طرز تهیه خورشت به و آلو، خاص و خوشمزه

به گزارش لیسون، اگر در پی تجربه یک طعم تازه و بی نظیر در میان خورشت ها هستید حتما خورشت بِه رو امتحان کنید. به جرات می تونیم بگیم که طعم میکس به و آلو یکی از بهترین میکس هایی هست که تا به حال امتحان کردید.

طرز تهیه خورشت به و آلو، خاص و خوشمزه

در دستور پخت امروز ما یک خورشت خوشمزه با طعم ملس رو به شما آموزش می دیم. خورشت به از اون دسته غذاهایی هست که اگرچه کمتر پخته و سرو می شه اما کافیه تنها یک بار اون رو امتحان کنید تا جای خودش رو توی برنامه غذایی به شما تحمیل کنه. خورشت به یک غذای بسیار سالم و مقوی باطعمی دل چسبه، با ما همراه باشید تا این خورشت خاص رو بهتون آموزش بدیم.

غذاهای خیلی زیادی وجود داره که اسمشون رو نشنیدید ولی واقعا طعم های تکرار نشدنی و بی نظیری دارند. خورشت به دقیقا یکی از همون غذاهاست. شاید در ابتدا تصور کنید که ممکنه طعم این غذا چندان دل پسند نباشه، اما وقتی به رو با آلو ترکیب می کنید یک طعم ملس بسیار دلنشین به خودش می گیره که محاله نخاید تکرارش کنید. علاوه بر این به یا سیب طلایی خواص بسیاربسیار مفیدی داره، از درمان سرطان تا رفع بیماری های کبدی، وقتی این خواص رو با طعم نو، ملس و خوشمزه بِه کنار هم می ذاریم، شاید بتونیم لقب خورشت طلایی رو به این غذای بی نظیر بدیم. توصیه می کنیم امروز نیز همراه مون باشید تا این غذای خوش طعم رو به شما آموزش دهیم. لازم به ذکر است مدت زمان تقریبی برای پخت خورشت به وآلو یک تا یک و نیم ساعت است.

مواد لازم برای خورشت به و آلو برای 4 نفر:

  • به دو عدد میانه
  • آلو دویست گرم
  • گوشت گوسفندی دویست گرم
  • برنج چهار پیمانه
  • پیاز یک عدد میانه
  • زعفران به اندازه دل خواه
  • نمک، فلفل قرمز، ادویه گوشت و خورشت، به اندازه لازم

    درست کردن خورشت به و آلو:

    برای شروع کار همانند پخت بیشتر خورشت ها باید پیاز داغمون رو آماده کنیم. پیاز را نگینی خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم تا طلایی رنگ شود. زردچوبه، فلفل قرمز، ادویه را به آن اضافه می کنیم و در حد چند ثانیه تفت می دهیم تا بوی عطر ادویه ها فضای آشپزخانمون رو پر کنه.

    نکته: دوستای عزیز توجه داشته باشید، هیچ گاه ادویه هارو زیاد در روغن تفت ندید. دانه های پودری شکل ادویه به سرعت در روغن سوخته و نه تنها عطر خوبی به غذای شما نمی دن بلکه ممکنه بوی سوختگی و طعم بدی هم به غذا بدن.

    در مرحله بعد گوشت هامون رو به قطعات دلخواه برش می زنیم. برای این که گوشتها به خوبی سرخ شده و رنگ و روی بهتری به خودشون بگیرن، اون هارو به پیاز و ادویه های در حال تفت اضافشون می کنیم، تا بوی خامی گوشت کاملا گرفته بشه.

    با توجه به سایز قطعات همچنین بافت گوشت، به دل خواه آب جوش رو به مخلوطمون اضافه می کنیم. ما در این جا دو و نیم لیوان آب به مخلوط اضافه کردیم. مدام به گوشتتون سر بزینید و از پخت اون مطمعن بشید.

    توی بازه زمانی که گوشت ها در حال پختن هستند، به سراغ میوه های به می ریم. اون هارو به ابعادی که دوست داریم برش می زنیم. نکته: قطعات به را ترجیحا در یک فرم و اندازه خرد کنید. این کار موجب می شه در زمان پخت یک خورشت یکنواخت بدست بیاد و همه مواد به یک اندازه پخته شوند. در غیر این صورت برخی قطعات له می شوند و برخی هنوز کاملا پخته نشده اند.

    در مرحله سوم آلوها را با آب سرد شسته و بعد از پخته شدن گوشت، آن ها را به خورشت اضافه می کنیم. اندازه نرم بودن بافت آلوها به زمان پخت و ذائقهٔ شما بستگی دارد. معمولا بین پانزده تا بیست دقیقه زمان مناسبی برای پخت آن ها است.

    به های خرد شده را به خورشت اضافه می کنیم و دقیقا همانند مرحله قبل با تست کردن آن ها هر زمان که پخت آن باب میل شما بود، به مرحله پایانی پخت غذا رسیدیم. بله خورشت به ما به هیمن سادگی آماده شد. اندازهی نمک و زعفران دم شده را برای کامل کردن طعم خورشت به آن اضافه می کنیم و پنج دقیقه ای زمان می دهیم تا اصطلاحا خورشت جا بیوفتد و بوی عطر زعفران دربیاید.

    پخت برنج:

    پیشنهاد ما برای پخت برنج پختن به روش کته ای است چون در این روش بیشتر خواص برنج حفظ می شه. این روش یکی از ساده ترین روش های پخت برنج است. برنج، آب، روغن، نمک و زعفران را درون قابلمه می ریزیم و با حرارت کم منتظر می مانیم تا آب کاملا تبخیر شود و بتوانیم برنج را دم کنیم.

    برای تشخیص اندازه آب برای پخت کته (با هر تعداد پیمانه ای که برنج درون قابلمه هست) سطح برنج درون قابلمه را صاف می کنیم. آب را کم کم اضافه می کنیم تا به اندازه دو بند انگشت از سطح برنج درون قابلمه بالاتر باشد. اندازه روغن برای هر پیمانه دو قاشق غذاخوری و نمک برای هر پیمانه یک قاشق چای خوری سر خالی است. تمامی مواد را درون قابلمه در طی زمان پخت چندین بار به هم می زنیم و بعد از تبخیر شدن کامل آب درون قابلمه، با کمک چنگال دانه های برنج را به سمت مرکز قابلمه کشیده و از دیواره قابلمه فاصله می دهیم تا تبدیل به ته دیگ نشوند. با توجه به نوع برنج معمولا زمان پخت برای دم کشیدن کامل برنج، با حرارت کم یک ساعت است.

    دوستای نازنین اگر تمایل داشته باشید برای خوش رنگ تر شدن خورشت از یک قاشق رب گوجه فرنگی می تونید استفاده کنید. اگر طعم های شیرین رو دوست ندارید برای ملس شدن طعم خورشت نیز می تونید از اندازهی آب لیمو استفاده کنید.

    ممنون از نگاه های پرمهرتون تا دستورات بعدی در پناه حق.

    آشپز: سمانه زارع

    منبع: (epicurious)

منبع: اُکالا
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1867

به "طرز تهیه خورشت به و آلو، خاص و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت به و آلو، خاص و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید