طرز تهیه خوراک قورمه گوشت، آسان و سریع

به گزارش لیسون، خوراک قورمه یکی از ساده ترین و مقوی ترین روش های پخت گوشت است. قورمه یک روش بسیار سریع، برای آمادن کردن گوشت است. در این روش در مدت زمان کم شما یک خوراک گوشت بسیار لذیذ دارید. در این مطلب یکی از سالم ترین روش های پخت گوشت قورمه با عطر و طعم عالی رو بهتون آموزش می دیم. اگرچه روشمون سادست اما در عین سادگی رموزی هم برای خوشمزه تر شدن داره که حتما به اون ها اشاره می کنیم. پس با ما باشید تا با روایت تصویر، خاطره این غذای قدیمی و با اصالت رو براتون به نمایش بذاریم.

طرز تهیه خوراک قورمه گوشت، آسان و سریع

تاریخچه خوراک قورمه گوشت:

این غذای خوشمزه و بسیار مقوی، اصالتی کاملا ایرانی دارد. گفته می شود آریایی ها اولین کسانی بودند که با خوراک قورمه کردن گوشت روشی نو برای نگهداری آن در تمام فصول بوجود آوردند. آن ها گوشت را به ابعاد کوچک خرد کرده و سپس گوشت خرد شده را می پختند. یک کیسه با استفاده از شکم گوسفند که دارای چربی فراوان است تهیه کرده و گوشت پخته شده را درون آن می ریختند. وقتی گوشت خشک می شود چربی روی آن می بندد و همانند کنسرو از ورود میکروب و انواع باکتری ها به درون گوشت جلوگیری می کند. اقوامی که در محل های ثابت بودند نیز گوشت ها را درون کوزه ای که درب آن با دنبه گوسفند پوشانده شده بود قرار می دادند و درون سردآب خانه های خود نگهداری می کردند، اما این ابداع بعدها برای اقوامی که محل سکونت ثابت نداشتند بسیار کارآمدتر بود. برای آن ها شکارهایی که در بین راستا انجام می شد بدون امکان چنین روش کنسرواسیونی همگی هدر می رفت. اقوام عشار و کوچ نشین ها در چنین مواقعی سریعا گوشت را خوراک قورمه کرده و وارد کیسه های چربی می کردند تا بتوانند در مواقع دیگر نیز از آن ها استفاده کنند.

در گذشته های نه چندان دور مثلا همین 150 سال پیش مردم برای این که همیشه دسترسی به گوشت داشته باشند در نبود جریان برق و یخچال و فریزر، در بیشتر اقلیم ها گوشت گوسفند (بدون استخوان و حتی با استخوان با ابعاد کوچک) را به همین صورت نگهداری می کردند. شاید برای شما جالب باشد که هم اکنون نیز در برخی روستاهای دورافتاده سیستان و بلوچستان و کوچ نشینان فعلی این روش همچنان کاربرد دارد.

خوراک قورمه در زبان آذری یا ترکی به معنای گوشت سرخ شده است. گوشت خوراک قورمه ابتدا باید پخته شود و سپس سرخ شود.

مطابق با اصالت این غذای خوشمزه، برای تهیه قورمه گوشت به مواد غذایی بسیار ساده، ابتدایی و در دسترسی نیاز داریم. در این جا می خواهیم مثل یک کشاورز یا کوچ نشین قدیمی گوشت را سریعا آماده خوردن کنیم.

مواد مورد نیاز جهت تهیه خوراک قورمه برای دو نفر:

  • گوشت تازه گوسفندی دویست و پنجاه گرم
  • پیاز سه عدد میانه
  • نمک به میزان دلخواه
  • روغن با میزان لازم (از روغن محلی هم می شه استفاده کرد)
  • آب جوش دو و نیم لیوان

طرز تهیه خوراک قورمه:

همانند توضیحات بالا، روش ما نیز شامل دو بخش کلی هست. یکی پختن گوشت و مرحله دوم سرخ کردن گوشت یا قورمه کردن اون.

گوشت هامون رو به صورت نسبتا ریز خرد می کنیم، حالا مثل تمام روش های پختن گوشت برای از بین بردن بوی بد آن نیاز داریم به اون پیاز اضافه کنیم. پیازها رو نگینی خرد کنید و با روغن و آب همه رو توی قابلمه می ریزیم. حرارت شعله گاز رو میانه می کنیم و بهش زمان می دیم تا به آرومی بپزه. وقتی که آب کاملا تبخیر شد و پیازهامون له شده بودن نمک رو به موادمون اضافه می کنیم.

نمک باید بیشتر از حالت معمولی به این غذا زده بشه تا مزه گوشت رو بی نظیر کنه، هر میزان که توی ذهنتون هست به میزان نیم پیمانه بیشتر نمک بریزید حتما این کارو بکنید چون خیلی نمکی و خوشمزه می شه. جالبه بدونید از قدیم قورمه رو به صورت نمکی سرو می کردن چون یکی از مواد اصلی در گذشته برای جلوگیری از فساد گوشت همین نمک بوده که حتی بعد از پختن گوشت اون ها رو توی نمک غلت می دادن تا کاملا نمکی بشه. خب تا این جا گوشتمون کاملا پخته و طعم دار شده، حالا نوبت سرخ کردن گوشت یا به اصطلاح قورمه کردن گوشت می رسه. توی همون قابلمه با روغنی که گوشت ها انداختن (اگر کم بود میزانی روغن اضافه شود این قسمت به میزان چربی گوشت مصرفی شما مربوط می شه) سرخ می کنیم تا گوشت رنگ بهتری بگیره. اگر گوشت شما چربی دار بشه هیچ نیازی به استفاده از روغن نیست و کاملا سنتی مثل اقوام گذشته قابل سرخ کردن هست. یکی از طعم های سنتی که طرفدارهای زیادی داره همین گوشت سرخ شده در چربی حیوانی است.

به همین سادگی که مشاهده کردید غذای لذیذ و خوش عطر ما آماده شد. بله شاید باورش کمی سخت باشه که با حداقل امکانات می شه گوشت رو پخت از جهت عطر و طعمشم بهتون اطمینان می دم بی نظیره. امیدوارم که بوی خوب این غذا حس و حال قدیم ها رو به خونه های شما همراهان همیشگی ما بیاره و کمال لذت رو از اون برده باشید.

منبع: سایت معتبر (kfoods)

منبع: اُکالا
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1876

به "طرز تهیه خوراک قورمه گوشت، آسان و سریع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خوراک قورمه گوشت، آسان و سریع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید