نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش لیسون، وزیر خارجه بحرین در نشست وزیران خارجه عضو شورای همکاری خلیج فارس از لزوم برطرف شکاف میان کشور های عضو این شورا سخن گفت.

نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، بحرین طی نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از لزوم برطرف شکاف میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، ایجاد امنیت و ثبات در منطقه و بازگشت امور به شرایط تاریخی آن گفت.

وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز به ریاست عبداللطیف بن راشد الزیانی و به وسیله ویدئو کنفرانس نشستی را برگزار کردند تا مقدمه اجلاس سران این کشورها باشد که قرار است پنجم ژانویه در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار گردد.

به گزارش خبرگزاری رسمی بحرین، الزیانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نقش اصلی و مهم رهبری عربستان سعودی در همبستگی شورای همکاری و برطرف شکاف میان کشورهای آن گفت که یک مرحله جدیدی از تقویت گفت وگوی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) شروع شده که با هدف دستیابی به اهداف این شوراست.

وی اضافه نمود: ما هدف عالی خود را حفظ امنیت و ثباتمان قرار داده ایم و اینکه کوشش هایمان را در مبارزه با تروریسم و حمایت اقتصادی از آن ادامه دهیم و با گفتمان تحریک به خشونت و تنفر مقابله کنیم، در برابر دخالت در امور داخلی کشورهایمان بایستیم و با همه اشکال حمایت از نهادهای قانون شکن مبارزه کنیم و همکاری مشترک خود رادر راستای خواسته های ملت هایمان تقویت کنیم.

وزیر خارجه بحرین بر ضرورت انتها یافتن کشمکش ها و مناقشه های منطقه از طرق مسالمت آمیز و آنچه منشورهای بین المللی و اصول حسن همسایگی خواند، تاکید نمود و گفت: باید برای ایجاد صلح، ثبات و شکوفایی برای همه کشورها و ملت های منطقه همکاری کرد.

الزیانی گفت: همه ما ملزیم که فاکتورهای موفقیت کوشش ها برای بازگشت امور به شرایط تاریخی و معمول خود بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس) را فراهم کنیم؛ زمانی که مرزهای زمینی، دریایی ما باز است و منابع روزی برای همه فراهم است. در کنار اینکه ویژگی های کشورها و قوانین آنها را مراعات نموده و به حاکمیت و ماهیت جوامع آنها احترام گذاریم.

خبرگزاری رسمی بحرین گفت که وزیران خارجه عضو شورای همکاری خلیج (فارس) مباحث مربوط به دستور کار خود را که توسط کمیته های وزارتی ویژه و دبیرخانه عمومی شورای مطرح شده است، مورد آنالیز قرار دادند که شامل تصمیم هایی بوده که در چارچوب ایجاد همکاری بین کشورهای عضو این شورا به اجرا درآمده است. آنها همچنین توصیه هایی را به تصویب رساندند تا به چهل و یکمین اجلاس سران شورای عالی شورای همکاری ارائه گردد.

روابط چهار کشور عربی عربستان سعودی، مصر، امارات و بحرین با قطر به دنبال اولین سفر خارجی رئیس جمهور آمریکا در سال 96 (5 ژوئن 2017) به ریاض و اتهام های چهار کشور یادشده علیه دوحه قطع شده است؛ اگرچه ماه گذشته کویت اظهار داشت که کوشش های این کشور برای آشتی دادن پنج کشور یاد شده ثمر بخش بوده است.

آمریکا و عربستان سعودی همان روز (14 آذر) از این خبر استقبال کردند، ولی بحرین، امارات و مصر با تأخیر قابل ملاحظه ای به این خبر و کوشش های وزارت خارجه کویت برای مصالحه و حل بحران قطر واکنش نشان دادند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1384

به "نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید