحریم های یکجانبه امریکا علیه ایران، گفت ما از برادران ترکیه خود سپاسگزاریم که در زمان تحریم، شانه به شانه ما ایستادند.

ظریف با تاکید بر این که آماده تعامل بیشتر با ترکیه هستیم، گفت: ایران و ترکیه توانستند بحران کرونا را پشت سر بگذارند و ایران آماده همکاری با کادر پزشکی ترکیه است و این موضوع به مسائل پزشکی بستگی دارد.

وی ادامه داد، شیوع کرونا نشان داد که همه دنیا به یکدیگر وابسته اند و به هم احتیاج دارند. حتی قدرت های عظیم که قدرت خود برای یکجانبه گرایی استفاده می نمایند، حتی توان مقابل با یک ویروس کوچک را ندارند.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: پروازهای تجاری میان ترکیه و ایران از 11 مرداد (یکم اوت) از سرگرفته شده است و ما درباره صدور گاز طبیعی ایران به ترکیه نیز با طرف ترک رایزنی کردیم.

ظریف با اشاره به کوشش دو کشور برای از سرگیری پروازها بین دو کشور توضیح داد، مهم ترین موضوع برای دو کشور در شرایط کنونی، سلامت مردم است.

وی درباره صادرات گاز ایران به ترکیه نیز تاکید نمود: مردم ترکیه در چارچوب توافق های میان دو کشور از گاز ایران بهره مند خواهند شد.

ظریف توضیح داد، در مذاکرات امروز با وزیر خارجه ترکیه درباره بازگشایی مرزها بین دو کشور هم صحبت کردیم و می توانیم در آینده نزدیک مرزهایی زمینی و هوایی بین دو کشور را بازگشایی کنیم.

وزیر خارجه کشورمان تاکید نمود: ما درباره تحولات سوریه، افغانستان و همچنین یمن با هم گفت وگو کردیم و ترکیه در کوشش برای تحقق صلح در یمن است.

ظریف ادامه داد: ایران و ترکیه از همان ابتدا خواهان راه چاره صلح آمیز بحران یمن بودند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه با تاکید بر ضرورت احترام به تمامیت ارضی لیبی، تاکید نمود، به نظر ما گفت و گو بین ایران و ترکیه برای همه طرف ها مفید است و می تواند به طراحی آینده ای بهتر برای منطقه بیانجامد.

وی همچنین به برگزاری نشستی مجازی و حضوری درباره سوریه اشاره و توضیح داد که این نشست برای تحقق صلح در سوریه در چارچوب توافق آستانه ابتدا به صورت مجازی با شرکت سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه برگزار خواهد شد و در ادامه آنان در تهران با هم ملاقات و گفت و گو می نمایند.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود، امیدواریم بتوانیم به وسیله فرایند آستانه به یاری هم به حل مسائل منطقه یاری کنیم.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت که رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به تهران سفر خواهد نمود و در جریان این سفر توافق نامه های تجاری بین دو طرف امضا خواهد شد.

وی درباره نحوه عملکرد آمریکا در مورد مواجهه با بحران کرونا نیز گفت: آمریکا در مورد عدم همکاری برای مقابله با کرونا نام خود را در صفحات تاریک تاریخ ثبت کرد.

این دومین سفر خارجی ظریف پس از فروکش کردن نسبی موج نخست شیوع ویروس کروناست.

ظریف برای ملاقاتی کاری و گفت وگو با همتای خود در مورد آخرین تحولات روابط دو جانبه و مهم ترین مسائل منطقه ای و بین المللی به آنکارا سفر نموده است.

قرار است وزیر خارجه بعد از انتها سفر به ترکیه راهی مسکو پایتخت روسیه گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1039

به "خبرنگاران ظریف: نشستی درباره سوریه در تهران برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ظریف: نشستی درباره سوریه در تهران برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید