طرز تهیه شیرینی کشمشی خانگی؛ با طعم قنادی????

به گزارش لیسون، شیرینی کشمشی جزو شیرینی های پرطرفدار و همه پسند سنتی ایرانی است؛ این شیرینی برای عید نوروز و سایر جشن های مناسبتی هواداران زیادی دارد. شیرینی کشمشی مانند شیرینی نخودچی , شیرینی گردویی طرز تهیه بسیار آسان و مواد اولیه قابل دسترسی دارد و وقتی آن را با مواد اولیه مرغوب و در خانه تهیه کنید، میتوانید میزان کشمش و تردی آن را بنا به سلیقه خود تنظیم کنید و در نهایت از نتیجه کار لذت ببرید.

طرز تهیه شیرینی کشمشی خانگی؛ با طعم قنادی????

ما در خبرنگاران بلاگ سعی داریم این شیرینی خوشمزه را همچون قنادی ها به شما آموزش دهیم. امیدوارم آن را در منزل درست نموده و از خوردن آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی کشمشی:

این اندازه حدود 35 الی 40 عدد شیرینی بهتون میده اما بسته به بزرگی و کوچیکی شیرینی ها تعداد متغیره.

آرد سفید قنادی290 گرم
پودر قند250 گرم
کره یا روغن جامد150 گرم
تخم مرغ درشت2 عدد
کشمش پلویی100 گرم
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری

دستور پخت شیرینی کشمشی خانگی:

1- قبل از آغاز کار، فر رو با بالاترین دما روشن کنین تا کاملا گرم بشه. روغن و پودر قند الک شده رو مخلوط کنید و به مدت پنج دقیقه با همزن بزنین تا کاملا کرم رنگ بشه و پودر قند داخل روغن حل بشه.

2- تخم مرغ ها رو یکی یکی اضافه می کنیم؛ تخم مرغ اول رو همراه با وانیل رو اضافه میکنیم و با همزن به مدت یک دقیقه میزنیم.

3- تخم مرغ بعدی رو اضافه میکنیم و یک دقیقه مخلوط میکنیم؛ همزن رو کنار بذارید و آرد رو در سه مرحله اضافه کنید.

4- آرد رو داخل ظرف الک کنید و با لیسک کاملا مخلوط کنین.

5- فقط یکی دو قاشق از آرد رو نگه دارین؛ بعد کشمش ها رو با اون دو قاشق آرد مخلوط کنین.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بامیه ماه رمضان مرحله به مرحله با عکس؛ به شیوه قنادی ها

6- کشمش و آرد مخلوط شده رو به مواد اضافه کنین و کاملا با لیسک مخلوط کنین تا کشمش ها به صورت یکنواخت داخل مواد پخش بشن.

7- داخل سینی فر، کاغذ روغنی بزارید و مواد رو داخل قیف بدون سر ماسوره بریزید و به اندازه گردو و با فاصله روی سینی بزنید.

چون حین پخت پهن و باز میشن و ممکنه بهم بچسبن.

8- روی شیرینی ها خیلی کم پودر قند الک کنین و دمای فر رو از بالاترین حد به 170 درجه کاهش بدین.

سینی رو داخل فر بذارین و اجازه بدین بپزه. زمان پخت حدود 20 دقیقه هست اما در فرهای مختلف متفاوته! هر وقت زیر شیرینی کمی طلائی شد، کافیه و از فر خارج کنین.

9- اجازه بدین داخل سینی خنک بشه و بعد شیرینی های کشمشی رو از کاغذ روغنی جدا کنین و در ظرف در دار نگه داری کنین.

17 نکته مهم برای پختن شیرینی کشمشی:

  1. اگه بار اولی هست که شیرینی درست میکنین و با دمای فر و اندازه پخت شیرینی آشنایی و تجربه ندارین، بهتره روی یک تکه کاغذ روغنی کوچک دو عدد شیرینی بزنین و داخل فر قرار بدین تا زمان پخت و اندازه تردی و پخت شیرینی دستتون بیاد و بقیه شیرینی ها رو با خیال راحت داخل فر بذارید.
  2. علت الک کردن پودر قند روی شیرینی اینه که باعث ترک خوردن روی شیرینی میشه! البته اگه دمای فر استاندارد باشه نیازی به الک کردن پودر قند هم نیست و خودش ترک میخوره؛ اما چون فر های خانگی اکثرا استاندارد نیستن. بهتره قبل از گذاشتن داخل فر، روی شیرینی کمی پودر قند الک کنیم.
  3. بالا بردن دمای فر قبل از آغاز کار و پایین آوردن آن بعد از گذاشتن شیرینی داخل فر هم، باعث ترک خوردن روی شیرینی میشه و ترجیحا سینی فر رو هم طبقه بالا قرار بدی؛ چون قسمت بالایی فر گرم تره و حرارت باعث میشه شیرینی ها از قسمت رویی پخته بشن و ترک بخورن.
  4. در این شیرینی همه مواد باید به دمای محیط رسیده باشن و اگه از کره استفاده میکنین، حتما نرم شده و به دمای محیط رسیده باشه. به جای کره و روغن جامد از روغن صاف قنادی هم میتونین استفاده کنین اما از روغن مایع نمیشه داخل این شیرینی استفاده کرد.
  5. اگه دوست دارین شیرینی شما بافت ترد تری داشته، باشه تخم مرغ رو با مواد بیشتر از یک دقیقه و زیاد هم نزنین ولی اگه بافت کیکی دوست دارین میتونین بیشتر هم بزنین.
  6. اگه کشمش دوست ندارین میتونین داخل این شیرینی به جای کشمش از شکلات چیپسی نسوز و ضد حرارت استفاده کنین
  7. دمای فر در پخت شیرینی کشمشی خیلی مهمه و اگه دما پایین باشه باید شیرینی مدت بیشتری داخل فر بمونه و این امر باعث خشک شدن بافت شیرینی میشه.
  8. کشمش ها رو حتما خوب پاک کنید، با آب بشورین و اجازه بدین کاملا خشک بشه تا تمیز باشه و علت مخلوط کردن کشمش ها با کمی آرد اینه که همه کشمش ها داخل شیرینی ته نشین نشن و به کف شیرینی نچسبن و قسمت های رویی و وسطی شیرینی هم کشمش داشته باشه، باعث زیباتر شدن شیرینی بشه و بعلاوه اگه کشمش ها کاملا ته نشین بشن و به کف سینی برسن ممکنه موقع پخت بسوزن!
  9. در صورت دلخواه داخل شیرینی کشمشی از اندازه کمی محلول غلیظ زعفران هم میتونین استفاده کنین ولی نوع سنتی این شیرینی زعفران نداره.
  10. اصولا شیرینی کشمشی بازاری ترده؛ اما وسط شیرینی نرم و لطیفه هر چه شیرینی بیشتر در فر بمونه ترد تر میشه؛ اما اگه زیاد داخل فر بمونه مغز نرم شیرینی از بین میره و کاملا ترد میشه بنابراین مراقب باشین و به موقع شیرینی رو از فر خارج کنین.
  11. موقع در آوردن شیرینی از فر اگه به وسط شیرینی دست بزنین، کاملا نرم هست و ممکنه فکر کنین شیرینی شما نپخته؛ در صورتی که بعد از خنک شدن وسط شیرینی شما لطیف و کناره ها کمی ترد خواهد بود. اما اگه بیشتر داخل فر بذارین کنار ها خشک و وسط شیرینی ترد میشه و بافت جالبی نداره.
  12. برای این شیرینی حتما باید از کاغذ روغنی استفاده کنین اما نیازی به چرب کردن کاغذ روغنی نیست اگه اجازه بدین شیرینی خنک بشه و بعد از کاغذ روغنی جدا کنین خیلی راحت جدا میشه.
  13. برای زدن شیرینی کشمشی روی کاغذ روغنی میتونین از قیف پارچه ای یا یکبار مصرف استفاده کنین استفاده از قیف های یکبار مصرف ساده تره میتونین دهانه قیف رو به اندازه دلخواهتون ببرین و بعد از استفاده دور بندازین و زحمت تمیز کردن نداره. اگه به هیچ کدوم از این نوع قیف ها دسترسی نداشتین میتونین به یاری دو تا قاشق از مواد روی سینی قرار بدین مثل شیرینی پیچ انگشتی یا برای اینکه همه شیرینی ها یک اندازه باشن از اسکوپ استفاده کنین.
  14. در صورت نداشتن پودر قند شکر رو آسیاب و الک کنین و بعد داخل شیرینی استفاده کنین.
  15. برای اینکه شیرینی کشمشی عالی و بازاری داشته باشین مواد اولیه رو حتما به گرم رعایت کنین تا اندازه گیری شما دقیق باشه اما در صورت نداشتن ترازو اندازه مواد رو میتونین به پیمانه تبدیل و استفاده کنین.
  16. اگه همه مواد در یک سینی جا نشد نگران نباشین می تونید روی به جای مانده مواد شیرینی سلفون بکشید و در جای خنک به غیر از یخچال بزارید و بعد از پخت سینی اول اون ها را هم بپزید.
  17. شیرینی کشمشی رو بعد پخت و خنک شدن باید داخل ظرف در بسته در جای خنک نگه داری کنید در صورتی که میخواهید شیرینی شما ماندگاری بالایی داشته باشه از کره داخل مواد استفاده نکنید، چون کره ماندگاری شیرینی رو کم میکنه.

امیدواریم از این دستور به همراه نکات مهم تهیه شیرینی کشمشی (کوکی کشمشی) خوشتون اومده باشه، در کنار شیرینی کشمشی، شیرینی بادوم و شیرینی نارگیلی هم انتخاب مناسبی برای عید نوروز هستند. سوالات خودتون رو در قسمت نظرات از ما بپرسید.

منبع: اُکالا
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1872

به "طرز تهیه شیرینی کشمشی خانگی؛ با طعم قنادی????" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرینی کشمشی خانگی؛ با طعم قنادی????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید