متحد امارات در یمن،سعودی را تهدید کرد

به گزارش لیسون، فارس نوشت:نماینده اداره کل امور خارجی گروه شبه نظامی موسوم به المجلس الانتقالی الجنوبی در ملاقات با سفیر روسیه در یمن به خروج از توافق ریاض تهدید کرد.

متحد امارات در یمن،سعودی را تهدید کرد

گروه شبه نظامی موسوم به المجلس الانتقالی الجنوبی (شورای انتقالی جنوب-متحد امارات) به روسیه اعلام نموده که در صورت عدم مشارکت داده شدن در هرگونه مذاکرات حل و فصل جامع بحران یمن که سازمان ملل و کشورهای عظیم به دنبال انجام آن هستند، به توافق ریاض پایبند نخواهد ماند.

به نوشته پایگاه خبری العربی نیوز یمن، عادل الشبحی نماینده اداره کل امور خارجی المجلس الانتقالی در ملاقات با ولادیمیر دیدوشکین سفیر روسیه در یمن بر این امر تاکید نمود. این ملاقات روز پنجشنبه پیش در ریاض صورت گرفت.

الشبحی می گوید که در ملاقات با سفیر روسیه به او اعلام نموده که المجلس الانتقالی الجنوبی در صورت عدم مشارکت داده شدن در مذاکرات حل فراگیر بحران یمن، به توافق ریاض یا هرگونه رایزنی های دیگری پایبندی نخواهد ماند.

امارات و عربستان سعودی که از 1394 به بهانه حمایت از دولت مستعفی به یمن لشکر کشی کردند و برای فرار از اتهام ها علیه خود، آبان ماه سال 98 طرف های درگیر را پای قرارداد صلح موسوم به توافق ریاض آوردند؛ توافقی شنماینده که نتوانست جلوی درگیری ها در جنوب یمن را بگیرد.

از مهم ترین بندهای توافق ریاض، استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت 7 هفته از زمان امضای آن، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصار الله یمن زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و مشخص 12 وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع 24 وزیر کابینه بوده است.

وی شرح داد: نادیده دریافت المجلس الانتقالی در تدارک مرحله بعد و مشارکت در هرگونه مذاکراتی به منزله عبور از مسأله جنوب یمن است و در این صورت المجلس الانتقالی به اجرای توافق ریاض یا هرگونه رایزنی هایی که طرفی اصلی در آن به شمار نیاید، پایبند نخواهد بود.

در مقابل دیدوشکین نیز گفت که کشورش به یاری برای انتها دادن جنگ و برقراری صلحی فراگیر در یمن ادامه خواهد داد.

این گفت وگو پس از ملاقات مشابه میان سفیر روسیه در یمن و فؤاد راشد رئیس شورای عالی جنبش اعتراض و جدایی طلب یمن موسوم به الحراک الثوری صورت گرفت که طی آن، درباره ابتکار پیشنهادی الحراک الثوری و کوشش هایش برای برعهده دریافت موضوع نمایندگی جنوب یمن به جای المجلس الانتقالی گفت وگو شد.

طبق این گزارش، هر یک از دو گروه المجلس الانتقالی و الحراک الثوری کوشش دارند تا خود را نماینده مردم جنوب یمن در مذاکرات راهکار فراگیر منازعه در یمن معرفی نمایند و برای این امر حاضر به امتیازدهی به هر یک از سفرای پنج کشور عضو دایمی در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1566

به "متحد امارات در یمن،سعودی را تهدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متحد امارات در یمن،سعودی را تهدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید