ظرفیت های همکاری و سرمایه گذاری مشترک ایران و بنگلادش آنالیز شد

به گزارش لیسون، رئیس، دبیر و عضو هیات رئیسه و معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک با حضور در سفارت بنگلادش، با سفیر این کشور ملاقات و گفت وگو کردند. این ملاقات که به منظور ارائه گزارشی از توانمندی های و ظرفیت های استان مرکزی و دعوت از سفیر این کشور برای حضور در اراک و آشنایی او با قابلیت های استان انجام شد.

ظرفیت های همکاری و سرمایه گذاری مشترک ایران و بنگلادش آنالیز شد

سفیر بنگلادش در تهران در این ملاقات گفت: از دیدگاه ما رشد و توسعه صندلی و ارزش ویژه ای دارد و به کارگیری انرژی و توان چشمگیر بخش خصوصی در دستیابی به پیشرفت بسیار اثرگذار است.

او اضافه نمود: دولت نیز با عنایت به این مهم کوشش نموده تجارت و سرمایه گذاری را به بخش خصوصی واگذار نماید تا شاهد توفیقات در انجام فعالیت ها باشد، به همین دلیل نیز واگذاری های متعددی اجرا شده تا اقتصاد بنگلادش از بخش دولتی به سمت وسوی بخش خصوصی حرکت کند.

سفیر بنگلادش در تهران توضیح داد: خوشبختانه باوجود جمعیت بالای کشور، دولت بنگلادش قادر به تأمین مایحتاج اساسی مردم است و حتی در برخی زمینه ها صادرات نیز صورت می پذیرد.

او اظهار کرد: طی 12 سال گذشته اقتصاد این کشور گام های بلندی برداشته، به نحوی که در GDP میزان 6 درصد و در امور تجاری و مالی 8 درصد سطح رشد از خود نشان می دهد. علاوه بر این سیاست هایی اتخاذ شده که بر اساس آن سرمایه گذاران و تجاری که بتوانند با کشور ایران ارتباط برقرار نمایند وارد سومین مرحله رشد مالی خود می شوند.

او از تمایل گسترش روابط بنگلادش با ایران به جهت مناسبات فرهنگی و تاریخی فی مابین یاد کرد و اضافه نمود: در حال حاضر کشور ما برای پیشبرد اهداف مالی خود نیازمند مواد خام است و این طور که به نظر می رسد استان مرکزی ظرفیت تأمین مواد خام مورجهانز ما را داراست. ازآنجاکه ارتباطات سیاسی دو کشور مطلوب است این پتانسیل وجود دارد که روابط تجاری دو طرف رونق و پیشرفت بسیار بیشتری داشته باشد.

سفیر بنگلادش در تهران، سرمایه گذاری مشترک را حلقه مفقوده تجارت میان دو کشور عنوان و اضافه نمود: با این اقدام، انتقال تکنولوژی و افزایش تبادلات تجاری زمینه ساز تغییراتی خواهد شد که فرصت های طلایی برای دو کشور و حتی دیگر کشورها را رقم می زند.

او با اشاره به توانایی ها و امکانات کشور بنگلادش در زمینه فراوریات دارویی، سرامیک، کشتی سازی های عظیم و کوچک (صادرات به کشورهای آلمان، دانمارک، هند و...) خاطرنشان ساخت: ما در زمینه فراوری فیبر در صنایع ماشین سازی، صنایع چرم و... رتبه دوم جهان و در صنایع پوشاک نیز سرمایه گذاری مناسبی را داریم.

او اضافه نمود: در زمینه پتروشیمی LPG، قیر، فولاد و آلومینیوم بنگلادش واردنماینده است و از کشور ایران و دیگر کشورها ضروریات خود را تأمین می نماید. همچنین این کشور در برخی محصولات غذایی مانند پیاز و سیر از فراوری ناکافی برخوردار است و ایران توانایی تأمین این گونه مایحتاج غذایی و خوراکی برای کشور ما را دارد و دو کشور می توانند در زمینه محصولاتی نظیر موز، نارگیل، آبمیوه و میوه هم تبادلاتی داشته باشند.

به اعتقاد سفیر بنگلادش پروژه سرمایه گذاری مشترک برای هر دو کشور سود به دنبال دارد.

او تأکید کرد: از مزایای سرمایه گذاری و فراوری در بنگلادش برخورداری از انواع معافیت های مالیاتی و گمرکی برای سرمایه گذاران است و در همین رابطه تجار و دولت این کشور امکان تجارت با تمام ارزهای بین المللی را دارند.

ناصر بیکی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این جلسه ضمن تحسین دولت بنگلادش به جهت مدیریت خوبی که در زمینه های مختلف در آن کشور انجام داده است گفت: با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی امکان تعاملات فی مابین وجود دارد.

بیکی گفت: شناسایی ظرفیت ها و آگاهی از نیازها و توانمندی های دو طرف و همچنین فراهم کردن زمینه ای برای آشنایی تجار دو کشور می تواند در افزایش تبادلات تجاری اثرگذاری به سزایی داشته باشد.

سید سعید رضوانی، عضو هیات رئیسه و رئیس کمیسیون صنعت اتاق اراک نیز در این جلسه ضمن دعوت از سفیر بنگلادش برای سفر به استان مرکزی گفت: بازدید از صنایع استان مرکزی و آگاهی اتاق بازرگانی داکا از شرایط شرایط صنعتی، کشاورزی و معدنی می تواند در شناسایی علاقه مندان به تعامل با شرکت های ایرانی یاری کند.

جودکی، دبیر کل اتاق اراک نیز در این جلسه گفت: با توجه به صادرات 70 میلیون دلاری ایران به بنگلادش در سال 98 و با توجه به وجود بیماری کووید 19 و محدودیت های در سال 99 این رقم کاهش یافته که باید در جهت افزایش آن در امسال برنامه ریزی کرد.

او با تأکید بر تبادل هیات های تجاری میان دو کشور، گفت: اعزام و پذیرش هیات های مالی تجاری می تواند در برنامه ریزی افزایش تبادلات تجاری یاری کند.

بیگ زاده، معاون امور بین الملل اتاق اراک نیز در ادامه نشست ضمن معرفی مختصری از توانمندی های فراوریی صنعتی استان مرکزی گفت: استان مرکزی در زمینه سنگ های تزئینی، نفت، گاز و پتروشیمی و تجهیزات پالایشگاهی، صنایع ریلی و تجهیزات وابسته، آلومینیوم و گل و گیاه، پسته و محصولات کشاورزی و تجهیزات کارخانه ای (گیربکس، مشعل، دستگاه جوش) دارای مزیت است.

او اظهار کرد: ما آمادگی داریم پذیرای هیات های ورودی به ایران از کشور بنگلادش باشیم تا بتوانیم با برنامه ریزی مناسب و برگزاری جلسات ضمن زمینه سازی آشنایی با شرکت های ایرانی مسائل و مسائل را مورد بحث و آنالیز قرار دهیم و در جهت برطرف آنها و ارتقاء تعاملات کوشش کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1666

به "ظرفیت های همکاری و سرمایه گذاری مشترک ایران و بنگلادش آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های همکاری و سرمایه گذاری مشترک ایران و بنگلادش آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید