یک حیوان خانگی غیر معمول، روباه فانک!

به گزارش لیسون، مدتی است این گوش دراز بامزه به عنوان حیوان خانگی، محبوبیتی جهانی یافته. روباه فانک یا روباه بیابانی ریزه میزه است، گوش هایی بزرگ و رفتاری مانند سگ ها دارد!

یک حیوان خانگی غیر معمول، روباه فانک!

درست است که رفتار روباه فانک مانند سگ ها است، اما چون این حیوان اهلی نیست، احتیاج به مراقبت و توجه زیادی دارد، به خصوص باید مواظب باشید که از دست تان فرار نکند.

قبل از تهیه این حیوان زیبا، مطمئن شوید که خانه ای که در آن زندگی می کنید جای کافی برای نگهداری او دارد و همسایه ها هم اعتراضی به این موضوع ندارند، و بعلاوه باید خودتان را برای تربیت او (که شاید خیلی هم ساده نباشد) آماده کنید. البته یادگیری این روباه ها هم مانند انسان ها، از فردی تا فرد دیگر فرق دارد.

مشخصات روباه فانک

وزن این روباه از 900 گرم تا 1.5 کیلوگرم فرق دارد. بدنی پوشیده از موهای نرم و پرپشت دارد و چند لکه سیاه بر روی دمش دارد. این جانوران بسیار فعال، سریع و چابک هستند. این روباه در طبیعت شب فعال است، اما زمانی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می گردد خود را با برنامه زندگی صاحبش وفق می دهد. این روباه، موجودی تمیز است و می توان او را تا حدودی تربیت کرد.

رژیم غذایی روباه فانک

روباه های فانک در طبیعت همه چیز خوار هستند و از حشرات، میوه ها، گیاهان و … تغذیه می نمایند. رژیم غذایی این روباه به عنوان حیوان خانگی، می تواند ترکیبی از همه چیزهای گفته شده باشد. البته برخی افراد مخلوطی از غذای سگ، غذای گربه، سبزیجات و میوه ها به روباه شان می دهند و حیوان هم به نظر راضی می آید.

نگهداری از یک روباه فانک

روباه فانک بسیار فعال است و فضا و وقتی برای خالی کردن انرژی اش لازم دارد. آنها موجوداتی کنجکاو هستند و به همه جا سرک می کشند و هر چیزی را آنالیز می نمایند. آنها به حفر کردن زیاد هم معروف اند، پس باید حصار دور باغچه یا دیوار تان آنقدر در زمین فرو رفته باشد که روباه نتواند با کندن زمین از زیر آن فرار کند. بعلاوه حصار باید ارتفاع خوبی داشته باشد تا حیوان از بالای آن نپرد.

برخی نگهدارندگان به روباه خود بازی پرت کردن و آورن توپ را یاد داده اند که می تواند راه خوبی برای خالی کردن انرژی او باشد. اگر حیاطتان دیوار یا حصار ندارد، بهتر است حیوان را ببندید. آنها بسیار سریع هستند و اگر دنبال چیزی بدوند، همانطور که در طبیعت این کار را می نمایند، رسیدن بهشان بسیار سخت است!

این حیوان به آب و هوای سرد و گرم، هردو، بسیار مقاوم است و یکی از تفریحات مورد علاقه اش دراز کشیدن در آفتاب است.

روباه فانک به راستی که شبیه سگ ها است. آنهایی که از بچگی با صاحبشان بزرگ شده اند به ندرت، و فقط در هنگام ترس، گاز می گیرند. می توان آنها را به قلاده عادت داد و طوری تربیت شان کرد که با شنیدن نام شان به طرف صاحب شان بیایند (با وجود این باز هم باید وقتی در حیاط هستند، قلاده داشته باشند). فانک معمولا حیوانی اجتماعی است و رفتار محبت آمیز ای دارد و از غریبه ها نمی ترسد. ممکن است این روباه حیوانات خانگی دیگر را اذیت کند، فقط به خاطر اینکه می خواهد دائما با آنها بازی کند!

لانه

وقتی روباه فانک را در خانه نگه می دارید، باید برایش لانه ای هم تهیه کنید تا به داخل همه چیز نرود. می تواند یک لانه سگ برای او در داخل خانه قرار دید. اگر می خواهید خانه ای درون حیاط برای او بسازید، بهتر است این کار را با فنس انجام دهید و فنس را طوری درون زمین فرو ببرید که روباه تان نتواند زمین را حفر کند و فرار کند.

تربیت و استفاده از دستشویی

از آنجایی که روباه فانک حیوانی وحشی است، تربیت آن می تواند چالش برانگیز باشد. برخی از آنها ممکن است سریعا استفاده از دستشویی شان را یاد بگیرند. بهتر است برای دستشویی شان از یک جعبه بسته بهره ببرید چرا که این روباه بیشتر به آن عادت دارد. اما برخی از این روباه ها ممکن است تا مدت ها خانه را کثیف نمایند و یا هر جایی که خودشان دلشان می خواهد این کار را انجام دهند.

تربیت این روباه شامل وقت گذاشتن و بردن او به درون محل دستشویی اش در درون یا بیرون خانه هم می گردد. بهتر است چند بار در روز روباه تان را به درون دستشویی اش ببرید و در صورتی که دستشویی اش را در جای درست انجام داد، او را حسابی تشویق کنید. هیچ وقت او را به خاطر کثیف کردن خانه تنبیه نکنید اما اگر او را درحال ادرار و یا دفع مدفوع در جایی از خانه دیدید، با ملایت و به سرعت او را بلند کنید و به درون جعبه خاکش و یا جایی از حیاط که باید این کار را در آنجا انجام دهید، ببرید.

مراقبت های بهداشتی

دامپزشکی مناسب پیدا کنید که در نگهداری و سلامت روباه تان به شما یاری کند. مراقبت هایی که برای جلوگیری از بیمار شدن این روباه ها احتیاج است، درست مانند مراقبت هایی است که سگ ها احتیاج دارد. باید آنها را مرتبا نزد دامپزشک ببرید تا به هاری، پرو ویروس و آدنو ویروس دچار نشوند. روباه تان باید مجموعه ای از واکنس هایی که برای سلامتش به آنها احتیاج دارد را دریافت کند.

بهتر است هر چند وقت یک بار روباه تان را برای چکاپ نزد دامپزشک ببرید تا از ابتلای او به کک، بیماری های قلبی و خارش پوست جلوگیری گردد.

منبع: فوت و فن / thespruce.com
انتشار: 18 مرداد 1401 بروزرسانی: 18 مرداد 1401 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 2091

به "یک حیوان خانگی غیر معمول، روباه فانک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک حیوان خانگی غیر معمول، روباه فانک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید