شورلت کوروت Z06 2023 رونمایی شد؛ هیولایی با 670 اسب بخار قدرت

به گزارش لیسون، شورلت از هایپرکار کوروت Z06 2023 که به قدرتمندترین موتور V8 تنفس طبیعی در یک خودروی خیابانی مجهز شده رونمایی کرد.

شورلت کوروت Z06 2023 رونمایی شد؛ هیولایی با 670 اسب بخار قدرت

هنگامی که شورلت کوروت (Chevrolet Corvette) C8 در سال 2019 معرفی گردید، عملکرد چشمگیری از خود نشان داد. در حالی که این خودرو با تیپ پایه استینگری (Stingray) شتاب صفر تا 100 کیلومتر مطابق با ZR1 در نسل قبلی داشت، می توان تصور کرد که مدل های بعدی چه قدرتی خواهند داشت. اکنون گام بعدی در زمینه C8 موتور وسط با Z06 برداشته شده است. در واقع این یک گام نیست، بلکه یک پرش بلند است.

موتور LT6؛ بدون توربو اما قدرتمند

موتور LT6 با چیدمان V8 در نسل 2023 شورلت Z06، قدرت 670 اسب بخار در دور موتور 8400 دارد که به گفته شورلت قوی ترین موتور V8 تنفس طبیعی جای گرفته در قلب یک خودروی خیابانی است.

این موتور 5.5 لیتری V8 با بالا بادامک دوگانه (DOHC) یک پکیج تمام-آلومینیومی با مخزن خشک، میل لنگ تخت و خط نهایی 8600 دور است که فقط 200 دور بالاتر از اوج قدرت آن است. حتی حداکثر گشتاور 623 نیوتن متر هم در دور 6300 ارائه می گردد. این موتور قدرتمند مانند هیچ گزینه دیگری که تا کنون برای کوروت ارائه شده نیست، مگر برای خودروی مسابقه ای C8.R که خودش هم بر پایه آن ساخته شده است و شتاب گیری از صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت Z06 را تنها در 2.6 ثانیه ممکن می نماید.

چنین قدرتی به هوای بیشتری هم برای خنک کردن احتیاج دارد. عکس های رسمی شورلت کوروت Z06 در نسل 2023 تغییرات ظاهری قابل توجهی را نسیت به استینگری نشان نمی دهد اما یک چهره متفاوت در جلو دارد که هوا را به مبدل حرارتی مرکزی از 5 مبدل حرارتی راهنمایی می نماید.

برای تعادل و جابه جایی بهتر، این خودرو 3.6 اینچ پهن تر شده است اما افزایش عرض بعلاوه باعث می گردد تا هوای بیشتری به دریچه های جانبی وارد گردد. در قسمت عقب هم یک سپر تازه وجود دارد که خروجی های اگزوز چهارگانه شناور Z06 را در خود جای داده است و طراحی آن چندان جلب توجه ننموده است. مهندسان دو سال تمام را صرف تنظیم دقیق لوله های اگزوز کردند تا اطمینان حاصل نمایند که صدای آن متفاوت از هر خودروی شورلت کوروت دیگر ساخته شده تا کنون است.

سیستم تعلیق و آیرودینامیک

قطعا موتور بی نظیر این خودرو چیزی است که همه درباره آن صحبت خواهند کرد. اما مانند مدل های قبلی Z06 این موتور تنها بخشی از معادله عملکرد خودرو است. بدنه گسترده تر، به مهندسان شورلت امکان داد تا Z06 تازه را با بزرگ ترین چرخ هایی که تا کنون در یک کوروت خیابانی استفاده شده مجهز نمایند.

چرخ های 20 اینچی در جلو از لاستیک های سری 275/30 استفاده می نمایند در حالی که چرخ های 21 اینچی عقب با لاستیک های سری 345/25 با ویژگی استیم رولر بهره می برند. علاوه بر رینگ های عنکبوتی در تیپ استاندارد، شورلت هفت بسته مختلف را برای طراحی چرخ ها عرضه نموده است.

سیستم تعلیق این هایپرکار از کالیبراسیون مخصوص Z06 در مقابل استینگری برخوردار است اما رانندگان همچنان گزینه های زیادی برای رانندگی در پیست یا مسابقات غیررسمی در اختیار خواهند داشت. ترمزهای عقب با روتورهای 15 اینچی کمی بزرگ تر هستند اما ترمزهای کربن سرامیکی اختیاری مقدار آن را باز هم افزایش می دهد و به 15.7 اینچ در جلو و 15.4 اینچ در عقب می رسانند. این خودرو بعلاوه یک خودروی سرسخت محسوب می گردد به طوری که شورلت یک سقف جمع شونده سخت را بدون احتیاج به مهاربندی اضافی برای آن عرضه نموده است.

از نظر آیرودینامیکی مدل های استاندارد Z06 یک اسپلیتر جلو و یک اسپویلر میانه در عقب به همراه یک فلپ ثابت قابل نصب دارند که شورلت آن را به عنوان یک زبانه کوچک در لبه اسپویلر توصیف می نماید. این ویژگی می تواند نیروی رو به پایین را افزایش دهد اما در این زمینه شاید پکیج آیرودینامیکی فیبر کربنی که Z06 را شبیه به برادر مسابقه ای خود می نماید، گزینه بهتری باشد. این پکیج شامل یک اسپلیتر بزرگ تر در جلو، کانارد در گوشه های جلو، خطوط زیر بدنه و بال بزرگی است که در نمونه های اولیه استتار شده هم دیده شده بود.

بعلاوه امکان انتخاب بسته عملکردی Z07 وجود دارد که همه ویژگی های قبلی را به همراه چند جنبه های دیگر دریافت می نماید. این بسته آشنا گزینه هایی مانند سیستم تعلیق EF7 را با کالیبراسیون Magnetic Ride Control 4.0 همراه می نماید. بعلاوه از لاستیک های فوق چسبنده میشلن Sport Cup 2 R ZP بهره می برد که به طور خاص برای Z06 تازه پیشرفته اند. این لاستیک ها را می توان بر روی گزینه های مختلف چرخ از جمله چرخ های فیبر کربنی که حدود 20 کیلوگرم از وزن Z06 را کاهش می دهند، سوار کرد.

به گفته شورلت تازهترین خودروی این کمپانی می تواند تا 1.22g را در آزمایش اسکیدپد 91.5 متری تحمل کند و به 3265 نیوتن نیروی رو به پایین در سرعت 300 کیلومتر بر ساعت دست یابد. راننده بعلاوه چند گزینه اضافی در اختیار خواهد داشت که در درجه اول در تیپ های فیبر کربنی و تیپ تازه طراحی داخلی آدرنالین سرخ (Adrenaline Red) ارائه می گردد.

عملکرد و قیمت

شورلت هنوز اطلاعات زیادی درباره خودرو ارائه ننموده است اما تعویض دنده به وسیله یک جعبه دنده هشت سرعته و دو کلاچه با جابه جایی نهایی کوتاه تر ارائه می گردد. Z06 در مدل 2023 یک ابرخودروی سریع با شتاب گیری 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت تنها در 2.6 ثانیه است. هرچند هنوز حداکثر سرعت خودرو تعیین نیست اما با نزدیک به 700 اسب بخار قدرت، رسیدن به 320 کیلومتر بر ساعت قطعا امکان پذیر خواهد بود.

با تأخیر در فراوری که به علت کمبود تراشه، همه گیری کرونا و بعضی مسائل پیش بینی نشده دیگر صورت می گیرد، فراوری Z06 در تابستان 2022 شروع خواهد شد و اطلاعات قیمتی هم نزدیک به زمان فروش منتشر می گردد.

عکس ها: شورلت کوروت Z06 2023

Credit: Chevrolet

منبع: Motor1

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1878

به "شورلت کوروت Z06 2023 رونمایی شد؛ هیولایی با 670 اسب بخار قدرت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شورلت کوروت Z06 2023 رونمایی شد؛ هیولایی با 670 اسب بخار قدرت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید