فراوان اما پیر و فرتوت

به گزارش لیسون، داشتن حداقل فضای آموزشی استاندارد و مناسب از حقوق اولیه هر دانش آموزی برای کسب سوادآموزی است.

فراوان اما پیر و فرتوت

یزد یکی از استان های شاخص درزمینه علم و تحصیل است و این استان علاوه برداشتن لقب دارالعباده ، لقب دارالعلم هم دارد و صدرنشینی 26ساله یزدی ها بر مسند کنکور می تواند سند محکمی بر این ادعا باشد و نشانگر علاقه مردم این خطه کویری به تحصیل علم و دانش؛ علاقه ای که باعث شده فضاهای آموزشی زیادی در سطح این استان دایر باشد و عمده آنها البته به همت خیرین مدرسه ساز استان جان گرفته است.

حالا اما یک نگرانی عظیم در این استان علم دوست وجود دارد و آن آمار بالای مدارس فرسوده و در سراشیبی تخریب است؛ مدارسی که بسیاری از آنها به دلیل نگرانی از تخریب بدون استفاده مانده اند و آنهایی هم که هنوز سرپا هستند با دلهره دانش آموزان را زیر سقف خود راه می دهند.

استان یزد با داشتن بیش از 260هزار دانش آموز دارای 1665 مدرسه است و سرانه فضای آموزشی این استان نسبت به دیگر استان ها خوشبختانه در شرایط مناسبی است. هم اکنون سرانه فضای آموزشی در یزد به ازای هر دانش آموز 8.3مترمربع است، درحالی که این سرانه کشوری هم اکنون 5.3مترمربع است، ولی آنچه در این میان قابل تأمل و توجه است، این که بیش از 529مدرسه یعنی 27درصد مدارس، فرسودگی شدیدی دارند و در حال تخریب بوده و احتیاج به بازسازی دارند.

جای خالی خیرین در این میدان

مشاهدات میدانی خبرنگار ما حاکی از این است که بیشترین مدارس فرسوده استان در بافت تاریخی و مناطق محروم شهر بوده و شهرستان های اردکان و یزد بیشترین مدارس فرسوده را دارند.

در استان یزد خیران همیشه بازوی مهمی در امور خیر بوده و هرجا به حضورشان احتیاج بوده،پای کار آمده اند. به عنوان مثال، بیش از 2500خیر مدرسه ساز در این استان وجود دارد و بیش از 50درصد مدارس استان توسط خیرین ساخته شده و این می تواند امتیاز مثبتی برای استان دارالعلم یزد باشد اما نکته قابل تأمل این که این خیرین همیشه در بحث ساخت مدارس جدید ورود نموده اند، نه بازسازی مدارس فرسوده و به نظر می رسد خیرین محترم شایسته است به این میدان هم ورود نمایند،چراکه اگر مدارس فرسوده نوسازی گردد شاید دیگر احتیاجی به ساخت مدارس جدید نباشد.

مدارس فرسوده در اولویت هستند

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان دراین باره به جام جم می گوید: بیش از 2500 خیر مدرسه ساز یزدی با این مجمع همکاری دارند و در امسال ساخت 78 پروژه مدرسه سازی، فضاهای ورزشی و سالن نمازخانه را بااعتباری بالغ بر 197میلیارد تومان متعهد شدند که عملیات ساخت بعضی از این طرح ها آغاز شده و بعضی نیز در آینده عملیات آنها اجرایی خواهد شد.

محمدعلی خواجه رضایی با اشاره به این که بعضی از این طرح ها مشارکتی و با یاری دولت ساخته می گردد، در مورد سیاست مجمع خیرین درباره مدارس فرسوده هم می گوید: یزد یکی از استان هایی است که مدارس فرسوده و قدیمی زیادی دارد و اتفاقا اولویت اصلی این مجمع با همکاری سازمان نوسازی مدارس هم اکنون تخریب و بازسازی مدارس فرسوده است.

برنامه خیرین برای مناطق محروم

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان در پاسخ به این سؤال که این مجمع برای مناطق محروم و شهرک های جدید چه برنامه ای دارد، یادآور می گردد: ما در مناطق محروم و شهرک های تازه تأسیس با کمبود فضاهای آموزشی روبرویم و احداث فضاهای آموزشی با مشارکت خیرین در این مناطق نیز در دستور کار است.

به گفته وی، احداث فضاهای ورزشی ویژه دختران دانش آموز به خصوص دختران دبیرستانی و احداث هنرستان های فنی ویژه دختران و پسران از مهم ترین اهداف این مجمع در سال آینده بوده و بر این اساس احداث این فضاها در سال های گذشته هم در دستور کار بوده و در سال جدید هم با مشارکت خیرین پررنگ ترخواهد شد.

خواجه رضایی تأکید می نماید برنامه های خوبی هم برای مدارس دانش آموزان استثنایی دارند و در ادامه ایجاد فضاهای تربیتی را یکی دیگر از اهداف مجمع خیرین عنوان نموده و می افزاید: ایجاد فضاهای تربیتی مانند احداث اردوگاه ها و کانون های تربیتی و فرهنگی در دستور کار است و این مجمع در نظر دارد با مشارکت خیرین یک کانون تربیتی و فرهنگی عظیم با مرکزیت شهر یزد به صورت استانی در این شهر احداث کند.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان یزد میزان مشارکت خیرین در استان را بسیار خوب عنوان نموده و تصریح می نماید: این استان در 9ماهه امسال رتبه اول میزان مشارکت خیران را داشته ولی با توجه به اوضاع مالی و قیمت های سرسام آور مصالح ساختمانی تقریبا بیش از 300مدرسه در استان باید احداث گردد.

کاهش تدریجی مدارس فرسوده

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان هم به جام جم می گوید: 27درصد مدارس استان فرسوده است و ما احتیاجمند 24هزارو500 کلاس درس در استان هستیم که ایجاد آنها احتیاجمند 1200میلیارد تومان سرمایه گذاری است.

جواد ذاکر می افزاید: سازمان نوسازی مدارس استان یزد در سال 1399 تعداد 43طرح آموزشی را آماده بهره برداری کرد که این تعداد، مشتمل بر 34مدرسه در قالب 271کلاس درس و 9طرح شامل کتابخانه، نمازخانه و سالن ورزشی است و بر این اساس 48هزارو358مترمربع به فضاهای آموزشی استان اضافه خواهد شد.

به گفته وی، با بهره برداری از این مدارس در سطح استان مدارس خشتی، گلی و سنگی برچیده شده و میزان مدارس تخریبی استان از 35درصد به 25درصد کاهش یافته است.

ذاکر یادآور می گردد: در مبحث استانداردسازی مدارس و حذف بخاری های نفتی و گازی هم پس از این که در سال 98 بخاری های نفتی از سطح مدارس استان حذف شد، در سال99 نیز با استانداردسازی 115کلاس درس، بخاری های گازی پنج شهرستان استان به صورت کامل حذف شد و امید است در سال های آینده استانداردسازی مدارس پنج شهرستان دیگر استان انجام گردد. مدیرکل سازمان نوسازی مدارس استان با اشاره به رشد 36درصدی اعتبارات ملی در سال99 نسبت به سال98 و رشد 250درصدی مشارکت خیرین در سال99 نسبت به سال گذشته می گوید: در حال حاضر تعداد 89 طرح خیر ساز در سطح استان در حال اجراست.

استقبال از یک پویش ملی

ذاکر اشاره ای هم به طرح آجربه آجر دارد و در شرح آن می گوید: طرح آجربه آجر ابتدا در قالب پویش محرم اجرا شد که بالغ بر 5200 نفر در استان یزد در این پویش شرکت کردند و درنتیجه با احداث مدرسه ای در خضرآباد و با همکاری گروه جهادی به ثمر نشست و بر همین اساس باهمت جامعه خیرین مدرسه ساز و با هماهنگی سازمان نوسازی کشور، پویش ملی من مادرم، بچه های ایران فرزند من در استان یزد نیز در حال اجراست که تا به امروز 3800 نفر در این طرح مشارکت داشتند.

این مسؤول ادامه می دهد: با اجرای پویش من مادرم،بچه های ایران فرزند من در استان یزد، چند نفر از بانوان خیر در این زمینه اعلام آمادگی نموده اند و مقرر شد مدرسه ای با شش کلاس در منطقه خویدک احداث گردد، عملیات اجرایی این مدرسه آغازشده و برای مهرسال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

ذاکر درخصوص میزان مشارکت خیران استان درزمینه مدرسه سازی هم می گوید: خیران استان در 9ماهه نخست امسال 195میلیارد تومان در طرح های عظیم خیری مشارکت داشتند که این میزان شش برابر تعهدی بوده که اداره کل نوسازی به سازمان داده بود. همچنین 26طرح در ابتدای سال کلنگ خورد و عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

مشارکت بالای خیرین

چندی پیش محمدعلی طالبی، استاندار یزد نیز در جشنواره عظیمداشت و تکریم خیرین مدرسه ساز که به صورت ویدئوکنفرانسی با حضور بیش از هزار خیر مدرسه ساز برگزارشد، در مورد شرایط مدارس استان گفت: استان برای سال آینده تحصیلی برای تعمیر و بازسازی مدارس فرسوده احتیاج به اعتبار کافی دارد، امید می رود این موضوع موردتوجه و مساعدت مسؤولان وزارت آموزش و پرورش برای جبران بخشی از مسائل فضاهای آموزشی قرار گیرد.

محمدعلی طالبی با اشاره به این که هم اکنون بخشی از اقدام های عامه المنفعه در زمینه های آموزشی، فرهنگی و اجتماعی بر دوش خیران استان است، اضافه نمود: خیرین یزدی در امسال بیش از 195میلیارد تومان به مدارس استان یاری کردند. تعداد این خیرین هم اکنون 2200نفر است که 300نفر از این خیرین بانوان هستند.

وی با اشاره به فرسودگی بالای مدارس استان یزد گفت: یزد به دلیل قدمت آموزش وپرورش و باوجود سرانه خوب فضاهای آموزشی، با مشکل فرسودگی این فضاها روبرو است، طوری که 28درصد مدارس در فهرست تخریب و بازسازی قرار گرفته است و از 1665مدرسه، 529مورد در استان بدون استفاده است که این تعداد شامل 32درصد مدارس استان است و دلیل عدم استفاده از آنها فرسودگی و نگرانی از تخریب است.

سمیه شرف دینی - خبرنگاران یزد

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1507

به "فراوان اما پیر و فرتوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوان اما پیر و فرتوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید