4 خاصیت درمانی کرن بری

به گزارش لیسون، کرن بری، میوه ای با ظاهری جالب و اشتهابرانگیز است و به خاطر داشتن ویتامین ها و مواد معدنی فراوان از جمله ویتامین C، ویتامین E و فیبر به سوپر غذا هم معروف است. از خواص کرن بری می توان کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و پیشگیری از سرطان را نام برد.

4 خاصیت درمانی کرن بری
کرن بری را به شکل های مختلف مورداستفاده قرار می دهند؛ در قالب سس، نوشیدنی، به صورت خشک شده برای پر کردن غذاها و دسرها و همینطور کاسرول یا دسر کرن بری.

کرن بری میوه بومی آمریکای شمالی است و حدود 162 کیلومتر مربع از زمین های ایالات متحده آمریکا و کانادا را به باغات خود اختصاص داده است.

کرن بری، میوه ای پرخاصیت و سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. معمولا کرن بری را به خاطر خواص بی نظیری که برای سلامتی دارد، سوپر غذا می نامند. نصف فنجان کرن بری فقط 25 کالری دارد.

مواد مغذی موجود در کرن بری خواص گوناگونی دارند که از میان آنها می توان به کاهش ریسک عفونت ادراری، پیشگیری از بعضی از انواع سرطان، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون اشاره نمود.

حقایقی درمورد کرن بریدرادامه چند نکته مهم درمورد کرن بری و خواص بی نظیر آن را به تفصیل شرح می دهیم.

کرن بری کالری بسیار کمی دارد و غنی از ویتامین C، ویتامین A و ویتامین K است.

این میوه پرخاصیت، مواد مغذی دیگری مثل پروآنتوسیانیدین های اولیگومریک (PACs) را هم در خود جای داده است که آنتی اکسیدانی برای یاری به پیشگیری از طیف قابل توجهی از بیماری هاست.

از آنجا که کرن بری منبعی غنی از ویتامین K است، افرادی که داروهای رقیق نماینده خون مصرف می نمایند باید قبل از مصرف کرن بری، با پزشک خود مشورت نمایند.

خواص کرن بریکرن بری، بومی آمریکاست. این ماده غذایی لذیذ، بسیار پرخاصیت است و فواید زیادی برای سلامتی دارد.

رژیم های غذایی که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشند، فواید زیادی برای سلامتی دارند. علاوه بر این، کرن بری، منبعی غنی از انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان هاست. در گذشته بومیان آمریکایی از این میوه برای درمان بیماری های کلیه و مثانه استفاده می کردند. اولین ساکنان انگلیسی این قاره، از این میوه برای درمان کاهش اشتها، بیماری های مرتبط با خون، بیماری های گوارشی و اسکوربوت بهره می بردند.

کرن بری با داشتن مزایای گوناگون، نقش مهمی در حفظ سلامتی ایفا می نماید و می تواند از بیماری های زیر پیشگیری کند:

1. عفونت های مجاری ادراری
کرن بری بیش از هر چیز به خاطر خواص بی نظیرش در پیشگیری از عفونت های مجاری ادراری معروف است؛ به خصوص برای کسانی که عفونت های مزمن و مکرر دارند. مقدار بالای آنتی اکسیدان پروآنتوسیانیدین در کرن بری، بعضی باکتری ها را از چسبیدن به دیواره های مجاری ادراری بازمی دارد. به این ترتیب پروآنتوسیانیدین های موجود در کرن بری، از عفونت پیشگیری می نمایند.

بااین حال، محققان مرکز علمی و سلامتی A&M در تگزاس به این نتیجه رسیده اند که درحالی که مصرف کپسول کرن بری از این عفونت ها پیشگیری می نماید، آب کرن بری به ندرت تأثیر مشابهی ایجاد می نماید و علت آن این است که برای پیشگیری از چسبندگی باکتریایی باید مقدار زیادی کرن بری مصرف کنید و این درحالی است که آب کرن بری، به مقدار کافی پروآنتوسیانیدین ندارد.

دکتر تیموتی بون، در این مورد شرح می دهد:

آب کرن بری به خصوص آب میوه ایی که در فروشگاه ها عرضه می گردد، نمی تواند عفونت مجاری ادراری یا عفونت مثانه را درمان کند. این نوشیدنی می تواند آب بیشتری به بدن تان برساند و باکتری ها را به شکل مؤثرتری از مجاری ادراری پاک کند، ولی مواد مؤثر موجود در آن، زمانی که به مثانه می رسند، کاملا ازبین می فرایند و تأثیر کافی ندارند.

2. بیماری های قلبی عروقیبعضی مشاهدات نشان می دهند که پلی فنل (polyphenols) موجود در کرن بری می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. کرن بری با پیشگیری از ایجاد پلاکت ها و کاهش فشار خون در جریان مکاهمم های ضدالتهابی، مانع از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می گردد.

3. سرطانتحقیقات نشان داده اند که مواد غذایی موجود در کرن بری، سرعت فرایند ساخت سلول های سرطانی را کاهش می دهند و تأثیرات مثبتی در بهبود سرطان پروستات، سرطان کبد، سرطان سینه، سرطان تخمدان و سرطان کلون دارند.

4. بیماری های دندانخواص کرن بری در یاری به درمان بیماری های دندان بسیار موثر است. پروآنتوسیانیدین های موجود در کرن بری، برای سلامت دهان و دندان هم مفید هستند. کرن بری با پیشگیری از رخنه باکتری ها به دندان، باعث حفظ سلامتی دندان ها می گردد. این مورد، نتیجه تحقیقات مرکز بیولوژی دهان و دپارتمان دندانپزشکی دانشگاه مرکز پزشکی روچستر (University of Rochester Medical Center) است. بعلاوه معین شده است که کرن بری می تواند نقش مؤثری در پیشگیری از بیماری های مرتبط با لثه داشته باشد.

مواد مغذی موجود در کرن برینصف فنجان یا 55 گرم کرن بری خردشده دارای ویژگی های زیر است:

-25 کالری

-0/25 گرم پروتئین

-0/07 گرم چربی

-6/6 گرم کربوهیدرات شامل 2/35 گرم قند

-2 گرم فیبر

-5 میلی گرم کلسیم

-0/12 میلی گرم آهن

-3/5 میلی گرم مهمیم

-6 میلی گرم فسفر

-44 میلی گرم پتاسیم

-1 میلی گرم سدیم

-0/05 میلی گرم زینک (روی)

-7/7 میلی گرم ویتامین C

-0/5 میکروگرم فولات DFE

-35 IU ویتامین A

-0/72 میلی گرم ویتامین E

-2/75 میکروگرم ویتامین K

بعلاوه کرن بری غیر از موارد ذکر شده دارای مقادیری ویتامین B تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین B6 است.

کرن بری منبعی غنی از ویتامین C، فیبر و ویتامین E است.

ویتامین Cویتامین C نوعی آنتی اکسیدان طبیعی و قدرتمند است. به گزارش مؤسسه ملی بهداشت (NIH)، ویتامین C نه تنها آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را حذف می نماید، بلکه فرایند دریافت آهن از منابع گیاهی را بهبود می بخشد، سیستم ایمنی بدن را تقویت و به ساخت کلاژن یاری می نماید که همین امر باعث بهبود زخم ها می گردد.

فیبرمصرف مقدار قابل توجه فیبر، باعث کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها می گردد. ازجمله این بیماری ها که با مصرف فیبر می توان به جنگ آنها رفت می توان به بیماری های قلبی کرونری، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت، چاقی و بعضی بیماری های گوارشی اشاره نمود. بعلاوه، مصرف فیبر، فشار خون و کلسترول را کاهش می دهد و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد و سرعت کاهش وزن را در افراد چاق، افزایش می دهد.

ویتامین Eویتامین E یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که مستقیما با عملکرد سیستم ایمنی بدن در ارتباط است. این ویتامین در پیشگیری یا به تأخیر انداختن بیماری های مزمن مرتبط با رادیکال های آزاد ازجمله بیماری های قلبی، سرطان، آب مروارید،آلزایمر و آرتروز مؤثر است.

ویتامین Kکرن بری حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین K، منگنز و فیتوکمیکال هاست. این مواد شیمیایی که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارند، به حفاظت از بدن دربرابر رادیکال های آزاد خطرناک، یاری می نمایند. این مواد، ویژگی های ضدالتهابی و ضدسرطانی دارند.

گنجاندن کرن بری در رژیم غذاییکرن بری تازه در ماه های شهریور، مهر و آبان برداشت می گردد، بنابراین پاییز برترین فصل برای استفاده از کرن بری تازه است. شما می توانید کرن بری را به مدت دو ماه در یخچال نگهداری کنید، بعلاوه می توانید آن را فریز کنید. کرن بری تازه باید سفت و بدون چروک باشد.

این میوه به شکل خشک شده یا کنسروی هم موجود است که البته مدل کنسروی یا کمپوت آن معمولا با افزودن شکر تهیه می گردد. موقع خرید این محصول، به اطلاعات غذایی آن که روی بسته بندی درج شده است دقت کنید و محصولاتی را خریداری کنید که فقط حاوی کرن بری باشند.

آب کرن بری هم معمولا در ترکیب با آبمیوه های دیگر عرضه می گردد و شیرین نماینده دارد. دنبال محصولی بگردید که کرن بری، ماده تشکیل دهنده اصلی آن باشد.

سس کرن بری یکی از مهم ترین بخش های غذاهای جشن شکرگزاری است. روش های بسیاری برای استفاده از این میوه درطول سال وجود دارد. مثلا می توان این میوه را به شکل های زیر استفاده کرد:

-از مغزهای خام و کرن بری خشک شده برای تهیه آجیل مخلوط یاری بگیرید.

-کرن بری فریزشده را در تهیه اسموتی ها بهره ببرید.

-کرن بری خشک شده را به غلات صبحانه اضافه کنید.

-کرن بری خشک یا تازه را به مواد کیک و کوکی اضافه کنید.

-کرن بری تازه را به دسرها و پای های مختلف اضافه کنید تا طعم بیشتری به آنها بدهید.

خطرات استفاده از کرن بریافرادی که از داروهای رقیق نماینده خون، وارفارین یا کمادین استفاده می نمایند، نباید به طور ناگهانی مقدار مصرف کرن بری را افزایش دهند.

شواهد متناقضی مبنی بر پتانسیل کرن بری در افزایش ویژگی های ضدانعقاد خون وجود دارد و ممکن است به بیشتر شدن خونریزی منجر گردد.

ممکن است که محصولات تهیه شده از کرن بری باعث دفع بیشتر اگزالات به وسیله ادرار شوند. این فرایند ممکن است تشکیلسنگ کلیه را سرعت ببخشد.

افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند، باید قبل از افزایش مصرف کرن بری، با پزشک خود مشورت نمایند.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 1818

به "4 خاصیت درمانی کرن بری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 خاصیت درمانی کرن بری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید