سیگار کشیدن با پوست تان چکار می نماید؟

به گزارش لیسون، سیگار کشیدن روی رگ های خونی اثر می گذارد، رگ هایی که اکسیژن و مواد مغذی را به کل بدن می رسانند.

سیگار کشیدن با پوست تان چکار می نماید؟

به گزارش ، استعمال سیگار علاوه بر تضعیف سلامت قلب، ریه ها و استخوان، کاهش احتمال باروری و افزایش سکته مغزی، عارضه مهم دیگری هم دارد و آن تغییراتی ناخوشایند در پوست و مو است. تاثیرات منفی سیگار بر روی پوست، دهان، چشم ها و دندان از این قرارند:

سیگار کشیدن روی رگ های خونی اثر می گذارد، رگ هایی که اکسیژن و مواد مغذی را به کل بدن می رسانند. موقعی که پوست از نظر این مواد مغذی محروم می شود، حتی در سنین پایین تغییراتی در آن ایجاد می شود. افراد سیگاری اغلب رنگ پریده هستند.

دود تنباکو حاوی بیش از 4 هزار ماده شیمیایی سرطان زا است. این مواد همچنین به کلاژن و آلاستین دو جزء اصلی پوست آسیب می رسانند. حتی قرار دریافت در معرض دود سیگار و سیگاری های دست دوم نیز می توانند این ضایعات پوستی را تجربه نمایند؛ یعنی افتادگی و چین و چروک های عمیق پوست.

سیگار می تواند پوست را در هر جای بدن تحت تاثیر قرار دهد. آسیب به الیاف آلاستین می تواند منجر به تضعیف و افتادگی پوست شود از جمله سینه و بازوها.

آسیب به آلاستین روی پوست اطراف دهان نیز تاثیر می گذارد و منجر به پیری زودرس با ایجاد خطوط عمیق در اطراف پوست لب می شود.

توتون و تنباکو منجر به بروز لکه هایی روی ناخن ها و پوست دست می شود. این اتفاق می تواند ناشی از سیگار کشیدن مزمن باشد. خوشبختانه بعد از ترک سیگار این تغییرات محو می شود.

سیگار می تواند منجر به فرایند ریزش مو شود و این روند با بالاتر رفتن سن وخیم تر می شود. بعضی تحقیقات نشان می دهد که طاسی در مردان سیگاری شایع تر است.

افراد سیگاری در معرض این بیماری پوستی ناخوشایند و ناراحت نماینده هستند. پسوریازیس اغلب منجر به ضخامت و پوست فلس دار در آرنج، سر، دست، یا پا می شود.

این چین و چروک ها اگرچه با افزایش سن ایجاد می شود، اما در سیگاری ها بسیار عمیق تر است.

بعد از این که شما سیگار را ترک می کنید، جریان خون بهبود می یابد در نتیجه پوست آغاز به دریافت اکسیژن بیشتر می نماید. دندان ها نیز ممکن است سفید تر شوند ضمن این که لکه های انگشتان و ناخن ها نیز با ترک سیگار کم رنگ تر می شود.

برای مقاومت در برابر نشانه های پیری پوست می توانید از کرم های موضعی و حاوی آنتی اکسیدان برای بهبود ظاهر پوست بهره ببرید. استفاده از کرم های ضد آفتاب هنگام خروج از منزل برای شما بسیار لازم است. بعضی پزشکان نیز توصیه می نمایند برای از بین بردن نشانه های پوستی ناشی از سیگار، از روش های درمانی لیزر و لایه برداری پوست بهره ببرند.

منبع: آوای سلامت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 521

به "سیگار کشیدن با پوست تان چکار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیگار کشیدن با پوست تان چکار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید