طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار بهتر از رستوران

به گزارش لیسون، در فرهنگ غذایی ایرانی، مجموعه ای از خوراک ها وجود دارد که می توان آن را به عنوان صبحانه و غذای اصلی سرو کرد. عدسی یکی از این نوع خوراک های مقوی و خوشمزه است که ممکن است تا الان برای پختن آن، دستور مخصوص به خود را امتحان نموده باشید. در مطالب پیشین کتاب کاله طرز تهیه عدسی با گوشت تکه ای را خواندیم اما در این مطلب قصد داریم طرز تهیه عدسی لعابدار را به چند روش نو یاد بگیریم.

طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار بهتر از رستوران

مواد لازم برای عدسی لعابدار رستورانی

  • عدس 2 پیمانه
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی 1 عدد
  • آرد سفید 1 قاشق غذاخوری
  • آب 4 پیمانه
  • کره یا روغن به میزان لازم
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل به میزان لازم
  • زردچوبه 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه عدسی لعابدار رستورانی

1- آماده کردن عدس

عدسی یک غذای نونی بسیار خوشمزه است که برای درست کردن آن به زمان زیادی احتیاج نداریم و حتی می توان آن را از یک روز قبل آماده کرد تا هنگام سرو، احتیاجی به پختن نباشد. بهتر زمان برای خوردن عدسی، صبح است زیرا انرژی و ویتامین های مورد احتیاج بدن را تامین می نماید. شما می توانید معرفی مجموعه ای از غذاهای نونی خوشمزه ایرانی را در کتاب کاله بخوانید.

مرحله اول در طرز تهیه عدسی، پاک کردن و خیساندن عدس حداقل به مدت چهار ساعت است. ابتدا عدس را پاک کنید و خوب بشویید تا اگر سنگ در آن باشد، وارد غذا نگردد. پس آن، عدس را در یک کاسه خیس کنید. آب باید به مقدار یک بند انگشت بالای سطح عدس ها باشد. در این مدت، سه بار آب عدس را عوض کنید. این کار غیر از این که نفخ عدس را می گیرد، یاری می نماید تا عدس پس از پختن تغییر رنگ ندهد.

2- سرخ کردن پیاز و سیب زمینی

در مرحله بعدی باید پیاز، سیب زمینی و ادویه ها را آماده کرد. پس از چند ساعت که عدس خیس خورد، آن را آبکش کنید و آن را کنار بگذارید. حالا پیاز و سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کنید. در قابلمه ای که می خواهید عدسی را بار بگذارید، پیاز را سرخ کنید تا سبک و کمی رنگ آن شفاف گردد. برای سرخ کردن می توانید از کره بهره ببرید تا عدسی طعم و مزه فوق العاده ای داشته باشد. وقتی پیاز سبک شد، رب گوجه را به همراه زردچوبه و فلفل با پیاز تفت دهید. حالا سیب زمینی را نیز اضافه کنید تا کمی سرخ گردد. سیب زمینی به لعابدار شدن عدسی یاری می نماید. در این مرحله نباید نمک را افزود.

3- بارگذاشتن عدسی

در این مرحله، میزانی آب به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا ادویه و رب گوجه خوب حل شوند. سپس عدس را داخل ظرف بریزید و اجازه دهید تا مواد بجوشند و عدس پخته گردد. عدس به نسبت باقی حبوبات، زودتر پخته می گردد به همین خاطر زمانی که خوراک روی گاز در حال پختن است هر چند دقیقه به آن سر بزنید. تا این مرحله نمک را اضافه نکنید.

4- افزودن نمک و لعابدار شدن عدسی

مرحله چهارم، مهم ترین بخش طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه است. در واقع این بخش، فوت کوزه گری این خوراک است.

بعد از اینکه حدود یک ربع از جوشیدن و پختن عدسی گذشت، میزانی نمک و آرد سفید یا نشاسته ذرت را به غذا اضافه کنید. علت اینکه نمک را در چند دقیقه آخر اضافه میکنیم این است که عدس خوب پخته گردد. نمک باعث می گردد حبوبات دیرپز شوند.

برای لعاب انداختن عدسی می توانید از آرد یا نشاسته ذرت بهره ببرید. هر دو باعث می شوند که عدسی به غلظت مناسبی برسند اما توجه کنید که نشاسته ذرت به نسبت آرد، غلظت بیشتری به خوراک می دهد پس اگر می خواهید نشاسته ذرت اضافه کنید، ابتدا نصف قاشق بریزید. بعد از دو دقیقه اگر عدسی به لعاب و غلظت مورد نظرتان نرسید، دوباره نشاسته اضافه کنید.

بسیاری از افراد از خوردن خوراک های مختلف برای وعده شام لذت می برند زیرا غیر از اینکه بسیار مقوی هستند، سریع نیز آماده می شوند. خوراک لوبیا چیتی مانند عدسی یک خوراک خوشمزه و پرهوادار است که معمولا به صورت آماده قابل تهیه است اما آن را می توانیم به راحتی در منزل درست کنیم تا بچه ها از یک غذا یا میان وعده سالم لذت ببرند. طرز تهیه خوراک لوبیاچیتی را در کتاب کاله برایتان آورده ایم.

عدسی خوشمزه و لعابدار بدون رب

در بخش قبلی، طرز تهیه عدسی لعابدار خوشمزه رستورانی با رب را خواندیم. چون ذائقه افراد با هم فرق دارد، روش های متنوعی نیز برای پختن غذاها وجود دارد. برخی افراد از طعم رب گوجه خوششان نمی آید یا به آن حساست دارند. به همین علت در این بخش می خواهیم روش متفاوتی را برای عدسی امتحان کنیم که به خوشمزگی عدسی اول است. حالا برای روش دوم، طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار بدون رب را قدم به قدم می خوانیم.

اگر هوادار خوراک های گرم و لذیذ هستید و دنبال یک دستور تازه می گشت، پیشنهاد ما خوراک لوبیا گیاهی و خوشمزه است که می توانید به تنهایی یا با برنج آن را سرو کنید.

مواد لازم برای عدسی خوشمزه و لعابدار بدون رب

  • عدس 2 پیمانه
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • آب 4 پیمانه
  • زردچوبه 1 قاشق چایخوری
  • نمک به میزان لازم
  • فلفل به میزان لازم
  • زیره به میزان لازم
  • روغن یا کره به میزان لازم
  • آرد 1 قاشق غذاخوری
  • سیر (اختیاری) 1 حبه
  • جعفری تازه به میزان لازم

طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار بدون رب

1- آماده کردن عدس

برای طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار بدون رب گوجه ابتدا باید از چند ساعت قبل عدس را خیس کنید. برای این کار عدس را پاک نموده و در یک کاسه بریزید. چندبار آب از روی آن رد کنید تا شن و خاک عدس گرفته گردد. سپس میزانی آب روی عدس بریزید و حداقل چهار ساعت صبر کنید. از قلم نیاندازید که در این مدت یه بار آب عدس را عوض کنید.

اگر می خواهید عدسی را خیلی سریع درست کنید، می توانید آن را خیس نکنید. خیساندن انواع حبوبات برای نرم شدن و از بین رفتن نفخ آن ها است. پس در مواقعی که زمانی کمی برای غذا درست کردن دارید، اشکالی ندارد که از این مرحله عبور کنید چون عدس نسبت به سایر حبوبات نرم تر است.

2- سرخ کردن سیر و پیاز

برای مرحله دوم، سیر را خوب له نموده یا رنده کنید. پیاز را نیز به صورت نگینی خرد کنید. یک قابلمه تقریبا بزرگ بردارید. کمی روغن یا کره در آن بریزید و پیاز و سیر را سرخ کنید تا طلایی شوند. زردچوبه، فلفل و زیره را نیز اضافه کنید تا حدود سی ثانیه حرارت ببینند.

3- پختن عدسی

عدس را آبکش نموده و در قابلمه بریزید. حالا میزانی آب به ظرف اضافه کنید. عدس زود میپزد به همین علت تا جایی آب بریزید که به مقدار یک بند انگشت بالاتر از سطح عدس باشد. هنوز در این مرحله نباید نمک اضافه کنید. اجازه دهید عدس به مدت نیم ساعت بپزد. حالا وقت افزودن نمک به عدسی است. در این طرز تهیه چون از سیب زمینی استفاده نشده، برای لعابدار شدن خوراک از آرد بهره ببرید. بعد از افزودن نمک، آرد را با یک قاشق آب حل کنید و به قابلمه اضافه کنید.

حدود پانزده دقیقه دیگر عدسی باید بپزد تا لعابدار و خوشمزه بگردد. وقتی عدسی خوب جا افتاد و به غلظت مورد نظرتان رسید، آن را در کاسه بریزید.

4- تزیین عدسی

تزیین غذاها یک مرحله مجذوب کننده است که شاید بیشتر اوقات آن را فراموش کنیم اما باعث می گردد تا اشتهایمان باز گردد و سفره زیباتر گردد. برای تزیین عدسی، میزانی جعفر تازه را ریز خرد کنید. هنگام سرو میزانی جعفری داخل هر کاسه بریزید. به همین سادگی. اگر می خواهید جلوه ای خلاقانه به میز غذای مهمانی های خود بدهید، به تزیین کشک بادمجان با بیش از 50 ایده خلاقانه سر بزنید.

سوالات متداول

در هنگام پختن غذا و پس از آن ممکن است نکات ریز و سوالاتی برایتان ایجاد گردد که در ادامه به چند سوال متداول درباره طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار جواب داده ایم تا با پختن آن، تجربه بی نظیری را با عزیزانتان داشته باشید.

عدسی تا چه مدتی در یخچال می ماند؟

حبوبات نسبت به باقی مواد غذایی ماندگاری بیشتری در یخچال دارند. شما می توانید عدسی را تا پنج روز در ظرف در بسته داخل یخچال نگهداری کنید. هنگام گرم کردن، یک چهارم لیوان آب اضافه نموده و روی گاز قرار دهید.

برای خوش طعم شدن عدسی می توان آب لیمو افزود؟

بهتر است که هنگام پخت عدس، آب لیمو اضافه نکنید بلکه هنگام سرو میزانی لیموترش تازه را برش بزنید و در کنار ظرف قرار دهید. راه دیگری که می توان به عدسی طعم متفاوت تری بدهید این است که به جای آب، از آب مرغ یا سبزیجات بهره ببرید.

اگر عدسی شور شد چه کار کنم؟

اگر میزان نمک عدسی زیاد بود و غذای شما شور شد، یک عدد سیب زمینی را رنده نموده و در قابلمه بریزید. سیب زمینی رنده شده زودتر می پزد و مزه غذا را متعادل می نماید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 2 تیر 1402 بروزرسانی: 2 تیر 1402 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2237

به "طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار بهتر از رستوران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار بهتر از رستوران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید