سندرز رقیب ترامپ است یا کرونا؟ ، کابوس رئیس جمهوری آمریکا یک ویروس مرموز است

به گزارش لیسون، سقوط بازار سرمایه، بازگشت رکود پس از یک دهه و تمرکز ناگهانی مردم آمریکا بر نظام بهداشت و سلامت؛ کارشناسان بازارهای اقتصادی و اقتصادی در ایالات متحده بر این باورند همه گیری کروناویروس می تواند به بهای از دست رفتن انتخابات ریاست جمهوری برای دانلد ترامپ تمام شود.

سندرز رقیب ترامپ است یا کرونا؟ ، کابوس رئیس جمهوری آمریکا یک ویروس مرموز است

خبرنگاران - مهدی فروتن: هر چند برخی رسانه های آمریکایی تا کمتر از یک هفته پیش معتقد بودند شیوع ویروس کرونا در دنیا در نهایت به سود رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود اما با رسیدن پای کرونا به خاک آمریکا تحلیل ها واقع بینانه تر شده است. اگر پیش تر تصور می شد آمریکایی ها با دیدن ویروس محافظه کارتر می شوند و به ترامپ رای می دهند، حالا به نظر می رسد برنی سندرز با اندیشه های سوسیالیستی تر در شرایط بحران دست بالا را دارد.

شرکت خدمات اقتصادی و بانکداری گلدن ساکس در آمریکا در تازه ترین تحلیل خود از تاثیر بازارهای اقتصادی بر انتخابات ریاست جمهوری 2020 شرایط را به زیان ترامپ پیش بینی کرده است. هر چند رئیس جمهوری آمریکا در روزهای اخیر کوشیده تهدید کرونا را کوچک نشان دهد و مردم را به سرمایه گذاری بیشتر در بورس تشویق کند اما داده ها نشان می دهد خطر کروناویروس از رگ گردن به آمریکایی ها نزدیک تر شده و در این شرایط سقوط بازار سرمایه اجتناب ناپذیر است.

  • سقوط بازارهای سهام در میانه شیوع کرونا | کرونا می تواند آسیبی در حد بحران اقتصادی 2008 ایجاد کند

بن اسنایدر، تحلیلگر ارشد گلدن ساکس در گزارشی که شامگاه پنجشنبه منتشر شد نوشت: اگر همه گیری ویروس کرونا بر رشد اقتصادی آمریکا تاثیر بگذارد، احتمال پیروزی نامزد دموکرات ها در انتخابات 2020 بیشتر می شود. در شرایطی که بازار سرمایه روی قول ترامپ بر شکوفاتر شدن اقتصاد پس از پیروزی در انتخابات حساب کرده بود اما او اعتبار خود را روی چیزی شرط بسته است که عملا کنترلی بر آن ندارد؛ مرموزترین ویروس یک دهه اخیر دنیا!

اینکه کاهش رشد اقتصادی بدترین تاثیر را روی مستاجر کاخ سفید می گذارد، داستانی آشنا برای تحلیلگران سیاسی و مردم آمریکاست. درست شبیه آنچه در 1992 رخ داد و بیل کلینتن توانست در سایه اقتصاد نابسامان آن زمان آمریکا رئیس جمهوری وقت یعنی جورج بوش پدر را پس از فقط یک دوره از کاخ سفید بیرون کند. بر اساس تحلیل های گلدن ساکس، رشد اقتصادی در سه ماه دوم از سال انتخابات ریاست جمهوری عامل کلیدی در رقابت های انتخاباتی است.

  • نگرانی ترامپ از شکست انتخاباتی مقابل کرونا

اقتصاددانان درباره خطر کاهش چشمگیر رشد اقتصادی یا حتی بازگشتن رکود به اقتصاد آمریکا هشدار می دهند. اگر این خطر تا پیش از پیدا شدن کرونا فقط 20 درصد بود، امروز به 40 درصد رسیده و انتظار می رود در هفته ها و ماه های آینده بیشتر هم بشود. جنت یلن، رئیس پیشین فدرال رزرو یا بانک مرکزی ایالات متحده هم نسبت به تیره تر شدن آینده اقتصاد آمریکا هشدار داده و گفته است: ادامه یافتن این فرایند ورود به دوران رکود را گریزناپذیر می کند.

بالا آمدن سناتور برنی سندرز در انتخابات درون حزبی دموکرات ها احتمال رویارویی نهایی او را با ترامپ در انتخابات 2020 بیش از گذشته کرده است. گرچه برخی می گویند رئیس جمهوری آمریکا می تواند خیلی آسان رقیب 78 ساله خود را شکست دهد اما شاید این رقابت چندان هم ساده نباشد. کارشناسان گلدن ساکس یک رقابت شانه به شانه میان دو نامزد نهایی پیش بینی کرده اند و این یعنی بازار سرمایه آمریکا دست کم در شش ماه آینده بین دو قطب متضاد سرگردان خواهد ماند.

اگر رکودی بدتر از سال 2008 دامن اقتصاد آمریکا را بگیرد و اگر نامزدهای دموکرات در مناظره های انتخاباتی خود بیش از هر نکته دیگر بر نظام سلامت و بهداشت و بیمه تمرکز کنند، آن گاه باید منتظر ماند و دید با فراگیر شدن ویروس کرونا در آمریکا و افزایش آمار قربانیان، مردم سرگردان آمریکا سراغ کدام گزینه می فرایند؛ ترامپ با وعده رونق و شکوفایی اقتصادی یا سندرز با وعده برخوردار شدن مردم کم برخوردار از نظام بیمه همگانی و افزایش فشار بر پولدارها برای دادن اقتصادیات بیشتر.

از سوی دیگر، ترامپ مسئولیت مبارزه با ویروس کرونا را به مایک پنس، معاون خود واگذار کرده است؛ گزینه ای که با انتقادهای گسترده کنندگان دموکرات روبرو شده است. پنس در تمام عمر خود با یافته های علمی درگیر بوده است؛ از تردید داشتن درباره مرگبار بودن دود سیگار تا افسانه خواندن گرمایش اقلیم و البته نادیده دریافت خطر همه گیری ویروس ایدز در دورانی که فرماندار ایندیانا بود. حالا این فرد باید با ویروسی مبارزه کند که ویژگی اصلی آن مرموز بودن است!

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 816

به "سندرز رقیب ترامپ است یا کرونا؟ ، کابوس رئیس جمهوری آمریکا یک ویروس مرموز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندرز رقیب ترامپ است یا کرونا؟ ، کابوس رئیس جمهوری آمریکا یک ویروس مرموز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید