طرز تهیه خورش جعفری قورمه؛ غذای سنتی گیلان

به گزارش لیسون، خورش جعفری گیلانی یا خورش جعفری قورمه گیلانی یکی از غذاهای سنتی شمالی به خصوص استان گیلان است. خورش جعفری را معمولا با گوشت گوساله یا مرغ ، بادمجان و جعفری تازه تهیه می نمایند. اگر برای تهیه خورش جعفری شمالی از بادمجان استفاده گردد به نام خورش جعفری بادمجان شناخته می گردد و در صورتی که برای تهیه آن از قورمه استفاده گردد به نام خورش جعفری قورمه شناخته می گردد.

طرز تهیه خورش جعفری قورمه؛ غذای سنتی گیلان

برای تهیه خورش جعفری با مرغ در تمام دستورهایی که در ادامه آمده است میتوانید گوشت مرغ را جایگزین گوشت قرمز نمایید.

این خورش جعفری شمالی را به صورت سنتی با کته با نان سرو می نمایند. در صورت تمایل میتوانید 100 گرم لوبیا چشم بلبلی هم در دستور پخت خورش بهره ببرید.

در ادامه مقاله انواع دستور پخت خورش جعفری گیلانی را به شما آموزش میدهیم.

مواد لازم خورش جعفری با گوشت چرخ نموده

گوشت گوساله چرخ نموده500 گرم

جعفری و تره شسته و ساطوری شده250 گرم

بادمجان قلمی 4 عدد

پیاز یک عدد میانه رنده شده

آبغوره یک فنجان

روغن به مقدار دلخواه

نمک به مقدار دلخواه

فلفل به مقدار دلخواه

طرز تهیه خورش جعفری با گوشت چرخ نموده

برای تهیه خورش جعفری با گوشت چرخ نموده ، بادمجان ها را پوست کنید و رویشان نمک بپاشید و نیم ساعت کناری بگذارید تا تلخی بادمجان گرفته گردد. سپس بادمجان را بشویید و خشک کنید. تره و جعفری را ساطوری کنید و با کمی روغن روی شعله میانه در قابلمه تفت دهید ، بعد از 8 دقیقه 2 لیوان اب اضافه نموده و نیم ساعت بجوشانید.

پیاز رنده شده را به همراه گوشت چرخ نموده ، نمک و فلفل با دست ورزش دهید تا چسبنده و یکدست گردد و سپس به مقدار گردو از مواد بردارید و گرد کنید و با کمی روغن در تابه تفت دهید تا همه طرفش سرخ گردد.

کوفته ریزه های آماده را به خورش اضافه کنید. بادمجان ها را با کمی روغن سرخ کنید و سس روغنشان را بگیرید. 10 دقیقه مانده به آخر پخت خورش ، ادویه ، نمک ، فلفل و آبغوره را اضافه کنید و وقتی خورش به روغن افتاد در ظرف دلخواه بکشید و بادمجان ها را رویش بچینید یا این که 5 دقیقه قبل از خاموش کردن شعله ، بادمجان ها را به خورش اضافه کنید تا چند قل بزند.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 بهمن 1401 بروزرسانی: 8 بهمن 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2176

به "طرز تهیه خورش جعفری قورمه؛ غذای سنتی گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش جعفری قورمه؛ غذای سنتی گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید