طرز تهیه کماج بیرجندی

به گزارش لیسون، کماج یا کماچ یا کوماج نوعی نان حجیم و گا ها شیرین است که در بسیاری از نواحی ایران تهیه می گردد.

طرز تهیه کماج بیرجندی

به گزارش، استان خراسان جنوبی همانند سایر استان ها نان های محلی بسیاری دارد. در گذشته این نان در ظروف مسی (کماجدان) و با گرمای حاصل از خاکستر هیزم یا ذغال پخته می شد. روش های متعددی برای پخت نان های کماج در ایران رایج است، اما در این مطلب طرز تهیه نان کماج بیرجندی را آموزش خواهیم داد.

شیر یک لیوان

آرد سبوس دار 3 الی 3.5 لیوان

تخم مرغ 1 عدد

روغن مایع نصف لیوان

پودر خمیر مایه 1 قاشق مرباخوری

نمک 2 قاشق چایخوری سرخالی

زردچوبه 1 قاشق مرباخوری

تخم گشنیز 1 قاشق مرباخوری

سیاهدانه 1 قاشق مرباخوری

زعفران دم نموده به مقدار لازم مقداری

تخم مرغ، شیر، روغن، نمک، زردچوبه، سیاه دانه، تخم گشنیز و دو قاشق مرباخوری زعفران دم نموده را با هم خوب مخلوط کنید. سپس آرد را الک کنید و به همراه پودر خمیر مایه به مخلوط اضافه کنید و خوب ورز دهید تا خمیر یکدستی حاصل گردد. آرد را تا اندازه ای اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد و خیلی سفت هم نگردد. کف ظرفی را کمی آرد بپاشید و خمیر را داخل ظرف بگذارید. یک پارچه تمیز روی ظرف بکشید و بگذارید به مدت دو ساعت در دمای محیط استراحت کند. هر چه دمای محیط گرم تر باشد خمیر زودتر پف می نماید و آماده می گردد.

پس از دو ساعت استراحت، خمیر را روی سینی فر به صورت گرد پهن کنید، اندازه قطر خمیر به دلخواه شما می تواند کم یا زیاد گردد. معمولا خمیر را به قطر 2 سانتی متر پهن می نمایند. از این خمیر دو عدد کماج به اندازه بشقاب میوه خوری با قطر 3 الی 4 سانتی متر بدست می آید. خمیر داخل فر پف می نماید و قطر آن بیشتر می گردد، پس اگر تمایل دارید کماج کوچکتری داشته باشید به هنگام پهن کردن خمیر، قطر آن را کمتر انتخاب کنید. بعد از اینکه خمیر را روی سینی فر پهن کردید، با چنگال روی آن را چندین سوراخ بزنید.

خمیر را داخل فری که از قبل گرم نموده اید، بگذارید به مدت 30 دقیقه بماند. دقت کنید که در این سی دقیقه فر باید خاموش باشد و فقط از قبل گرم شده باشد. این استراحت باعث می گردد که خمیر شما بعد از پخت کاملا مغز پخت گردد. بعد از 30 دقیقه استراحت دوم، فر را با 160 درجه سانتی گراد، به مدت 30 دقیقه تنظیم کنید و فقط شعله پایین را روشن کنید. در دقایق آخر اگر تمایل به برشته شدن روی کماج دارید، چند دقیقه شعله بالای فر را نیز روشن کنید. بعد از پخت کماج را از فر بیرون بیاورید و روی آن را با کمی زعفران دم نموده و کره آب نموده چرب کنید.

اگر تمایل به استفاده از سیاهدانه و گشنیز ندارید می توانید آن ها را حذف کنید یا بصورت آسیاب شده از آن ها بهره ببرید.

بهتر است این نان را درون فر بپزید. پخت این کماج درون توستر یا ماکروفر به خوبی فر نخواهد شد.

بطور سنتی برای تهیه این نان از روغن زرد حیوانی استفاده می کردند، شما می توانید از کره هم بهره ببرید.

استفاده از زعفران ضرورتی برای تهیه این نان ندارد، اما برای طعم دهی بهتر از زعفران نیز می توانید بهره ببرید.

منبع: فرهنگ غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: lison.ir شناسه مطلب: 898

به "طرز تهیه کماج بیرجندی" امتیاز دهید

4 کاربر به "طرز تهیه کماج بیرجندی" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کماج بیرجندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید